دفاع از مطالبات بخش خصوصی

گرانی و کاهش عرضه شیرخام، گرانی و کاهش عرضه مواد اولیه بطری، نیاز به نقدینگی بنگاه‌ها و تسهیلات کم بانک کشاورزی، مشکلات سامانه نیما در تخصیص ارز موردنیاز و محدودیت‌های موجود، درخواست تنفس ۶ ماهه به بخش کشاورزی در اجرای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات کالا، کاهش ۳۳ درصدی واردات روغن خام و کمبود ذخایر روغن خام بخش خصوصی، مشکلات صنعت طیور و عدم مدیریت بیماری آنفلوآنزا توسط دولت و گسترش آن در سال‌جاری، مشکلات صادرات محصولات کشاورزی، عدم هماهنگی دستگاه‌ها و جزیره‌ای عمل کردن آنها، قوانین ضدتولید و غیرکارشناسی شده، ناپایداری سیاست‌های دولت خصوصا سیاست‌های ارزی، مشکلات مربوط به مالیات ارزش‌افزوده و عدم تسویه بدهی دولت به بخش‌های کشاورزی نظیر چای و روغن از جمله مسائلی بود که در این جلسه بیان شد.

 علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به پاسخگویی در مورد مسائل مطرح شده پرداخت و از مطالبات بخش خصوصی دفاع کرد. همچنین کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران پس از این نشست از وعده رئیس‌مجلس برای قانونی کردن حضور نمایندگان بخش خصوصی در مجامع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری گفت.

او در این نشست، گفته بود که در شرایط کنونی، بعد نظارتی مجلس اهمیت بالاتری یافته و توجه به این وظیفه از سوی مجلس باید پررنگ‌تر شود. زرگران عنوان کرده بود که در حال‌حاضر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها جزیره‌ای عمل کرده و بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و دستورالعمل‌هایی که از سوی دستگاه‌های مختلف صادر می‌شود، در تضاد با یکدیگر است. این‌گونه تضادها در تصمیم‌گیری‌های دولتی، منجر به بروز گره‌های بعضا کور در کسب ‌وکار بخش خصوصی شده و به سردرگمی بیشتر در میان فعالان اقتصادی دامن زده است. از دیگر موضوعاتی که رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در این نشست مطرح کرد، انتقاد از دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر اخذ مالیات مضاعف از کالاهای آسیب‌رسان به سلامت بود. همچنین محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی به آمار واردات بخش و افزایش واردات اقلامی نظیر جو، گوشت و برنج در سال‌جاری اشاره و در ادامه گزارشی از تخصیص ارز برای برخی اقلام نظیر چای ارائه کرد. محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به صادرات گروه‌های مختلف کشاورزی و غذایی اشاره کرد و گفت که محدودیت در صادرات اقلامی ایجاد شده است که بیم کمبود در بازار داخل می‌رفت و صادرات ماه‌های گذشته آنها رشد غیرمعقول داشتند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن صحبت‌های حاضران و وزرا در ابتدا به شرایط متفاوت کشور و تحریم‌های آمریکا اشاره کرد. او سعی کرد به مشکلات مطرح شده بخش کشاورزی نیز پاسخ دهد. لاریجانی در مورد مشوق‌های صادراتی به تخصیص درصدی از واردات به مشوق‌های صادراتی اشاره داشت و در عین حال کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس را مامور پیگیری اجرای این مصوبه کرد.  مشورت دولت با بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها نیز از دیگر موارد مطرح‌شده از سوی او بود که در این‌خصوص هم نسبت به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در بخش‌های مختلف تاکید و وزارتخانه‌ها را به مشورت کردن با آنها تشویق کرد. حتی این موضوع را هم گفت که اگر استفاده از مشورت‌های بخش خصوصی به قانونگذاری نیاز دارد، بخش خصوصی می‌تواند پیشنهاد خود را به مجلس ارائه دهد تا تبدیل به قانون شود.

صدور بخشنامه‌های شبانه هم موضوع دیگر مورد انتقاد از سوی فعالان بخش خصوصی بود که توسط لاریجانی نیز نقد شد. او اعتقاد داشت که فعالان اقتصادی نیاز به زمان دارند تا خود را با بخشنامه‌های جدید هماهنگ کرده و فعالیتشان را سامان دهند. لاریجانی در مورد سرمایه در گردش کارخانه‌ها نیز بانک‌ها را مورد خطاب قرار داد تا تسهیلات خود را به سمت کشاورزی و صنعت سوق دهند. او حتی گفت که باید بانک‌ها را ملزم به این کار کرد و اگر نیاز باشد برای الزام، در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تدبیری می‌اندیشیم. یارانه به تولیدکنندگان و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز از دیگر پیشنهادات او در این‌باره بود.

رئیس مجلس در پاسخ به مشکلات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده نیز عنوان کرد که لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مراحل نهایی خود را طی می‌کند. اما موضوع صندوق مکانیزه فروش در دستور کار مجلس است.

برخوردهای تعزیراتی نیز مورد انتقاد لاریجانی قرار گرفت و از دولت خواست تا در این خصوص دقت بیشتری داشته باشد. در پی اعتراض فعالان اقتصادی به دو نرخی بودن ارز، لاریجانی هم اعتقاد داشت که این مساله تولید رانت می‌کند. او همچنین درخصوص پیمان‌سپاری ارزی که بسیاری از صادرکنندگان این روزها با آن دست به گریبان هستند، خطاب به فعالان اقتصادی گفت که این شرایط دائمی نیست. او همچنین عنوان کرد که قرار است برای صادرات به عراق و افعانستان تدابیری بیندیشند که این افراد بتوانند با ارزهای بومی این کشورها فعالیت‌های خود را انجام دهند. لاریجانی درخصوص مشکلات اجرای بخشودگی سود و جرایم بانکی بر اجرای این قانون تاکید کرد.

او درخصوص تولید مرغ اجداد هم خواستار رقابتی‌شدن شرکت‌ها و از بین رفتن انحصار شد.

موضوع پرداخت ما‌به‌التفاوت نرخ ارز هم از نگاه لاریجانی دور نماند و در این‌باره اعتقاد داشت که فقط افرادی که هنوز کالاهایشان را نفروخته‌اند باید ما‌به‌التفاوت پرداخت کنند. رئیس قوه مقننه با بیان اینکه کشاورزی و صنایع غذایی جزو اولویت‌های کشور هستند، تصریح کرد: اگر بخشی از مشکلات تولیدکنندگان رفع شود، جهش‌های بیشتری در صادرات حاصل می‌شود.