photo_2023-07-21_13-47-45

طبق آمار رسمی‌‌‌ که وجود دارد، همین موضوع متاسفانه منجر به کاهش بیش از 20 درصدی تقاضای محصولات لبنیاتی در کشور شد و صنعت لبنیات را به شدت دچار چالش کرد. البته خوشبختانه شرکت لبنیات پاک در سال گذشته رشد 9 درصدی تناژی تولید و فروش را تجربه کرد. سیاست ما این بود که طی سال گذشته به جای اینکه به سمت صادرات محصولات تولیدی حرکت کنیم، ابتدا بازار داخلی و نیاز کشورمان را پوشش دهیم و سپس سرریز این محصولات را صادر کنیم؛ با توجه به اینکه همچنان نهاده در کشور ما با نرخ دولتی و یارانه‌‌‌ای وارد می‌شود و طبیعتا شیری که از این محل تولید می‌شود و لبنیاتی که از محل این شیر تولید می‌شود؛ همچنان سوبسیدی و یارانه‌‌‌ای به حساب می‌‌‌آید، استراتژی شرکت لبنیات پاک این است که استفاده از محصولات لبنی را حق مردم کشورمان می‌‌‌داند و سپس در صورتی که مازاد تولید وجود داشته باشد، این محصولات مازاد را به بقیه کشورها صادر می‌کند. فعلا این احساس نیاز را در بازار داخلی داریم که هنوز می‌توانیم کالاهایی با کیفیت و قیمت مناسب را به میزان بیشتری به مردم و مشتریان عرضه کنیم.

در سه‌ماه ابتدایی سال 1402 هم با وجود اینکه باز شاهد افزایش نرخ 25 درصدی قیمت شیر خام از 12‌هزار تومان به 15‌هزار تومان و رشد نرخ چربی از 150‌هزار تومان به 200‌هزار تومان یعنی افزایش 34 درصدی قیمت‌ها بودیم، باز هم بازار کوچک‌تر شده و این نگرانی صنایع لبنی است که افزایش قیمت شیر خام، با توجه به فشار اقتصادی که به مردم وارد می‌شود، به طور مداوم منجر به تنگ‌تر شدن و کوچک‌تر شدن بازار لبنیات شود. با وجود این، خوشبختانه رشد بیش از 35درصدی تناژی تولید و فروش را در سه‌ماه ابتدایی سال‌جاری شاهد بوده‌‌‌ایم.

امیدواریم با اضافه شدن زیرساخت‌‌‌های جدید فروش به ناوگان خود بتوانیم توسعه سایت‌‌‌ها را در سراسر کشور و مراکز استان‌‌‌ها محقق کنیم. در این راستا حدود 6 سایت را در شهرهای کرمان، یزد، تبریز، اهواز، شیراز و مشهد افتتاح کرده‌‌‌ایم و سه سایت قدیمی ‌‌‌ما در شهرهای اصفهان، رشت و ساری در حال توسعه هستند. امیدواریم تا پایان سال‌جاری و سالی که مزین به نام تولید است، رشد بیش از 50 درصدی تولید را محقق کنیم.