تفاوت بین کوکاکولای بدون شکر‌(زیرو) و رژیمی چیست؟

کوکای رژیمی در سال ۱۹۸۲ به نمایش درآمد و این نوشیدنی نه با شکر بلکه با ساخارین بدون کالری شیرین شده بود. زمانی که دونالد ترامپ نشان کوکای رژیمی را در دفتر بیضی‌شکل ریاست جمهوری آمریکا نصب کرد، مصرف این نوشیدنی با فراز و نشیب‌هایی مواجه شد. به‌رغم علاقه رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده به این نوشیدنی، محبوبیت کوکای رژیمی سال‌هاست که در میان مصرف‌کنندگان از بین رفته است.

از سوی دیگر، کوکا زیرو توسط شرکت کوکاکولا به عنوان جایگزینی برای نوشیدنی سنتی کوکاکولا ابداع شد که طعم مشابهی دارد، اما هیچ شکری ندارد. کوکا زیرو اخیرا به کوکاکولا بدون شکر تغییر نام داده است. این نوشیدنی که در سال ۲۰۰۵ معرفی شد، یک امپراتوری واقعی برای خود تشکیل داد، با انواع مختلف، ازجمله وانیل بدون کافئین، طعم گیلاس و وانیل گیلاس به بازار عرضه شد که بسیار بیشتر از انواعی است که در حال حاضر کوکا رژیمی ارائه می‌دهد. این در حالی است که کوکاکولا زیرو و رژیمی هر دو دارای کالری صفر هستند.

پس چه تفاوتی بین آنها وجود دارد؟

کوکای زیرو و کوکای رژیمی دارای ترکیبات کمی متفاوت هستند که ممکن است دلیل طعم‌های متفاوت آنها باشد. کوکای رژیمی (بر اساس اطلاعات سایت رسمی این برند) و کوکا زیرو (بر اساس وب‌سایت کوکاکولا) هر دو حاوی ۴۰ میلی‌گرم سدیم هستند، در حالی که زیرو ۶۰‌میلی‌گرم پتاسیم نیز در خود دارد. اما بیشتر مواد تشکیل‌دهنده بین این دو نوشیدنی کنسرو‌شده یکسان است، کوکا رژیمی با اسید سیتریک ساخته می‌شود، در حالی که کوکاکولا زیرو حاوی سیترات پتاسیم و پتاسیم آسه سولفام است.

اما از نظر شیمیایی، کک رژیمی و کوکا زیرو نوشیدنی‌های تقریبا مشابهی هستند. اسید سیتریک موجود در کوکای رژیمی به این معنی است که مصرف بیش از حد این نوشیدنی پتانسیل تخریب مینای دندان را دارد. اما لیست مواد تشکیل‌دهنده کوکا زیرو کمی محرمانه‌تر است. سیترات پتاسیم برای افزودن طعم ترش به نوشیدنی‌‌‌ها و تنظیم اسیدیته استفاده می‌شود، در حالی که پتاسیم آسه سولفام یک شیرین‌‌‌کننده مصنوعی است که ممکن است بر وزن، متابولیسم و سطح قند خون شما تاثیر بگذارد. این ادعا هیچ دلیل محکمی ندارد، اما متخصصان حوزه سلامتی به آن شک دارند.