غذای سالم چیست؟

به گفته این آژانس، در حال حاضر، حدود ۵ درصد از تمام غذاهای بسته‌بندی‌شده دارای برچسب سالم هستند. این تعریف که در سال ۱۹۹۴ تنظیم شد، به تولیدکنندگان مواد غذایی اجازه می‌دهد تا کلمه «سالم»  را به بسته‌بندی محصولات خود اضافه کنند، به شرطی که محصولات دارای مقادیر محدودی از چربی کل، چربی اشباع، کلسترول و سدیم باشند و حداقل ۱۰ درصد از ارزش روزانه یک یا چند مورد از مواد مغذی مانند ویتامین A، ویتامین C، کلسیم، آهن، پروتئین یا فیبر غذایی را تامین کنند. معیارها درباره غذاهای دریایی، گوشت شکار و میوه‌ها و سبزیجات خام کمی متفاوت هستند. در سال ۲۰۱۶، اف‌‌دی‌‌اِی دستورالعمل‌‌های خود را به‌‌روزرسانی کرد تا به برخی از غذاها این امکان را بدهد تا حاوی چربی کل بیشتری باشند و شامل برخی مواد غذایی می‌شود که حداقل ۱۰ درصد از ارزش روزانه ویتامین D یا پتاسیم را تامین می‌کنند.

مهم‌تر از همه این است که در حال حاضر هیچ محدودیتی برای قندهای افزوده تحت تعریف فعلی وجود ندارد، اتفاقی که F.D.A معتقد است با علم تغذیه امروزی همخوانی ندارد. دکتر داریوش مظفریان، متخصص قلب و پروفسور تغذیه در دانشکده علوم و سیاست تغذیه تافتس فریدمن، می‌گوید: قانون قبلی واقعا منسوخ شده بود، شما می‌توانید هر نوع غذای عجیبی را درست کنید که معیارهای مغذی را داشته باشد و آن را سالم بدانید. در بوستون این یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود.

قانون پیشنهادی سازمان غذا و دارو، که این آژانس همزمان با برگزاری کنفرانسی در روز چهارشنبه درباره گرسنگی، تغذیه و سلامت آن را اعلام کرد، محدودیت جدیدی را برای قندهای افزوده معرفی می‌کند که به‌طور کلی، حداکثر ۵/ ۲ گرم در هر وعده باید باشند، اگرچه این میزان می‌تواند بسته به نوع غذا متفاوت باشد. همچنین مقدار سدیم را به بیش از ۲۳۰ میلی‌گرم در هر وعده محدود می‌کند و محدودیت‌هایی را برای چربی اشباع شده فراهم می‌آورد که به‌طور مشابه بسته به غذا متفاوت است. برای مثال، یک وعده ۶ اونسی ماست، اگر حاوی بیش از ۵/ ۲ گرم یا ۵ درصد ارزش روزانه قندهای افزوده باشد، طبق قانون جدید سالم نخواهد بود و یک شام منجمد از ماهی سالمون، لوبیا سبز و برنج قهوه‌‌ای نیز اگر حاوی بیش از چهار گرم چربی اشباع شده باشد، سالم محسوب نمی‌شود.

هدف از این تعریف جدید تشویق به تغذیه سالم با اولویت دادن به ترکیبی از سبزیجات، میوه‌ها، غلات، لبنیات، پروتئین‌ها و روغن‌های خاص از جمله روغن‌های گیاهی است. یک غذای سالم باید حداقل حاوی یکی از این گروه‌های غذایی باشد و تحت محدودیت‌‌های پیشنهادی برای چربی‌‌های اشباع، سدیم و قندهای افزوده باشد. میوه‌ها و سبزیجات کاملا خام نیز به‌طور خودکار واجد این شرایط هستند. ماریون نستله، استاد تغذیه، مطالعات مواد غذایی و بهداشت عمومی در دانشگاه نیویورک در این خصوص اظهار کرد: این معیارها بخش‌های وسیعی از محصولات سوپرمارکت‌‌ها را از واجد شرایط بودن برای لوگوی غذای سالم حذف می‌کند.

بسیاری از غلات شیرین، گرانولا، ماست‌‌های بسیار شیرین و نان‌‌های سفید، که ممکن است در حال حاضر طبق تعریف موجود به عنوان غذای سالم شناخته شوند، تحت قانون جدید حذف خواهند شد. آب، آووکادو، آجیل و دانه‌ها، ماهی‌‌های چرب مانند سالمون و روغن‌‌های خاصی که در حال حاضر به عنوان غذای سالم واجد شرایط لازم نیستند، می‌توانند بر اساس دستورالعمل‌‌های جدید این امتیاز را کسب کنند. به‌طور کلی تعریف جدید غذای سالم بر این نکته تاکید می‌کند که آیا یک غذا با یک الگوی غذایی سالم مطابقت دارد یا خیر، حتی اگر در مواد مغذی منحصربه فرد آن مغایرتی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، ماهی سالمون که در تعریف فعلی سالم در نظر گرفته نمی‌شود زیرا سرشار از چربی است، در تعریف جدید امتیاز «سالم» را کسب می‌کند زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین مفید و چربی اشباع و کلسترول کم است.

دکتر سلوی راجاگوپال، استادیار پزشکی در دانشگاه جان هاپکینز و دیپلمات هیات پزشکی مبارزه با چاقی در آمریکا، می‌گوید: وقتی F.D.A به تهیه دستورالعمل‌‌های سختگیرانه‌‌تر برای این موارد می‌رسد، این سازمان حقیقتا عقب‌تر از زمان است. دکتر پیتر لوری، مدیر اجرایی و رئیس مرکز علوم در منافع عمومی، می‌گوید: به‌طور معمول، با پیشنهاد این قاعده جدید، آژانس به دنبال نظرات کارشناسان بهداشت خارجی و عموم مردم قبل از اجرایی شدن آن خواهد بود. او افزود که این روند ممکن است یک سال یا بیشتر به طول بینجامد.

در حالی که دکتر لوری برخی از جنبه‌های به‌روزشده قانون پیشنهادی، به ویژه محدودیت قندهای افزوده را تحسین کرد، تاکید می‌کند که یک مشکل اساسی درباره این برچسب جدید وجود دارد، که مانند برچسب فعلی، به صورت اختیاری باقی می‌ماند. مصرف‌کنندگان ممکن است به اشتباه فکر کنند که هر غذایی بدون برچسب «سالم»  به‌طور خودکار ناسالم است. او گفت: از این نظر این قانون کاربردی نخواهد بود. این به صنعت اجازه می‌دهد تا تصمیم بگیرد که چه چیزی را به مصرف‌کننده القا کند، حتی اگر مغایر با نیازهای مشتری باشد. در عوض، دکتر لوری و سایر متخصصان تغذیه، به دنبال برچسب‌‌های جدید استاندارد و اجباری مواد غذایی هستند که روی بسته‌های آنها قرار می‌گیرند، که F.D.A در حال حاضر در حال بررسی آنها است.

در همین حال، آژانس امیدوار است که یک تعریف به روز به مصرف‌کنندگان کمک کند تا تصمیمات غذایی بهتری بگیرند تا به کاهش بروز بیماری‌های مزمن مرتبط با رژیم غذایی، مانند بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ کمک کند. به گفته سازمان غذا و دارو، بیش از ۸۰ درصد از افرادی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند، سبزیجات، میوه و لبنیات کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. دکتر راجاگوپال تصریح کرد: پیام‌‌های متناقضی درباره اینکه چه چیزی سالم است و چه چیزی نیست، وجود دارد زیرا مصرف‌‌کنند‌‌گان معمولا قاعده یکسانی در مصرف مواد غذایی ندارند.