شراکت و همکاری؛ راهکار غلبه بر مشکلات

شرکت کیلوس یکی از مجموعه‌های تولیدی است که در سال ۸۵ تاسیس و تا سال ۹۱ همگی ماشین‌آلات آن وارد و برخی نصب شد، اما در خلال سال‌های گذشته عملا خط تولید این مجموعه متوقف بوده است. با این حال ورود شرکت گلرنگ و آغاز شراکت آن با کیلوس سبب راه‌اندازی خطوط تولید شد و امروز دو خط تولید آماده روانه شدن به بازار هستند.

 تحریم‌ها؛ چالش مشترک همه صنایع

مدیرعامل این شرکت در این رابطه با بیان اینکه دلیل توقف فعالیت کیلوس در خلال ۱۰ سال اخیر مشکلات مالی و مدیریتی و بدعهدی پیمانکاران خارجی برای راه‌اندازی خطوط تولید به دلیل تحریم‌ها و ... بوده است می‌گوید: اما گروه صنعتی گلرنگ با این سیاست که با کمک نیروهای داخلی راه‌اندازی خطوط آغاز شود، بخش مهمی ‌از مشکلات را پشت سر گذاشت و امروز آماده بهره‌برداری و ورود به بازار است.

 به گفته اسماعیل صابری، همه صنایع در حال حاضر درگیر موضوع تحریم‌ها هستند؛ هرچند ما تلاش کرده‌ایم وابسته تحریم نباشیم و برای این منظور با استفاده از کمک پیمانکاران داخلی و سازندگان بومی ‌سعی کرده‌ایم با رعایت کیفیت، خطوط تولید و ماشین‌آلات را راه‌اندازی و تولید را به پیش ببریم؛ با این حال برخی قطعات و خطوط به حدی از تکنولوژی‌های بالا برخوردارند که امکان بومی‌سازی آنها وجود ندارد و واردات آنها نیز ماه‌ها نیاز به زمان دارد و به عبارتی این موضوعات باعث می‌شوند پروسه خرید ماه‌ها به طول بینجامد.

وی با بیان اینکه همین مشکل در خصوص مواد اولیه نیز وجود دارد گفت: به عنوان مثال برخی مواد اولیه مانند جو مورد نیاز در تولید ماءالشعیر وارداتی است و هرچند برنامه‌هایی برای کاشت این محصول مد نظر است، اما در واقع مشکلات تامین این ماده اولیه در حال حاضر به شدت روی زمان‌بندی تولید اثرگذار بوده است و این موضوع به اشکال مختلف در صنایع گوناگون دیده می‌شود.

 توقف عملیات به بهانه تحریم، سم کشنده برای صنایع

اگر چه تحریم مشکلات عدیده‌ای برای صنایع کشور ایجاد کرده، اما باید توجه داشت عدم فعالیت به بهانه تحریم و واکنش انفعالی تیر خلاصی بر بدنه صنعت است. در این شرکت تلاش شده با اعتماد به جوانان متخصص مشکلات تحریمی ‌را به حداقل رسانده و راه‌اندازی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات را که سال‌ها در انتظار حضور فروشندگان خارجی بوده است در دستور کار قرار داده و الحمدلله در این راه نیز موفق بوده‌ایم. لذا اگر چه در خواست ما از دولت رفع تحریم‌هاست، اما  به مدیران صنایع نیز توصیه می‌شود در بدترین شرایط نیز به فکر راهکار رفع مشکل باشند.

 تامین ارز و مشکلات حوزه تولید و صادرات

به گفته مدیرعامل کیلوس، تولیدکنندگان حوزه صنایع غذایی در بحث ماشین‌آلات بیش از مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستند؛ با این حال در این حوزه نیز عمده چالش‌ها به تامین ارز مورد نیاز برمی‌گردد.

وی افزود: در حال حاضر جلسات متعددی برای افزایش سطح زیر کشت جو مورد نیاز ماءالشعیر برگزار شده است، زیرا ایران از نظر تنوع آب و هوایی از پتانسیل‌های مناسبی برای تولید انواع مواد اولیه برخوردار است و تنها نیازمند حمایت دولت برای این منظور هستیم. اما برای ماشین‌آلات مشکلات بسیار بیشتری وجود دارد؛ دریافت مجوزهای لازم برای واردات قطعات به خصوص شرکت‌هایی که در آنها سهامداران آمریکایی حضور دارند یا ممنوعیت در واردات قطعاتی که دارای کاربرد مشترک نظامی ‌هستند، همگی مشکلات را برای واردات قطعات و ماشین‌آلات افزایش می‌دهند.

این شرکت صادرات را نیز پیش‌بینی کرده است و این موضوع از دو ناحیه یعنی دفاتر صادراتی گروه صنعتی گلرنگ و شرکت کیلوس به صورت موازی پیش خواهد رفت. به گفته صابری فعلا کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان، مقصدهای هدف محصولات این شرکت هستند، اما برنامه‌های ۵ و ۸ ساله برای صادرات به قاره‌های دیگر نیز در نظر گرفته شده است.

 تامین مالی و مشکلات آن برای تولید

وی با اشاره به مشکلات تامین مالی برای شرکت‌های ایرانی گفت: اینکه دولت تا چه میزان قادر به حمایت مالی از تولید باشد موضوع دیگری است، اما برای اشتغال بیشتر و تولید بالاتر و ورود به بازارهای صادراتی و ارزآوری برای کشور، این حمایت‌ها ضرورت دارد.به گفته مدیرعامل کیلوس در گذشته بانک‌ها همکاری خوبی با مجموعه کیلوس داشتند و در ازای تسهیلات پرداختی توسط آنها، زیرساخت‌ها و تجهیزات مناسبی وارد شده است و در حال حاضر نیز حمایت‌های برخی بانک‌ها با این مجموعه برای تامین سرمایه در گردش مناسب است، با این حال برخی محدودیت‌ها در این بانک‌ها باعث شده تامین سرمایه نیز با چالش روبه‌رو شود؛ البته کیلوس از ظرفیت‌های گروه صنعتی گلرنگ نیز استفاده می‌کند. این شرکت در تامین سرمایه در گردش مشکل خاصی ندارد، اما چالش اصلی در مساله تامین مالی برای طرح‌های توسعه‌ای است که با بانک‌ها نیز مذاکراتی صورت گرفته است که این چالش‌ها برطرف شوند.

کیلوس با تکیه بر هدفی که گروه صنعتی گلرنگ برای ورود زیرمجموعه‌های خود به بورس دارد، در آینده قطعا با فراهم‌سازی شرایط موردنیاز آماده ورود به بازار سرمایه نیز خواهد شد.

 طرح‌های توسعه کیلوس در سال جاری

وی در مورد طرح‌های توسعه در سال‌جاری نیز گفت: تمرکز شرکت روی قابلیت‌هایی است که امکانات آن در حال حاضر در شرکت موجود است؛ اکنون خط شیشه این شرکت راه‌اندازی شده و خط قوطی نیز تا دو ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد. خط پت نیز اضافه خواهد شد که محصولات را در ظروف پلاستیکی عرضه خواهیم کرد. تبدیل جو به مالت بخش دیگری از برنامه‌های شرکت است که در سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی می‌شود.

وی در رابطه با مارکتینگ محصولات شرکت نیز افزود: سهم بازار هدف‌گذاری‌شده، سهم قابل توجهی است و برای این منظور برنامه مارکتینگ قوی در نظر گرفته شده است و تبلیغات قدرتمندی را در پیش داریم که بعد از دریافت مجوزها، در همین مهر ماه تبلیغات شرکت در بخش‌های مختلف و از کانال‌های مختلف استارت خواهد خورد.

صابری در پایان خواستار حمایت دولت از تولید شد و گفت برنامه‌هایی که کیلوس در پیش دارد در حوزه کاشت و صادرات می‌تواند موانعی را در برابر خروج ارز ایجاد کند و این مساله در شرکت‌های مختلف دیده می‌شود، اما نیازمند حمایت‌های جدی‌تری هستیم که اگر این حمایت‌ها در سطح کلان دیده نشود، بسیاری از مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند.

به گفته وی این شرکت در حال حاضر ۷۰ همکار در اختیار دارد و با توجه به افتتاح فاز اول کارخانه و ورود محصول اول با برند ماتادور، طی چند هفته آتی این تعداد به ۱۵۰ نیرو می‌رسد و در عین حال با راه‌اندازی و تولید سایر محصولات، میزان اشتغال تا ۳۵۰ نفر نیز خواهد رسید.

 محصولات تولیدی کیلوس

محصولات این شرکت شامل یکسری محصولات گازدار مانند آبمیوه و نوشابه و ماءالشعیر است، اما در کنار آن برخی محصولات مانند مالت، برای شرکت‌های دیگر را نیز تولید خواهد کرد. اکنون این شرکت پروژه‌ای را برای تبدیل جو به مالت راه‌اندازی کرده و در حال واردات ماشین‌آلات موردنیاز برای این منظور است که در یک سال آینده، نهایتا محصولات وارد بازار خواهند شد.

عرضه چهار محصول ماءالشعیر با چهار طعم در بسته‌بندی شیشه و قوطی و همچنین دو محصول در گروه آبمیوه‌ها برنامه‌های فعلی برای تولید در کیلوس هستند.

این شرکت با هدف تولید ماءالشعیر راه‌اندازی شد، اما به تدریج تولید آبمیوه‌های گازدار و محصولات دیگر نیز به آن افزوده شد. به گفته مدیرعامل کیلوس، محصولات این شرکت در شهریور ماه وارد بازار خواهند شد و از طریق شرکت گلپخش که از شرکت‌های زیرمجموعه است عملیات توزیع محصولات کیلوس در سراسر کشور آغاز خواهد شد که البته در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله در افق کوروش و ... نیز توزیع شده و به فروش خواهد رسید.

p26- (4) copy