بازنشستگی ناگهانی مدیرعامل فِراری

لوییس کامیلری مدیرعامل ۶۵ ساله فِراری به‌طور ناگهانی و به قول خودش به دلایل شخصی بعد از دو سال و نیم هدایت این برند ایتالیایی بازنشسته شد.

جان الکان، رئیس هیات‌مدیره این شرکت تا یافتن جایگزین مناسب، هدایت فِراری را برعهده می‌گیرد.

هنوز زمان زیادی سپری نشده که لیست بلندبالایی از نامزدهای احتمالی برای مدیرعاملی پدیدار شده است. سخنگوی تیم فرمول‌یک فِراری، شایعات احتمال انتخاب استفانو دومینکالی، مدیر سابق لامبورگینی و رئیس سابق تیم مسابقات فِراری را تکذیب کرد.

اما خروج کامیلری از قدرت در بدترین موقع ممکن برای فِراری اتفاق افتاد، با این حال این باعث نمی‌شود که فِراری در انتخاب جایگزین شتاب به خرج دهد. همان‌طور که کامیلری پیش از به دست گرفتن سکان هدایت فِراری، سالیان سال تجربه در صنایع غذایی و دخانیات داشته، لزومی ندارد که مدیرعامل جدید فِراری حتما و لزوما تخصص خودرویی داشته باشد.

برند فِراری از دید تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به‌عنوان سازنده یک کالای لوکس و تجملی به حساب می‌آید تا متخصص در صنعت خودرو. کامیلری هم در طول سال گذشته در کنار تمرکز روی هیبریدی کردن محصولات، توجه خاصی به گسترش و توسعه برند و ارائه لوازم جانبی با برند فِراری از جمله محصولات و خدمات لاکچری از خود به خرج داده است.

یک تحلیلگر در این زمینه می‌گوید: پیدا کردن جانشینی که قابلیت مدیریت مدل کسب و کار خاص فِراری را داشته باشد آن هم در زمانی که فِراری با مسائل مهمی در فرمول‌یک روبه‌رو است و این شرکت در فاز «‌گذار از لحاظ فناوری» است، به هیچ عنوان کار آسانی نخواهد بود.

کامیلری در ژوئیه ۲۰۱۸ بعد از مرگ ناگهانی سرجیو مارچیونه، به‌عنوان مدیرعامل فِراری منصوب شده بود. در طول این دو سال و نیم سهام فِراری یکی از بهترین دوره‌های عملکرد خود را به نمایش گذاشت و تقاضا برای این خودروی با عملکرد (شتاب، سرعت و قدرت) بالا، همچنان در اوج باقی ماند و شیوع ویروس کرونا هم تاثیر شدیدی روی کاهش تقاضا نگذاشت. با راهبری کامیلری، ارزش سهام فِراری ۵۰ درصد رشد کرد و رکورد جدیدی به ثبت رساند.

با این حال برخی منتقدان معتقدند از آنجا که مشتریان و هواداران فِراری عاشق غرش و عملکرد (شتاب، سرعت، قدرت) بالای این خودرو هستند، بدون تردید با توجه به سیاست‌های سختگیرانه آلایندگی در دنیا، به تدریج این خودرو در بلندمدت با مشکل مواجه خواهد شد؛ چون به تدریج خودروهای ساکت برقی جایگزین خودروهای بنزینی سنتی می‌شوند.

کامیلری علاوه‌بر فِراری از ریاست هیات‌مدیره فیلیپ موریس اینترنشنال PMI هم کناره‌گیری کرده است. وی در چند هفته گذشته به دلیل بیماری کرونا در بیمارستان بستری شده بود. با اینکه احوال وی رو به بهبودی است، دلایل کناره‌گیری وی را به بیماری کرونا نسبت نمی‌دهند و دلیل بازنشستگی ناگهانی وی را کرونا نمی‌دانند.