رشد تولید نان صنعتی در دوران کرونا

در این میان صنعت نان به لحاظ نقش مهمی‌که در تغذیه مردم کشور ما دارد، از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بدون تردید پرداختن به کیفیت و سلامت نان و همچنین توسعه نان‌های صنعتی و پرداختن اصولی به بهینه‌سازی صنعت نان کشور موجب تضمین و سلامت عموم جامعه در آینده خواهد بود. امروز در شرایطی که کل دنیا با مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، وظیفه خطیری بر دوش فعالان صنعتی و صاحبان کسب ‌و کار در حوزه صنایع غذایی است که خود را با شرایط موجود تطبیق داده و از روش‌های کارآمد و موثری برای تولید و عرضه محصولات غذایی بهره بگیرند. بدیهی است، یکی از حوزه‌های اقتصادی که به واسطه شیوع ویروس کووید-۱۹ آسیب زیادی را متحمل شده، حوزه صنایع غذایی است. البته در کنار این آسیب‌ها و تهدیدها، برای صنعت غذایی فرصت‌هایی هم فراهم شده که بتوانند با تغییر رویه در شیوه‌های تولید و بسته‌بندی محصولات خود، سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند.

به طوری که شواهد موجود نشان می‌دهد طی حدود یک سال و نیم اخیر در حوزه صنعت غذا مردم با تغییر عادات خرید خود، بیش ‌از پیش تمرکز خود را معطوف به خرید آن دسته محصولات کارخانه‌ای کرده‌اند که به شیوه صنعتی فرآوری و تولید می‌شوند. این تغییر رویه در حوزه استفاده از نان‌های صنعتی نیز قابل مشاهده است. در واقع یک دستاورد کرونا برای واحدهای تولیدی نان صنعتی این بوده که موجب شده استفاده از نان‌های صنعتی بهداشتی و بسته‌بندی در کشور افزایش یابد و به دنبال آن میزان فروش نان صنعتی نیز نسبت به گذشته در کشور افزایش یافته است. بنابراین با توجه به اینکه این روند حاکی از افزایش اعتماد مردم به نان‌های صنعتی است، لازم است صنعتگران حوزه سلامت با ارتقای سطح کیفی محصولات و همچنین ایجاد تنوع در تولیدات خود و سهولت دسترسی در راستای جلب هر چه بیشتر اعتماد مردم، بیش ‌از پیش به فکر ارتقای سطح کیفیت محصولات خود باشند تا بتوانند ضمن حضور پررنگ و موثر در بازارهای داخلی، توان رقابت با بازارهای جهانی را نیز داشته باشند. 

البته نباید فراموش کرد تحقق این هدف و رشد هرچه بیشتر کیفیت محصولات داخلی نیازمند همکاری همه‌‌جانبه تمامی‌ حلقه‌های موثر در صنعت گندم، آرد و نان کشور است. چرا که امروز موانع متعددی در مسیر فعالیت در حوزه تولید در صنعت نان کشور وجود دارد که نیازمند بررسی و رفع است. 

به‌ طور کلی صنعت آرد و نان کشور از گذشته تاکنون با مشکلات اساسی مواجه بوده که از جمله آنها می‌توان به ضعف فرهنگ‌‌سازی برای مصرف نان صنعتی اشاره کرد.  چراکه به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های کلان در این بخش، فرهنگ مصرفی مردم عمدتا به سمت تازه‌خوری نان ادامه دارد. این در حالی است که کارشناسان معتقدند پخت نان صنعتی بهداشتی‌تر از نان سنتی انجام می‌گیرد و باید بیشتر تلاش شود تا فرهنگ استفاده از نان صنعتی در جامعه نهادینه شود. همچنین باید تلاش شود تا سلیقه مردم در مصرف نان بیش از پیش تغییر یابد و برای این منظور باید فرهنگ‌‌سازی لازم برای آگاهی‌بخشی درخصوص سالم ترین نان‌ها از نظر تغذیه و بهداشتی بودن انجام شود.

در عین حال، چالش در حوزه تامین مواد اولیه اصلی و ثانویه باکیفیت و دارای قیمت ثابت از دیگر مسائل مهم این صنعت است. ضمن اینکه تبعیض در اعطای یارانه، نوسان کیفی و قیمتی در مواد اولیه اصلی مصرفی و نیز مواد مکمل مصرفی ضربه‌‌های بزرگی را به بازار رقابتی این صنعت وارد کرده است.

در همین حال فشارها و محدودیت‌های اقتصادی، اعمال تحریم‌های بین‌‌المللی و کاهش امکان فعالیت در بازارهای جهانی موجب شده تا در شرایط کنونی تولیدکنندگان با موانع و پیامدهای جبران‌ناپذیری در حوزه تولید نان صنعتی مواجه شوند. در این راستا توسعه هر چه بیشتر صنعت نان نیازمند توجه به رفع مسائل مذکور است.