تاخت‌و‌تاز قیمت‌ جهانی مواد غذایی

  افزایش چشمگیر قیمت جهانی شکر 

شاخص قیمت جهانی شکر در این دوره حدود ۴ درصد نسبت به ماه گذشته و نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است. این افزایش چشمگیر در قیمت شکر عمدتا به علت تقاضای خرید بالا از سوی کشورهای واردکننده به دنبال قوی‌تر شدن پیش‌بینی‌ها از کاهش عرضه در دوره ۲۰۲۱-۲۰۲۰ بوده است که از روند کند برداشت در برزیل و سرمازدگی در فرانسه نشات می‌گیرد. فائو علت دیگر افزایش قابل ملاحظه قیمت شکر در این دوره را تقویت پول ملی برزیل در مقابل دلار آمریکا عنوان کرده است که بر حمل این کالا از برزیل، بزرگ‌ترین صادرکننده شکر جهان، تاثیرگذار بوده است. با وجود این افزایش بیشتر در قیمت‌های جهانی شکر به دنبال چشم‌انداز صادرات گسترده از سوی هند و کاهش خفیف در قیمت‌های جهانی نفت خام، اندکی تعدیل شده است. 

  روغن‌های سویا، کلزا و پالم گران شد

براساس گزارش فائو پس از شکر بیشترین افزایش در قیمت‌های جهانی مواد غذایی مربوط به روغن‌های نباتی بوده است به‌طوری که شاخص قیمت نسبت به ماه گذشته 8/ 1 درصد افزایش داشته است. این افزایش در شاخص عمدتا به علت افزایش قیمت‌های جهانی روغن سویا، کلزا و پالم بوده است در حالی که قیمت جهانی روغن آفتابگردان در این دوره به دنبال محدود شدن تقاضا کاهش یافته و این کاهش آنقدر قوی نبوده که بتواند افزایش قیمت در سایر روغن‌های نباتی را خنثی کند. علت عمده افزایش در قیمت‌های جهانی روغن پالم چشم‌انداز کاهش تولید این محصول از سوی کشورهای عمده صادرکننده عنوان شده است، در حالی که افزایش قیمت روغن‌های سویا و کلزا به دنبال افزایش تقاضای وارداتی و طولانی شدن روند کند عرضه جهانی اتفاق افتاده است. 

  رشد قیمت‌های جهانی گوشت گاو و گوسفند 

شاخص قیمت جهانی گوشت نیز در ماه آوریل برای هفتمین ماه متوالی افزایش داشته، به طوری که 7/ 1 درصد نسبت به ماه گذشته و 5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. قیمت‌های جهانی گوشت گاو و گوسفند در این دوره به دنبال افزایش تقاضا از سوی کشورهای آسیای شرقی به همراه عرضه محدود از سوی اقیانوسیه به علت ادامه روند بازسازی گله‌ها و موجودی‌های انبار محدود، افزایش داشته است. افزایش فروش‌های داخلی از سوی مناطق تولیدکننده این محصولات نیز در افزایش قیمت آنها در این دوره موثر بوده است. 

براساس گزارش فائو قیمت‌های جهانی گوشت خوک در این دوره به دنبال ادامه روند خرید از سوی آسیای شرقی ثابت مانده است به‌رغم اینکه حمل و نقل به طور کلی از سوی اتحادیه اروپا افزایش داشته و آلمان به علت نگرانی‌ها پیرامون تب خوکی آفریقایی دسترسی به بازار چین نداشته است. قیمت گوشت مرغ نیز در این دوره ثابت بوده است که گویای تعادل در بازارهای جهانی است. 

  افزایش چشمگیر قیمت‌های جهانی ذرت 

آخرین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد همچنین گویای افزایش قیمت‌های جهانی غلات است؛ شاخص قیمت غلات در این دوره نسبت به ماه گذشته 5/ 1 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد افزایش داشته است. کاشت کمتر از انتظار ذرت در ایالات‌متحده آمریکا و نگرانی‌ها پیرامون شرایط محصول در آرژانتین، برزیل و آمریکا سبب افزایش 7/ 5 درصدی قیمت این محصول در آوریل شده است. به طوری که به دنبال کاهش کلی در عرضه ذرت و روند ادامه‌دار تقاضای قوی این محصول قیمت ذرت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 66 درصد افزایش یافته و به بالاترین میزان خود از اواسط سال 2013 رسیده است. در میان سایر غلات سخت قیمت‌های جهانی جو و سورگوم در ماه آوریل روند کاهشی داشته‌اند و به ترتیب 2/ 1 درصد و 0/ 1 درصد نسبت به ماه گذشته کاهش داشته‌اند، با وجود این کاهش قیمت جهانی این محصولات همچنان 8/ 26 درصد و 5/ 86 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. 

قیمت‌های جهانی گندم اما در حالت کلی در ماه آوریل سال 2021 نسبت به ماه گذشته ثابت بوده است ولی 17 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بالاتر است. با وجودی که قیمت‌های جهانی گندم در این دوره به واسطه افزایش در قیمت‌های جهانی ذرت و نگرانی‌ها پیرامون شرایط محصول در آمریکا و چند کشور اروپایی تقویت شده است، ولی چشم‌انداز مثبت تولید شاخص قیمت این محصول را در این دوره ثابت نگه داشته است. از سوی دیگر قیمت‌های جهانی برنج در ماه آوریل کاهش یافته‌اند که منعکس‌کننده تغییرات نرخ ارز و آهسته شدن روند فعالیت‌های تجاری به همراه ماندگاری محدودیت‌های لجستیکی و هزینه‌های حمل بار است که معاملات جدید را محدود کرده است. 

  افزایش تقاضای وارداتی کره و پودر شیر بدون چربی

کمترین افزایش قیمت در میان سایر گروه‌های کالایی غذایی نیز مربوط به لبنیات است به طوری که شاخص قیمت جهانی محصولات لبنی در این دوره 4/ 1 درصد نسبت به ماه مارس افزایش یافته است و سبب افزایش بیش از 24 درصدی شاخص نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است. بر اساس گزارش فائو قیمت‌های جهانی کره در ماه آوریل به دنبال تقاضای بالای واردات از سوی کشورهای آسیایی به‌رغم تقاضای ضعیف داخلی در کشورهای اروپایی، افزایش یافته است. قیمت‌های جهانی پودر شیر بدون چربی نیز در این دوره به دلیل تقاضای بالای وارداتی از سوی آسیای شرقی افزایش یافته است؛ این افزایش تقاضا تا حدی به دلیل افزایش نگرانی‌ها پیرامون تاخیر در حمل و نقل و محدودیت عرضه از سوی اروپا و اقیانوسیه اتفاق افتاده است. 

تقاضای بالا از سوی آسیا به همراه تولید کمتر از انتظار از سوی اروپا و همین‌طور کاهش عرضه فصلی از سوی اقیانوسیه اما سبب شده قیمت‌های جهانی پنیر در این دوره کاهش یابند. قیمت‌های جهانی پودر شیر بدون چربی نیز در ماه آوریل به دنبال حجم بالای تجارت این محصول اندکی کاهش داشته است.