ضرر کسادی بازار بر تولیدکنندگان فصلی

وی در مورد چشم‌انداز صنعت نیز اظهار کرد: ترجیح می‌دهم فقط بگویم امیدوارم، هر چه زودتر اولویت برنامه‌ریزان کشور بر پایه تولید و حمایت از آن استوار شود. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی در رابطه با تحریم‌هایی که بر کشور تحمیل شده، افزود: اینکه بگوییم تحریم هیچ تاثیری نداشته یا ندارد بیشتر حرف سیاسیون است و ما باید واقعیت‌ها را بگوییم. اگر تولیدکننده‌ای را در نظر بگیریم که با ظرفیت اندک و توان عرضه داخلی تولید می‌کند، می‌تواند ادعا کند چندان تحت تاثیر تحریم نبوده است، اما برای واحدهای تولیدی بزرگ که قسمت عمده‌ای از محصول خود را به خاطر گستردگی محصول، اشباع بازار داخلی و تامین ارز مورد لزوم برای تامین ماشین‌آلات، بعضی مواد اولیه، بسته‌بندی وارداتی، قطعات یدکی و کمک به اقتصاد مقاومتی الزاما باید صادر کند، تحریم از لحاظ محدودیت بازارهای هدف و برگشت وجوه و مسائل بانکی، تاثیر منفی روی فعالیت‌ها گذاشته است. وی در ادامه گفت: در مجموع با توجه به اینکه قسمت اصلی مواد مصرفی کارخانه‌های صنایع غذایی دارای ویژگی تامین داخلی است و کالای تولیدی آنان نیز در داخل کشور مصرف‌کننده عمده دارد، می‌توانیم بگوییم صنعت غذا به نسبت کمتر از واحدهای تولیدی که از بابت مواد اولیه، بسته‌بندی و عرضه کالای تولیدی وابستگی بیشتری به خارج دارند از تحریم صدمه می‌بیند.

بوستانی در مورد پیمان‌سپاری ارزی نیز گفت: نمی‌توان واقعیت و لزوم آن را برای بازگشت ارزهای صادراتی انکار کرد، اما ساز و کارها، قید و بندها، باید و نبایدهای این امر نیز باید متناسب بر واقعیت‌های بانکی و شرایط کنونی و اقتصادی کشور باشد. مشکلات صنعت غذا خارج از سایر جنبه‌های اقتصادی، تولیدی و خدماتی که به آن اشاره شد، مشکلات بانکی در داخل و خارج از کشور و اینکه بانک‌ها برای فعالیت‌های تولیدی خود را موظف به ارائه خدمات نمی‌بینند، واقعیتی است که از نظر و دیدگاه مسوولان نیز خارج نیست. ما هنوز در ادارات‌مان دید مثبتی نسبت به تولید و تولیدکننده نداریم. در بسیاری موارد موازی کاری و تداخل کاری که سبب هدررفت وقت و سرمایه و امکانات تولیدکنندگان می‌شود، وجود دارد.

وی افزود: بوروکراسی سنگین توسط بعضی دست‌اندرکاران ادارات تبدیل به عادتی شده که باید با توجه به مشکلات دیگر، فراروی تولیدکننده و ارباب‌رجوع ترک شود و بپذیریم که تولیدکننده خادم مملکت است نه چیز دیگر.

وی ادامه داد: مبحث مالیات بر ارزش افزوده که در هیچ کجای دنیا از قوت مردم گرفته نمی‌شود و وجوهی که تحت عناوین مختلف از واحدهای تولیدی اخذ می‌شود، هنوز حل نشده و خودگردانی ادارات سبب شده برای انجام هر خواسته واحد تولیدی ابتدا ضرورت پر کردن فیش و واریز وجه به خزانه مطرح شود.