ضرورت تحقق الزامات ساختاری اقتصاد مقاومتی

‌ شرایط کلی فعالیت بنگاه‌‌ها و واحدهای خصوصی شهرکرد چگونه است؟

با توجه به شرایط حاکم بر فضای اقتصادی کشور، بنگاه‌ها و واحدهای خصوصی هم به نحوی از شرایط و محیط خارجی متاثر و تاثیرپذیر هستند و این موضوعات به صورت جدی و مداوم بر آنها اثر دارد. ضعف در تامین نقدینگی، معیوب بودن چرخه تولید تا فروش، عدم فروش محصولات، نبود حمایت کافی از جانب دستگاه‌های متولی، افزایش شدت رقابت، عدم تحصیل شرایط به منظور ورود مواد اولیه، امکانات، خطوط تولید و افزایش قیمت ارز جزو مولفه‌هایی است که فضای حاکم بر بنگاه‌های استان و واحدهای خصوصی را تحت تاثیر قرار داده است.

‌ اقدامات اتاق شهرکرد در جذب سرمایه‌گذار و تسهیل فضای کسب‌وکار به‌خصوص برای صنایع پیشرو استان چه مواردی بوده است؟

با توجه به فضای حاکم بر کشور در فضای پسابرجامی، اتاق شهرکرد هم با هیات‌های مختلفی از کشورهای چین، آلمان، فرانسه، عراق و بلغارستان در داخل کشور و با اعزام هیات‌هایی به خارج از کشور مذاکراتی را انجام داده است. در عین حال قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان برای جذب سرمایه‌گذاران در قالب‌های مختلف ارائه شده است. در خصوص مواردی مانند نیروگاه خورشیدی، پیگیری برای جذب سرمایه‌گذار برای پتروشیمی بروجن و سایر طرح‌ها از طریق ارتباطی که با اتاق ایران وجود دارد در حال پیگیری است.

در مجموع حضور هیات‌ها به کرات و متعدد وجود داشته اما منجر به قرارداد مشخصی نشده است. هیات‌ها، بیشتر علاقه‌مند به مشارکت در صنایع مختلف بوده‌اند اما ساز و کارها و شرایط حاکم بر کشور و عدم استقلال و نبود هماهنگی در ساختارهای مختلف مانع از انجام سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های خارجی در استان شده است. به جز یک مورد، معادل ۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری طرح احداث نیروگاه خورشیدی که توسط آلمان‌ها در حال پیگیری برای عملیاتی شدن است.

‌ در حال حاضر نرخ بیکاری استان چه میزان است و چه صنایعی توان افزایش اشتغال‌زایی را در استان دارا هستند؟

نرخ بیکاری استان در حال حاضر از متوسط کشور بدتر و براساس آخرین آمار مرکز آمار در تابستان ۹۶، بیش از ۲۰ درصد بوده است. در کاهش نرخ بیکاری، صنایع کوچک و متوسط و بخش خدمات می‌توانند سهم بسزایی داشته باشند به خصوص صنایع مرتبط با دانش، صنایع تبدیلی و پایین دستی صنایع بزرگ استان مانند سیمان، فولاد و آب معدنی.

‌ آیا حمایت کافی از واحدهای تولیدی استان از سوی دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود دارد؟

اقتصاد مقاومتی دارای ۲۴ سیاست کلی است که متاسفانه در سطح کشور تنها به برخی از موارد و سیاست‌های کلی، آن هم از نوع سخت‌افزاری پرداخته می‌شود. در حالی که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، الزامات نرم‌افزاری و ساختاری دارد که به نظر بنده این الزامات توسط ساختارهای قانونی، قضایی و اجرایی باید ایجاد شود. همچنین کارگروه‌های اقتصاد مقاومتی در استان‌ها، بیشتر به سمت تامین نقدینگی که یکی از مشکلات بنگاه‌هاست رفته‌اند، اما سایر موضوعات، اغلب بلاتکلیف می‌مانند. در خصوص حمایت دولت نیز باید یادآور شوم که برخی از این حمایت‌ها به خط مشی‌گذاری در سطح کلان کشور مربوط است که متاسفانه خیلی از الزامات برون رفت از شرایط رکود، مانند کاهش نرخ مالیات، سیاست‌های تشویقی و... اجرا نمی‌شود. البته منکر حمایت‌های دولت نیستیم ولی مادامی که این حمایت‌ها سیستماتیک و فرآیندی نباشد نمی‌توان خیلی امیدوار به نتیجه و محصول مناسبی بود. البته شرایط خاص استان می‌طلبد که در اعمال سیاست‌ها، رویکردهای بومی و منطقه‌ای نیز مد نظر قرار گیرد.

مهم‌ترین موانع و چالش‌های پیش ‌روی فعالان اقتصادی استان چیست؟

نبود بازارهای صادراتی، کاهش فروش و انباشته شدن تولیدات، بالا بودن هزینه حمل و نقل، نبود زیرساخت مناسب از چرخه تولید تا بازار، بالا بودن هزینه‌های تحصیل نقدینگی، کمبود نقدینگی و تسهیلات ارزان قیمت، خط مشی‌گذاری‌های متعدد و گاهی متناقض در سطوح ملی در خصوص تولید برخی از این مشکلات و موانع هستند. همچنین عرضه و صادرات، بروکراسی بیمارگونه حاکم بر فضای اداری استان، بالا بودن قیمت تمام شده محصولات و خدمات، مشکلات مرتبط با زیرساخت‌های حمل و نقل، مشکلات نرم افزاری و مدیریتی حاکم بر بنگاه‌های بخش خصوصی، نبود فرآیند مناسب برای ارائه راهکارهای مناسب به منظور عرضه محصولات به بازار و بازاریابی از دیگر موانع و مشکلات موجود به شمار می‌روند.

‌ قرار بود شرکت مدیریت صادرات از سوی اتاق ایجاد شود، راه‌اندازی این شرکت در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ فکر می‌کنید این شرکت چقدر می‌تواند در افزایش صادرات استان موثر باشد؟

در شرف انجام کار است. بنا داریم که در اسرع وقت ضمن فراخوان تولیدکنندگان و صادرکنندگان از بین خود افرادی را به عنوان مجمع صادرکنندگان انتخاب کنیم که مقدمات کار فراهم شده است. این مجمع می‌تواند فارغ از دغدغه‌های تولید کالا و خدمات، نسبت به ارائه خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به تولیدکنندگان و صادر کنندگان اقدام کند.

‌ چه صنایع و ظرفیت‌هایی از شهرکرد مغفول مانده است و می تواند درجذب سرمایه‌گذار پر پتانسیل باشد؟

صنایع مرتبط با گیاهان دارویی، صنایع مرتبط با فرآوری محصولات باغی و زراعی، صنایع مرتبط با ماهیان سردابی، صنایع پایین دستی فولاد و سیمان، صنایع مرتبط با آب شرب و معدنی از صنایعی هستندکه ظرفیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری دارند.

‌ راهکارهای بهبود شرایط کسب‌وکار در شهرکرد از نظر شما چیست؟

هماهنگی، همسویی و انسجام سازمانی متناسب با اهداف و راهبردهای میان دستگاه‌های اجرایی، اصلاح ساختارها و فرآیندهای مرتبط با سرمایه‌گذاری و ورود به فضای کسب و کار، آموزش ذی‌نفعان فضای کسب و کار و درک متقابل از یکدیگر، ایجاد زیرساخت‌های مناسب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در زنجیره‌های تولید، فروش و صادرات، ایجاد فضای مطمئن و امن برای تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و ارائه تضامین لازم برای جلوگیری از آسیب‌پذیری بنگاه‌های خصوصی، تناسب بین شرایط اقتصادی کشور و مطالبات دولتی درخواستی از بنگاه‌های خصوصی یعنی در نظر گرفتن شرایط رکود، رونق، تورم، رکود تورمی و... بخشی از این راهکارها هستند. علاوه بر این ایجاد زمینه لازم برای دسترسی به خدمات مانند انرژی، جاده، آب و...، نظارت جدی و قانونمند بر نهادهای پولی و مالی، استفاده از تکنولوژی اطلاعات در ساختار اداری و سرمایه‌گذاری مرتبط با دولت و بخش خصوصی به عنوان یک ابزار توانمندساز از دیگر راهکارهای پیشنهادی به شمار می‌روند.