باورها و رفتارهای نادرست تغذیه‌ای مسبب چاقی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: چاقی از مشکلات نظام سلامت در سال های گذشته بوده و تغییر شیوه زندگی نیز به عنوان عامل اصلی بروز چاقی مطرح شده است.

دکتر محمدرضا اکبری با یادآوری اینکه چاقی مسبب بروز بسیاری از بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، برخی از سرطان ها، اختلالات استخوانی و مفاصل و بسیاری از بیماری های دیگر است، تاکید کرد: شناخت عوامل تغذیه موثر بر چاقی راهکاری مهم برای تامین سلامتی و کنترل وزن است.

وی در پاسخ به این سوال که رفتارها و عادت های نادرست غذایی چیست؟ بیان کرد: حذف وعده غذایی یک رفتار نادرست غذایی است، متاسفانه بسیاری از افراد به دلایل متعدد از جمله کمبود وقت، تصور کنترل کالری دریافتی، بی اشتهایی، بی نظمی در ساعت خواب و... اقدام به حذف یکی از وعده ای اصلی غذا می کنند این امر کاملا اشتباه است.

اکبری عدم تعادل در دریافت گروه‌های غذایی را نیز رفتار نادرست دیگری در تغذیه ذکر و عنوان کرد: بسیاری از افراد در رژیم غذایی روزانه، به جای رعایت تعادل و تنوع در دریافت موادغذایی، در مصرف بعضی از گروه های غذایی مثل نان و غلات، چربی ها، روغن، مواد قندی و شیرین افراط می کنند و از طرفی مواد غذایی مفیدی مانند سبزیجات، میوه ها و حبوبات را کم مصرف کرده یا بطور کلی از برنامه غذایی روزانه حذف می کنند.

وی استفاده روزانه از نوشیدنی های شیرین و گازدار مانند نوشابه ها و آبمیوه ها، شیوه نادرست پخت غذا (سرخ کردن)، استفاده زیاد از چاشنی های پر چرب (سس مایونز)، مصرف شیرینی بلافاصله بعد از غذا به تصور هضم بهتر غذا، حذف میان وعده های غذایی، استفاده هفتگی از فست فودها، تند غذا خوردن، استفاده از لبنیات پرچرب و بی نظمی در ساعت های صرف وعده های اصلی غذا را بخش دیگری از رفتارها و باورهای نادرست تغذیه ذکر کرد.

اکبری همچنین بیان کرد: افراد باید از خرید مواد غذایی در هنگام گرسنگی پرهیز کنند زیرا این امر موجب انتخاب های غلط و خرید غذاهای چرب و شیرین می شود، از سوی دیگر باید حتما به نشانگرهای غذایی توجه کنند تا غذای سالم تری را انتخاب کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.