کاهش مصرف نوشابه

وی ادامه داد: «با افزایش قیمت کالاها مردم بیشتر به فکر تامین کالای اساسی خود هستند، از این‌رو از خرید برخی کالاها از جمله نوشابه صرف‌نظر می‌کنند.‌»

دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت به بازار گفت: «کاهش قدرت خرید و سخت‌شدن تامین مواداولیه باعث شد که صنعتگران تولید انواع نوشابه را اندکی کاهش دهند. متاسفانه به دلیل افزایش هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های زندگی مردم بیشتر به‌دنبال تامین کالای اساسی خود هستند و همین موضوع باعث شد که تولیدکنندگان نوشیدنی سهم بازار را از دست بدهند.‌»

وی توضیح داد: «در سال‌های گذشته ماهانه در سبد خرید مردم حدودا چهار نوع نوشابه‌وجود داشت اما حالا نهایتا مردم یک پارچ آب یا ماست را به دوغ تبدیل و به‌عنوان نوشیدنی در سر سفره خود استفاده می‌کنند، از این‌رو تولیدکنندگان سهم بازار داخلی را از دست داده‌اند.‌»

آیا تولید این نوشیدنی کم شده است؟ دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر با اشاره به وضعیت تولید نوشابه بیان کرد: «تولید نوشابه به دلیل کمبود مواداولیه مانند شکر حدود ۱۵‌درصد کاهش پیدا کرد. امسال تولیدکنندگان با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌‌‌‌‌‌‌‌اند تا چراغ تولید را روشن نگهدارند.‌»

کمال‌علوی در پایان گفت: «شرکت‌های نوشیدنی در تامین مواداولیه مانند شکر با مشکل روبه‌رو هستند. در سال‌های گذشته دغدغه تولیدکنندگان برای تامین مواداولیه بحث سرمایه‌درگردش بود اما حالا قیمت مواداولیه خیلی سریع در بازار آزاد تغییر می‌کند و از این‌رو تولیدکنندگان باید به شکل نقدی مواد موردنیاز خودشان را بخرند.‌»

پیش‌‌‌‌‌‌‌‌تر سید‌حمیدرضا کمال‌علوی، دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت به «ایلنا» از تعطیلی شرکت‌های نوشیدنی خبر داده و گفته بود: «۴۴ شرکت عضو انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت هستند که در حال‌حاضر ۱۹‌شرکت مبادرت به تولید ماءالشعیر می‌کنند.‌»

بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد قیمت نوشابه در فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌های آنلاین بین ۱۲‌هزار و ۷۰۰‌تومان تا ۱۸‌هزار ‌تومان نوسان دارد. به‌عنوان مثال نوشابه گازدار۳۰۰ میلی‌لیتر پپسی ۶‌هزار و دویست و نوشابه گازدار۱۵۰۰ میلی‌لیتری کانادا درای با قیمت ۱۵‌هزار‌تومان فروخته می‌شوند که برای مصرف‌کننده اگر قرار باشد هر روز یک عدد از آن را استفاده ‌کند، در طول‌ماه عدد بالایی خواهد بود.