چه افرادی بیشتر تحت تاثیر عوارض پس از کرونا قرار می گیرند؟

در حالیکه سویه اُمیکرون به نسبت سویه های پیشین کروناویروس خفیف‌تر توصیف شده اما برخی از علائم آن پس از بهبودی ممکن است برای هفته‌ها باقی بماند و اکنون این عوارض در همه گروه‌های سنی به‌ویژه آنهایی که ایمنی پایینی دارند، مشاهده می‌شود.

از احساس خستگی، مه مغزی، ناراحتی قلبی، تنگی نفس، مشکلات خواب گرفته تا بدن درد، همگی از علائم شایع پس از بهبود یافتن کووید-۱۹ در همه گروه‌های سنی از جمله کودکان و سالمندان است.

دلایل طولانی شدن علائم سویه اُمیکرون، واکنش التهابی مداوم در برخی از بیماران و در سایر بیماران یک فرآیند خودایمنی است که بر اثر کروناویروس ایجاد می شود و پس از بهبودی بیماری ادامه پیدا می کند. واکنش ایمنی هر فرد متغیر است از این رو، احتمال ابتلا به علائم طولانی مدت پس از بهبودی کووید از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پس از بهبودی بیماری کووید-۱۹، تقریبا ۵۰ تا ۶۰ درصد بیماران برای سه هفته یا بیشتر از تداوم علائم شکایت دارند.

چه افرادی بیشتر تحت تاثیر عوارض پس از کووید قرار می گیرند؟

اگرچه همه گروه‌های سنی ممکن است به سویه امیکرون مبتلا شوند، اما شدت بیماری در افراد مسن بالای ۶۰ سال بیشتر است. همچنین افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، بیماری مزمن کلیوی، گروه سنی مسن، بیماران سرطانی و بیمارانی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، پس از ابتلا به سویه اُمیکرون مستعد ابتلا به نوع شدید بیماری هستند.

افراد بالای ۶۰ سال و افرادی که به یک یا چند بیماری دیگر مبتلا هستند بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند. همچنین در افرادی که به نوع شدید بیماری کووید مبتلا بودند، احتمال تداوم علائم برای طولانی مدت وجود دارد. علاوه بر این، آن دسته از افرادی که قبل از ابتلا به کووید، استرس، اضطراب یا افسردگی بالایی داشتند، بیشتر در معرض علائم طولانی مدت هستند.

برخی از علائم رایج پس از کووید

 

- تنگی نفس مانند مشکل در تنفس

- خستگی و ضعف طولانی مدت

- مشکل حافظه، تمرکز ضعیف و مه مغزی

- مشکل خواب

- دردهای عضلانی و بدن درد

- سردرد

- خلق و خوی ضعیف و ضربان قلب تند

- برونشیت پس از کووید که می تواند منجر به سرفه تحریک کننده شود

در بزرگسالان:

- تشدید علائم بیماری های زمینه ای

- مه مغزی

- ضعف پس از کووید

در کودکان:

مشاهده می شود که درصد کمی از کودکان پس از ابتلا به کووید-۱۹ به سندرم التهابی چند سیستمی مبتلا شده اند، اگرچه برخی از بزرگسالان نیز به دلیل تاخیر در روند بهبودی به فیبروز ریه مبتلا شده اند که مجبور به انجام تمرینات توانبخشی برای ریه ها شده اند.

به گزارش هندوستان تایمز، به گفته متخصصان شایع ترین علائم مشاهده شده در بیماران پس از ابتلا به کووید-۱۹ عبارتند از سردرد، کمردرد، بی حالی، ریزش مو، خستگی، اضطراب، احساس گزگز در گوش و تنگی نفس.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.