چند درصد بهبودیافتگان کرونا به کووید طولانی مبتلا می‌شوند؟

به گزارش پایگاه اینترنتی ام.اس.ان، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، حدود یک سوم از بهبودیافتگان کرونا اغلب ماه‌ها بعد از ابتلا، از یک علامت جدید این بیماری رنج می‌برند که نشانه دیگری از اثرات مخرب کووید-۱۹ طولانی مدت است.

مطالعاتی که به بررسی فراوانی و شدت شرایط جدید (عواقب) پس از عفونت کووید-۱۹ پرداخته اند، شروع به ظهور کرده اند، اما تعداد کمی از آنها خطر زیاد ابتلا به عوارض جدید ناشی از عفونت کووید-۱۹ را در بزرگسالان توصیف کرده اند.

این مطالعه جدید که در مجله The BMJ منتشر شد، نشان داد از هر ۱۰۰ بزرگسال مبتلا به کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰، ۳۲ نفر به یک نشانه جدید کووید-۱۹ مبتلا شدند که در ماه های پس از ابتلا نیاز به مراقبت های پزشکی پیدا کردند. این مطالعه در زمانی انجام می شود که محققان هنوز در حال بررسی اثرات بلندمدت COVID-۱۹ هستند.

محققان در این مطالعه سوابق بیمه سلامت ۱۳۳ هزار و ۳۶۶ فردی را که قبل از اول آوریل ۲۰۲۰، به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، بررسی کردند. آنها هر گونه وضعیت جدیدی را که پس از گذشت ۲۱ روز از ابتلای آنها به کرونا ایجاد شده بود، یادداشت کردند.

این مطالعه نشان داد که برخی از علایم ایجاد شده در بهبودیافتگان کرونا شامل تغییراتی در اندام‌ها از جمله قلب، کلیه‌ها، ریه‌ها و کبد است. همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، این عفونت بر شرایط سلامت روان نیز تأثیر گذاشته است.

محققان در این مطالعه متوجه شدند که احتمال ابتلا به نارسایی تنفسی، خستگی، فشار خون بالا و تشخیص تغییراتی در سلامت روان بهبودیافتگان کووید-۱۹ بیشتر بود. این مطالعه نشان داد که حدود ۳۲ درصد از افراد مورد بررسی پس از گذشت ۲۱ روز از بهبودی کرونا به دلیل ابتلا به یک بیماری جدید یا ادامه یک بیماری مرتبط با کرونا به دنبال مراقبت های پزشکی بودند.

چالش‌های زیادی در اجرای برنامه پژوهشی در زمینه کووید طولانی‌مدت وجود دارد. در این مرحله، هیچ‌کس نمی‌ داند چند نفر از مردم دچار کووید طولانی هستند. بر اساس نتایج نظرسنجی انجام‌شده توسط دانشگاه «کینگ لندن»، ۲/۳ درصد از بیماران، ۱۲ هفته پس از بیماری اولیه علایمی را تجربه کردند؛ این درحالی است که مطالعه‌ پژوهشگران کالج سلطنتی لندن این نسبت را در همان دوره ۳۷/۷ درصد برآورد کرده است.

در چین، ۲۶ درصد از گروهی از بیماران که به دلیل کووید در بیمارستان بستری شده بودند، ۶ ماه پس از آغاز علایم دچار مشکل خواب بودند و ۶۳ درصد ضعف عضلانی مداوم داشتند. در آمریکا، چند برآورد حاکی از آن است که بیش از یک سوم بیماران این وضعیت را تجربه می کردند (از ۳۵ درصد از بیماران که پس از سه هفته به وضعیت عادی سلامت خود بازنگشتند تا ۳۶/۵ درصد که پس از ۶ ماه همچنان این وضعیت را داشتند). همچنین، مرور سیستماتیکی ۵۷ مطالعه انجام‌شده در سراسر جهان، نشان داد نیمی از افرادی که علایم کووید را نشان داده بودند، ۶ ماه بعد همچنان دچار مشکلات سلامتی بودند.

دامنه‌های وسیع حاصل در مطالعات مختلف، احتمالا تاحدودی به این دلیل است که افراد مورد سؤال متفاوت بوده‌اند، اما این موضوع قطعا ناشی از این واقعیت است که درحال‌حاضر، کووید طولانی‌مدت آزمایش تشخیصی و تعریف جهانی ندارد. همچنین، هیچ فهرست علایمی که همه‌ کارشناسان روی آن توافق داشته باشند و نشانه‌های مشخص و قابل اندازه‌گیری وجود ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.