حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری با حضور در خانه ملت به منظور تقدیم لایحه بودجه ۹۹ ، ضمن تشکر از نمایندگان مجلس گفت: خداوند را سپاسگزارم که امسال در سومین بودجه ای که در مجلس دهم تقدیم مجلس می شود دولت توانست در وقت قانونی لایحه را تهیه و تقدیم مجلس کند.

وی افزود: امیدواریم با حضور پرشور مردم بهترین ها برای مجلس شورای اسلامی از سوی مردم شریف ما انتخاب شوند و مجلس یازدهم همانند مجالس گذشته بتواند مسیر و راه خود را که قرآن مشخص کرده است، اجرا و عملیاتی نماید.

روحانی گفت: همه نمایندگان مجلس میراث دار شخصیت هایی همچون مدرس، آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهدای عزیز مجلس و همه خادمانی که در این ۱۰ دوره خدمت کرده اند خواهند بود.

رئیس جمهور گفت: بودجه سال ۹۹ را از اینجا آغاز می کنم که سال گذشته در زمان تقدیم بودجه ۹۸ ما در سخت ترین شرایط تحریم بودیم. در شرایطی که دشمنان ما، آمریکایی ها و صهیونیست ها فکر می کنند که با تحریم شدید، ملت و دولت را از ساخت کشور و اجرای قانون ناتوان خواهند ساخت اما تا امروز ناامید شده اند و در آینده هم ناامید خواهند بود.

رئیس جمهور گفت: ما بر مبنای خواست ملت ایران و نمایندگان مجلس در ۹ ماه گذشته در اقتصاد کلان قدم های قابل ملاحظه ای برداشته ایم، علی رغم اینکه شرایط بودجه و اقتصاد ما به گونه ای بود که شما مطلعید. در سال گذشته تا اسفند شرایط ما از نظر اقتصادی نامساعد بود از اسفند گذشته، تقریبا اقتصاد ما مسیر درست خود را آغاز کرد و از اردیبهشت امسال آثارش را در شاخص های کلان اقتصادی مشاهده کردیم همانطور که شما شاهد هستید تورم نقطه به نقطه از ۵۷ درصد به ۲۷ درصد رسید. امیدوارم اقتصاد منهای نفت ما مثبت باشد. پیش بینی ما آن است که در سال آینده میتوانیم این راه را ادامه دهیم.

رئیس جمهور افزود: در تمام بخش هایی که در نطق سال گذشته در محضر شما قول دادم تا در این بخش ها دولت تلاش خواهد کرد شرایط نسبتا مناسب با تحریم را داشته باشد به همان صورت امروز مبارزه می کنیم. آغاز امسال سال با رحمت بارش های پربرکت آسمانی و با مشکلاتی برای مردم در برخی استان ها همراه بود. من دیروز آمار برداشت محصولات خوزستان را در وزارت کشاورزی نگاه می کردم بسیار خوشحال کننده بود و در تمام محصولات نسبت به سال گذشته رشد محسوسی داشتیم.

روحانی گفت: این از برکت بارندگی و اجرای طرح کانال کشی آب و زه کشی در خوزستان است که ۳۰۰ هزار هکتار برای خوزستان و ایلام در سایه این طرح بزرگ از این نعمت استفاده میکنند. من چند روز پیش که در کنار مزارع مردم خوزستان بودم همه آنها خوشحال بودند که این طرح چطور توانسته است در افزایش محصولاتشان کمک کند.

روحانی با بیان این نکته که سدهای فراوانی در ماه های گذشته افتتاح شده است، ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم در مجموع ۳۵ سد افتتاح شده است، ۲۵ تصفیه خانه و ۶۲ تصفیه خانه فاضلاب ایجاد شده است. در واقع آنچه که دشمنان ما دنبال می کردند و آن شکستن اقتصاد بود، بحمدالله ناموفق بودند و ملت بزرگ ما توانسته در این شرایط سخت کشور را پیش ببرد. پروژه دشمن برای شکست اقتصاد ایران را ناکام گذاشتیم.

رئیس دولت دوازدهم گفت: تقریبا در ماه های اخیر به هر استانی که رفتم معادل ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد طرح افتتاح شد و معادل این میزان در حال کلنگ زنی است. بنابراین روند اقتصاد ما در کلان و در بخش ها مثبت بوده است. شما میدانید در سال گذشته برای اولین بار توانستیم تولیدمان در پارس جنوبی از قطر افزایش پیدا کند در حالی که در سال ۹۲ تولیدمان نسبت به قطر نصف بود. در بخش میادین نفتی کارون که ۷۰ هزار بشکه نفت در روز تولید میکردیم امروز این میزان به ۷ برابر رسیده است.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه نطق خود در صحن پارلمان به موضوع مسکن پرداخت و گفت: ساخت ۱۸۰ هزار واحد در دو هفته پیش برای اجرا و عملیات آغاز شده است و ما حدود ۱۰۷ هزار منزل مسکونی در بخش زلزله زده احداث و ترمیم کردیم و در بخش سیل هم ۱۴۰ منزل ترمیم یا در حال ساخت است.

روحانی ادامه داد: در بودجه سال ۹۹ چند موضوع مهم است، در سال آینده مانند سال جاری بودجه ما بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم است این بودجه به دنیا اعلام میکند که علی رغم تحریم ما کشور را به خصوص از نظر نفت اداره می کنیم و تقریبا بودجه ۹۹ با شرایطی که ما پیش بینی کردیم خیلی به نفت اتکا ندارد و درآمدی که برای نفت خام و گاز در نظر گرفته شده است با مقداری که برای بودجه عمرانی پیش بینی کردیم تقریبا نزدیک به هم است.

وی گفن: ۷۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی اعتبار در نظر گرفته ایم. ما از ۱۱ میلیارد بودجه در سال اول دولت اول، به این بودجه رسیده ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه طرح های مهم کشور در سال آینده اجرا و عملیاتی خواهد شد، افزود: طرح هایی که برای غرب کشور در نظر داشتیم تا پایان دولت دوازدهم اجرایی و عملیاتی خواهد شد و این به معنای تحول بزرگ در بخش کشاورزی است. خودکفایی ما در انرژی غذایی در آغاز دولت یازدهم ۵۷ درصد بود اما امروز این خودکفایی بالای ۷۴ درصد است و تا پایان سال آینده پیش بینی ما این است که این رقم به ۸۲ درصد برسد این به معنای تحول بزرگ در بخش کشاورزی است.

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: قبل از دولت یازدهم کل سامانه نوین آبیاری ما ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار بود اما امروز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری داریم و این رقم در سال آینده به دو برابر خواهد رسید.

روحانی گفت: ریل به عنوان مسیر حمل ونقل اساسی ما در کشور مورد توجه است. در بازه زمانی پارسال و امسال، ۵ استان را به ریل سراسری وصل کردیم و برای سال آینده بحث راه آهن یزد، رشت، چابهار به سمت زاهدان را امیدواریم انجام دهیم. ما نسبت به ریل تا جایی که توان داشته باشیم، طرح هایمان را اجرایی خواهیم کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: در سایر موضوعاتی که قبلا بر آن تاکید کردیم این مسیر ادامه خواهد یافت. ما در زمینه انرژی به خودکفایی رسیدیم این مهم است که حتی در زمستان گاز را به کشورهای دیگر صادر میکنیم، امکانی که قبلا ممکن نبود. در زمینه نفت، گاز و بنزین بحمدالله خودکفاییم و حتی صادرات داریم. آخرین گزارشی که وزارت نفت به من داد، تولید بنزین مان در روز به ۱۱۰ میلیون لیتر میرسد در حالی که در آغاز دولت یازدهم این میزان ۵۲ میلیون لیتر بود.

رئیس جمهور با اشاره به مسائل محیط زیستی، افزود: به جز مسائل دریاچه ارومیه، تالاب ها که شرایطشان بهتر از سال آینده است ما در زمینه بنزین و گازوئیل بزرگترین طرح ها را برای محیط زیست اجرا کردیم و ۷۵ میلیون لیتر بنزینی که ارائه می کنیم یورو ۴ و ۵ است. من به رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کردم که برخی طرح ها ی محیط زیستی به خصوص پسماندهای در شمال کشور بودجه خاصی در نظر گرفته شود تا این مشکلات را حل کنیم.

روحانی در رابطه با طرح تحول سلامت، توضیح داد: این طرح از افتخارات دولت من است و سال آینده مثل گذشته ادامه خواهد داشت. در آغاز دولت یازدهم کل تخت های بیمارستانی، ۹۶ هزار تخت در سراسر کشور وجود داشت اما امروز تخت های بیمارستان های کشور ۱۲۳هزار تخت است و ۸ هزار تخت به این میزان اضافه می شود و تا پایان سال ۹۹ هم ۱۳۷ هزار تخت بیمارستانی خواهیم داشت. از سوی دیگر ۳۷ درصدهزینه درمان بر گردن مردم بود، این میزان در شهرها به ۱۰ درصد و در روستا به ۵ درصد رسیده است.

مسئله قدرت خرید مردم و شرایط زندگی مردم ، نکته ای بود که روحانی آن را اینگونه شرح داد: ما می دانیم در شرایط تحریم و فشار مردم در سختی هستند و قدرت خرید مردم کاهش یافته است. ما می دانیم در این شرایط صادارت و واردات ما با مشکلات زیادی توام است، همه ما می دانیم در صادرات نفت با مشکلاتی روبرو هستیم اما تلاش ما این است که سختی معیشت مردم را کاهش دهیم، بنابراین در سال جاری برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی را اختصاص دادیم و برای سال ۹۹ باز هم برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ در نظر داریم. طرح های مختلفی دز ذهن ما و نمایندگان مجلس بود و تنها به خاطر رفاه مردم و اینکه مشکلات معیشتی کاهش پیدا کند، این کار را انجام دادیم. با اینکه شما می دانید در ارز ۴۲۰۰ جلوگیری از فساد چقدر است. با این وجود ما تلاش میکنیم که ارز به قیمت ۴۲۰۰ برای کالاهای اساسی باشد حتی برای کالاهای غیراساسی ارز نیمایی در نظر داریم.

رئیس دولت افزود: حقوق ثابت کارمندان و کارگران در سال جاری ۲۰ درصد افزایش یافت و در سال آینده هم انشاءالله ۱۵ درصد افزایش حقوق داریم که در این دو سال حدود ۳۵ درصد به حقوق افزودیم. تلاش ما بر این بوده است که آنهایی که دارای فشار بیشتری هستند، به آنها کمک معیشتی برسانیم. این طرح شامل ۶۰ میلیون نفر از اعضای خانواده ایران عزیز است و ممکن است به دلیل درخواست مردم به این میزان افزوده شود تا مردم عزیز ما در فشار کمتری قرار بگیرند. بنابراین از نظر کمک به بیش از ۷ دهک جامعه ما، حرکت خوبی را آغاز کرده ایم که قشر متوسط و ضعیف ما در برمیگرد و این حرکت را ادامه خواهد داد.

روحانی ادامه داد: مبنای بودجه ما بر تحریم آمریکا است و این به معنای این نیست که دولت قدم های دیگر برنمی دارد. من به عنوان خبر خوشحال کننده عرض میکنم که روابط اقتصادی ما با کشورهای همسایه و چند کشور غیرهمسایه در ماه های اخیر روند بهتری را طی میکند و امیدواریم سال آینده شرایط بهتری با این کشورها داشته باشیم، شما می دانید که صادارات ما رونق بهتری خواهد یافت. با ورود موقت ما در اتحادیه اوراسیا به این معنا است که صادرات ما ارقام بهتر، بدون تعرفه یا با تعرفه کم صادر میشود.

وی افزود: همین طرح را با ترکیه و آذربایجان اجرا میکنیم. از ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری روسیه در ایران که ۲ میلیارد از آن قبلا نهایی شده و باقی آن در سال آینده اجرایی خواهد شد امیدواریم ۵ میلیارد سرمایه در سال آتی وارد کشور شود. البته مشابه این سرمایه گذاری باکشورهای دیگر هم داریم. شرایط اقتصادی ما بهتر خواهد شد و شرایط مردم هم تلاش میکنیم که به گونه ای نباشد که مردم در فشار قرار بگیرند.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به دغدغه نمایندگان در حوزه آموزش و پرورش گفت: استاندارد کردن سیستم گرمایشی مدارس سال آینده اجرایی می شود. دولت تلاش میکند برای کوچک سازی، دارایی های مازاد را واگذار میکند و بودجه شرکت های دولتی هم تقدیم مجلس شده است.

روحانی در پایان تاکید کرد: امیدواریم نمایندگان امسال در نیمه بهمن ماه بودجه را تحویل ما بدهند تا ما آیین نامه های اجرایی را تا پایان سال طراحی کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.