احمد نعمت‌بخش در توضیح شرایط کنونی صنعت خودرو گفت: این‌که داریم زیان می‌دهیم، به خاطر این است که مواداولیه تولید گران شده است.

وی افزود: حمل کالاها از اول ۹۷ تاکنون ۳ برابر شده است، مواداولیه کاتالیست به طور عجیب گران شده است. قطعه‌ساز هم تا یک حدی توان دارند، در این شرایط قطعه‌ساز یا باید تعطیل کند یا از کیفیت بزند.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان این که فکر نکنید ما درخواست افزایش تعرفه نداریم، تصریح کرد: اول تعرفه را کاهش دهید و خودروسازان را از قیمت‌گذاری معاف کنید.

نعمت بخش با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی تولید خودرو در نیمه نخست امسال گفت: در این مدت شاهد افت ۲۶ درصدی تولید خودروی سواری بودیم که این افت به قیمت‌گذاری دستوری باز می‌گردد.

وی با بیان این که در سال گذشته قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت و کمیته خودرو واگذار شد، افزود: سازمان حمایت با استخراج هزینه‌ها و ارائه آن در کمیته خودرو نشان داد همه خودروها با زیان به فروش می‌رسند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: اما با این وجود به دلیل عقب افتادن تعهدات، به دستور وزیر صمت خودروها با قیمت قبل به فروش رسید و این امر منجر به سرکوب مالی و زیان ۸ هزار میلیارد تومانی هرکدام از خودروسازان شد این در حالیست که در نیمه نخست امسال نیز هریک از خودروسازان در حدود ۵ هزار میلیارد زیان دیدند که این رقم معادل بدهی آن ها به قطعه سازان است.

وی با اشاره به ماده ۹۰ اصل۴۴قانون اساسی گفت: براساس این ماده دولت باید نسبت به پرداخت کمک زیان ناشی از قیمت گذاری به خودروساز پرداخت کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.