ابوالفضل نوری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با پوکی استخوان، اظهار کرد: به‌طور کلی خانم‌ها بیش از آقایان دچار پوکی استخوان می‌شوند و می‌توان گفت یکی از شایع‌ترین مشکلات ارتوپدی در بین خانم‌ها است؛ چراکه ترشح هورمون‌های جنسی در خانم‌ها پس از یائسگی کاهش می‌یابد.

وی در رابطه با پوکی استخوان در بانوان، افزود: ۸۰ درصد بانوان پس از یائسگی با پوکی استخوان مواجه می‌شوند، به همین دلیل باید در ۵ سال اول یائسگی، پوکی استخوان را با مراجعه به پزشک داخلی و ارتوپد پیگیری کنند.

جراح و متخصص ارتوپد تصریح کرد: چگالی استخوان هر فرد در ۳۰ تا ۳۵ سالگی تشکیل می‌شود و پس از ۳۵ سالگی تشکیل این ماده در بدن کاهش می‌یابد.

نوری با اشاره به الگوی غذایی نامناسب جوانان امروزی، تصریح کرد: امروزه افراد بیشتر مستعد به پوکی استخوان هستند، زیرا در برهه کنونی افراد به مصرف غذاهای پرنمک عادت دارند. والدین باید از همان ابتدا کودکان خود را به رژیم غذایی سالم عادت دهند و روزانه نیم ساعت در معرض نور آفتاب قرار بگیرند.

جراح و متخصص ارتوپد ادامه داد: در سال‌های آتی با سونامی پوکی استخوان مواجه خواهیم شد، زیرا پوکی استخوان، بیماری خاموش بوده و علائمی ندارد. افراد پس از زمین‌خوردگی ساده و بروز شکستگی در استخوان‌های خود با مراجعه به پزشک، متوجه بیماری خود می‌شوند.

وی اظهار کرد: یکی از علائم نادر پوکی استخوان، درد عمده اسکلتی است و شکستگی، مهم‌ترین عارضه پوکی استخوان بوده که از میان شکستگی‌ها، شکستگی لگن، مچ دست و شانه رایج‌تر است.

نوری در رابطه با درمان و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، خاطرنشان کرد: پایه اصلی درمان پوکی استخوان مصرف کلسیم، ویتامین D و برخی داروهایی که موجب باز جذب می‌شوند، است و در مواردی هورمون‌تراپی جایگزین می‌شود.

جراح و متخصص ارتوپد یادآور شد: مصرف غذاهای کم نمک، نوشیدنی‌های بدون گاز و مصرف منابع غنی از کلسیم و ویتامین D مانند سبزیجات خیلی سبز، غذاهای دریایی، بادام، جگر سیاه، حبوبات و غیره از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.