پیمان آرامون در رویداد «ایده شو» با موضوع کشاورزی مدرن و کاهش مصرف آب در ارومیه افزود: طرح احیای دریاچه ارومیه با اهتمام ویژه دولت از سال ۱۳۹۲ طرح‌ریزی و اجرا شده و با وجود برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر موفق نبودن این طرح، شاهد موفقیت اجرای طرح‌های تثبیت و احیا در نگین آبی آذربایجان هستیم.

وی اضافه کرد: اقدامات عمرانی و بارش‌های قابل توجهی که طی بهار امسال اتفاق افتاد، موجب شد تا شرایط دریاچه نسبت به سال‌های گذشته مطلوب بوده و درحال حاضر ارتفاع دریاچه نسبت به پارسال ۱۰۳ سانتی متر بالاتر رود.

وی بیان کرد: این دریاچه در حال حاضر با سه میلیارد و ۳۸۰ میلیون مترمکعب آب، وسعت یک‌هزار و ۱۰۵ کیلومتر مترمربعی را تجربه می کند که رقمی بسیار مناسب با توجه به تبخیرهای فصل گرم سال است.

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: پشتوانه اجتماعی و حمایت مردمی در موفقیت و به سرانجام رسیدن پروژه‌ احیای دریاچه ارومیه بسیار ضروری و مهم بوده و امروز با این پشتوانه، اقدامات طرح‌ریزی شده به انجام رسیده‌است.

آرامون با دعوت از پژوهشگران جهاد دانشگاهی در ورود به مباحث مهم عمرانی گفت: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه با پرهیز از اقدامات نمایشی و تبلیغی سال‌های قبل امسال در ۶ محور و از طریق فراخوان عمومی پروژه ها به پیمانکاران دارای ‌صلاحیت سپرده شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: جهاد دانشگاهی استان گام های ارزشمندی در جهت کیفی وعلمی اجرا کردن طرح های احیای دریاچه ارومیه برداشته است و درصدد تسری دادن یک گفتمان عمومی ملی با قالبی خلاقانه و علمی در قشرها و پایگاههای مختلف و متنوع جامعه برای تجمیع یک عزم همگانی در راستای تعمیق فرهنگ عام احیای دریاچه ارومیه است.

امین رستم زاده افزود: احیای دریاچه ارومیه یک دغدغه ملی علمی است و جهاد دانشگاهی استان با یک رسالت جهادی ورود جدی علمی و عملی به موضوع دارد و امید است با بستری که جهاد دانشگاهی استان با همکاری استانداری، ستاداحیای دریاچه ارومیه و دانشگاه ارومیه فراهم کرده بتواند گام های کیفی، علمی وعملیاتی را درجهت احیای دریاچه ارومیه بردارد.

وی با اشاره به اینکه امروزه وقتی از ثروت کشو های توسعه یافته سخن گفته می شود دیگر منابع طبیعی ملموس و وسعت کشورها رکن اصلی نیست تصریح کرد: امروزه دارایی و ثروت غیر ملموس تاثیر بی بدیلی در توسعه کشور ها در تمامی ابعاد دارد.

رستم زاده با تاکید به اینکه امروزه دانش، سرمایه اجتماعی وضریب کیفیت تفکر، پردازش ذهن مردم مدیریت کیفی و توسعه کشورها را رقم می زند خاطرنشان کرد: امروزه جامعه ای پایا، کار امد و مترقی تلقی می شود که نیروی انسانی کیفی، توانمند، حرفه ای، ماهر، خلاق وایده آفرین برای حوزه های مختلف کشور و دنیا داشته باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی رسیدن به بالاترین کیفیت نیروی انسانی را نیازمند فراهم سازی بستر فرهنگی وفکری برای جوانان  و ازهمه مهمتر توسعه زیر ساخت های ذهنی جوانان دانست و اظهار کرد: باید دانشگاه ها دانشجویان و پژوهشگران را به شکل حرفه ای و تخصصی تر ایده آفرین و کار آفرین تربیت کنندچرا که تسریع و کیفیت بخشی از راهکارهای نهادینه سازی مهم است.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناورواحد نیز در این مراسم گفت: ۴۳ ایده برتر فناورانه به دبیرخانه رویداد ملی در راستای احیای دریاچه ارومیه در حوزه کشاورزی ارسال شده است.

ولی عاقلی افزود:رویداد ایده شو برگرفته از تئوری های علمی و با همکاری استانداری، ستاد احیای دریاچه ارومیه ودانشگاه ارومیه تشکیل و نهایتا ۴۳ ایده مورد تایید قرار گرفته و در پایان ۹ ایده جهت ارائه در این رویداد مورد تایید قرار گرفت.

عاقلی باتاکید به اینکه تعامل افراد باهم باعث تولید ایده های خوب خواهند شد خاطرنشان کرد: نباید ایده های خوب و خلاقانه را در کتابخانه ها نگهداری کرد بلکه باید باید با تعامل ومشاوره تخصصی ایدهای ارزشمند را عملیاتی کرد.

در این رویداد ۹ ایده نهایی فناورانه ارائه شدند که بعد از داوری هیات داوران از صاحبان ۵ ایده برگزیده با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی و حمایتی تقدیر شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.