کیومرث دانشجو امروز در گفتگو با فارس با بیان اینکه میزان بارش‌ها در سال آبی جاری این استان ۴۶.۲ درصد نسبت به سال آبی گذشته رشد داشته است، اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به میزان ۴۶۵.۴ میلیمتر بارندگی در آذربایجان‌غربی اتفاق افتاده که در سال آبی گذشته این رقم در مدت مشابه ۳۱۸.۳ میلیمتر گزارش شده بود.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی مدت زمان مشابه سال آبی سطح استان در دراز مدت ۲۸۵.۴ میلیمتر بوده است، اضافه کرد: میزان بارندگی‌های سال آبی جاری ۶۳.۱ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه درازمدت نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی این استان را شامل سه حوضه آبریز ارس، دریاچه ارومیه و زاب ذکر کرد و افزود: بیشترین بارش‌ها در حوضه‌های آبریز زاب با ۱۰۴۶.۱ میلیمتر و دریاچه ارومیه با ۴۷۹.۳ میلیمتر بوده است.

وی با اشاره به وضعیت سد‌های استان نیز گفت: در حال حاضر بیش از ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب در پشت ۱۳ سد استان ذخیره شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر نداشته چراکه علاوه بر رعایت حق‌آبه دریاچه ارومیه، عملیات رهاسازی آب در چندین نوبت برای تنظیم آب ورودی به سد و جلوگیری از سیلابی شدن مسیر رودخانه‌ها از ابتدای امسال انجام شده است.

دانشجو با تاکید بر اینکه بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب سد‌های استان از ابتدای سال آبی جاری به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است، ادامه داد: در پی بارندگی‌های مناسب امسال حدود ۹۳۵ میلیون مترمکعب از این رقم تنها از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون به سمت دریاچه رهاسازی شده است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی جاری ۴۷۹.۳ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و درازمدت به ترتیب رشد قابل توجه ۴۹.۲ و ۵۸.۸ درصدی را نشان می‌دهد و تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر با افزایش ۹۲ سانتیمتری نسبت به روز‌های مشابه سال گذشته و افزایش ۱.۴۱ متری نسبت به ابتدای سال آبی جاری به میزان ۱۲۷۱.۶۸ متر رسیده است.

افزایش ۳.۵۱ میلیارد مترمکعبی حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به ابتدای سال آبی جاری

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر را به صورت تقریبی سه هزار و ۸۰ کیلومترمربع عنوان و تصریح کرد: حجم آب موجود در دریاچه هم اکنون ۴.۵۶ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به روز‌های مشابه در سال گذشته ۲.۵۳ میلیارد مترمکعب و نسبت به ابتدای سال آبی جاری یک میلیارد و ۳.۵۱ میلیارد مترمکعب افزایش داشته است.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر دبی ورودی آب به سد‌های استان در مجموع ۳۲۳ مترمکعب در ثانیه است، خاطر نشان کرد: به دلیل نرمال بودن وضعیت سد‌های استان و ذخیره‌سازی مناسب آب با توجه به بارندگی‌های خوب سال آبی جاری، دبی خروجی آب از سد‌های استان در حال حاضر ۴۲۵ مترمکعب در ثانیه است که از طریق مجاری رودخانه‌ها به سمت دریاچه ارومیه جریان پیدا می‌کند.

دانشجو اضافه کرد: لایروبی مسیر رودخانه‌های استان در چهار سال گذشته با توجه به عملیات احیای دریاچه ارومیه به صورت مکرر انجام شده و علاوه بر تسهیل در روند هدایت آب به پیکره اصلی دریاچه ارومیه، نقش بسزایی در جلوگیری از شکل‌گیری سیلاب در سطح شهرستان‌های استان داشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.