«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور در واکنش به انتقاد تند «صادق خان» شهردار لندن، در یک پیام توییتری، وی را «بازنده کامل» خواند.

صادق خان روز گذشته در آستانه سفر ترامپ به انگلیس، ادبیات رئیس‌جمهور آمریکا را با فاشیست‌های قرن ۲۰ مقایسه کرد و در مطلبی در هفته‌نامه «آبزرور»، نوشت: «رئیس‌جمهور ترامپ، یکی از مثال‌های برجسته درباره افزایش تهدید جهانی است. راست افراطی در جهان رو به رشد است که تهدیدی برای حقوق، آزادی و ارزش‌های ما محسوب می‌شود همان مواردی که جوامع دموکراتیک و لیبرال ما را بیش از ۷۰ سال است که تعریف کرده‌اند».

ترامپ نیز که امروز (دوشنبه) برای دیدار با مقامات عالیرتبه انگلیس وارد «لندن» شد، در یک پیام توییتری در پاسخ به صادق خان نوشت: « صادق خان که همه‌جوره عملکرد افتضاحی به عنوان شهردار لندن داشته است، به طرز احمقانه‌ای با رئیس‌جمهور آمریکا که مهمان انگلیس است و تا به حال مهم‌ترین همپیمان بریتانیا بوده است، "تند و زننده" برخورد کرد».

وی در ادامه شهردار لندن را بازنده توصیف کرد و نوشت: «وی بازنده کامل است.او به جای من باید بر جرایم لندن متمرکز شود».

رئیس‌جمهور آمریکا سپس صادق خان را با شهردار نیویورک مقایسه کرد و گفت: «صادق خان تا حد زیادی یادآور «دوبلاسیو» شهردار بسیار بی‌عقل و بی‌کفایت نیویورک سیتی است که عملکرد افتضاحی داشت. فقط نصف او قد داشت. در هر رویدادی، به دنبال آن هستم که دوست بزرگی برای انگلیس باشم و بسیار مشتاق این سفر هستم. همین حالا فرود آمدم».

صادق خان و ترامپ از سال ۲۰۱۶ یعنی زمانی که خان به سمت شهرداری لندن منصوب شده است، با هم دچار مشکل هستند.

پیش از این، شهردار لندن از رویکرد ترامپ در خصوص اسلام انتقاد کرده بود و ترامپ نیز از صادق خان خواسته بود تا تست هوش بدهد.

همچنین در پی حمله تروریستی در لندن و در سال ۲۰۱۷، ترامپ هم صادق‌خان را به باد انتقاد گرفت. وی جولای پارسال، گفت که شهردار لندن در زمینه مقابله با تروریسم عملکرد بسیار بدی داشته است.

ترامپ لحظاتی پیش برای یک سفر سه روزه در حالی وارد لندن شد که روز گذشته، روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش کرد که برآوردها حاکی از آن است که دست کم ۲۵۰ هزار تظاهرات کننده از گروه‌ها و سازمان‌های مختلف از جمله مخالفان برگزیت و طرفداران محیط زیست و دیگر گروه‌ها علیه ترامپ تظاهرات کنند.

تظاهرات کنندگان به شدت از مقامات آمریکایی به دلیل فشار بر پلیس لندن برای ایجاد منطقه حائل در طول مسیر حرکت ترامپ به دفتر ترزا می انتقاد کردند. مقامات آمریکایی خواستار آن شدند که معترضان دست کم ۷۰ متر با دفتر نخست‌وزیری انگلیس فاصله داشته باشند.

فعالان در تلاش هستند تا با جمع آوری کمکی به اندازه ۳۸ هزار دلار بالون بزرگی از ترامپ که به شکل یک نوزاد خشمگین است به پرواز در بیاورند.

ترامپ به عنوان سومین رئیس جمهور تاریخ ایالات متحده است که در سفری رسمی وارد انگلیس می‌شود. ترامپ جولای گذشته در سفری کوتاه به انگلیس سفر کرده بود اما با وجود آنکه با ملکه دیدار کرد این سفر رسمی به حساب نمی‌آمد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.