سلیمان پاک سرشت در جلسه شورای مهارت استان اردبیل اظهار کرد: مهارت‌آموزی و آموزش فنی و حرفه‌ای در حوزه کار و اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که مهمترین رکن اقتصاد کشور و رونق تولید نیروی انسانی کارآمد و مهارت دیده است.

وی با بیان این‌که در حوزه آموزش و مهارت‌آموزی نیاز به معماری مجدد و همگرایی بر مبنای واقعیت‌ها داریم، خاطرنشان کرد: گاه در جامعه محور سوال از نظام مهارتی و فنی و حرفه‌ای این است که خروجی کار آموزش فنی و حرفه‌ای در حوزه اشتغال مبرهن و هویدا نیست، در حالی که باید این همه برنامه‌ریزی در راستای آموزش‌ها و مهارت‌ها خروجی مشخصی داشته باشد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای ضرورت پرهیز از فعالیت‌های مقطعی و جزیره‌ای را یادآور شد و بیان کرد: باید در هر استان به تناسب واحدهای تولیدی و صنعتی و حوزه‌های خدماتی و همچنین شرایط عرضه و تقاضا آموزش‌های مهارتی مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه حکمرانی محلی و تدوین برنامه‌ها بر اساس نیاز استان‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود.

پاک سرشت از راه‌اندازی شورای مهارت در استان‌ها خبر داد و گفت: در این شورا باید سیاست‌گذاری آموزشی و مهارتی به صورت دقیق و بر مبنای نیاز هر استان تهیه و تدارک دیده شود به طوری که ما اولین جلسه شورای عالی مهارت کشور را با حضور معاون اول رئیس جمهور در هفته‌های آینده برگزار خواهیم کرد.

 

وی نظم‌بخشی در نظام مهارتی را مهم ارزیابی کرد و افزود: باید در همه استان‌ها نظام مهارتی از نظم، انضباط و برنامه مشخص پیروی کند تا چند اتفاق مهم رخ دهد که اولین آن برنامه‌ریزی واقع‌بینانه بر مبنای نیروی انسانی و ورود آنها به بازار کار است.

 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: تا زمانی که داده‌ها مشخص نباشد ما نمی‌توانیم جهت‌گیری درست و برنامه‌ریزی واقع بینانه را انجام دهیم که در همین راستا باید با محوریت دانشگاه‌ها سند جامع مهارت و آموزش در استان‌ها تدوین شده تا مأموریت همه دستگاه‌ها مشخص شود.

 

پاک سرشت اضافه کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای تحلیل‌های درست و واقع‌بینانه را بر اساس طرح تکاپو از اولویت‌های اشتغال و نیازسنجی‌های مهارتی آغاز کرده و امیدواریم به زودی تصویری درست و واقعی از نیاز کوتاه مدت و بلندمدت مهارتی ارائه شود.

 

وی از ارائه گزارش سالانه استان‌ها در حوزه مهارت‌آموزی و فعال شدن مرکز سنجش و تأیید صلاحیت نیروی کار خبر داد و بیان کرد: به زودی نظام صلاحیت الزام‌آور مهارتی نیروی کار در کشور تدوین شده و به استان‌ها برای اجرا ابلاغ می‌شود.

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: ما در کنار تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص باید آموزش‌هایمان را بیشتر به سمت حضور نیروی کار در عرصه صنایع و واحدهای خدماتی سوق دهیم تا به برگزاری کلاس‌های تئوری اکتفا نکرده و امر ممارست و تمرین و کارهای کاربردی و عملیاتی مدنظر قرار گیرد.

 

پاک سرشت گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای متولی ارائه دوره‌های آموزشی و مهارتی است که ما امیدواریم در همه استان‌ها بر اساس اولویت‌ها و مزیت‌ها این آموزش‌ها و مهارت‌ها ارائه شود تا بتوانیم متناسب با شرایط اقتصادی و صنعتی و توسعه‌ای استان‌ها تربیت نیروی انسانی مجرب و مهارتی را در کنار انتقال دانش و تکنولوژی شاهد باشیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما برای سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش‌ها و مهارت‌آموزی تنها به تجهیزات و امکانات بسنده نمی‌کنیم بلکه به تولید محتوا، تربیت مربیان، بهره‌گیری از امکانات و تکنولوژی‌های جدید و تدارک فضای آموزشی مناسب اهتمامی جدی داریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.