بارندگی شدید ظهر سه شنبه ۶ فروردین موجب سرازیر شدن آب از کوه و جاری شدن سیلاب در خیابان ۴۵ متری پشت آرامگاه سعدیه و ورود آب به منازل مردم شد .

شدت جریان آب به حدی بود که تعدادی از خودروهای ساکنان محدوده سعدیه و دیگر شهروندان دچار خسارت شده است.

یک کارشناس حوزه مدیریت منابع آب اعتقاد دارد که دخالت در منابع طبیعی ارتفاعات شمالغرب و غرب شیراز، از عوامل مهم و تاثیرگذار بر وقوع سیل در این کلانشهر محسوب می‌شود.

داریوش مختاری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: برابر تفاهمنامه منعقده بین مسکن و شهرسازی و شهرداری شیراز، در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۱۳ هزار هکتار از ارتفاعات پیرامون این شهر، به شهرداری واگذار شد.

او گفت: هدف اساسی از این اقدام، بهبود بهره وری منابع طبیعی و توسعه جنگل های مصنوعی در اطراف کلانشهر شیراز بوده است.

مختاری با اشاره به ماده (۳) قانون حفاظت از منابع طبیعی، گفت: برابر این قانون و مفاد تفاهمنامه مورد اشاره، به هیچ وجه اجازه ساخت و ساز حتی به میزان یک مترمربع هم به شهرداری شیراز داده نشده است.

مشاور عالی دبیر مجمع متخصصین کشور گفت: بر خلاف این تفاهمنامه، شهرداری شیراز ماشین تخریب ویرانگرش را با احداث جاده، بسترسازی توسعه شهرک‌ها و صدور مجوز مجتمع‌های مسکونی در ارتفاعات غرب شیراز به کار انداخت و با توجه به رونق ساخت و ساز در این محدوده از شهر، کار را پیش برد.

مختاری اضافه کرد: عطش سیری ناپذیر شهرداری شیراز در کسب درآمدهای هنگفت از شهرخواری در سایه نبود نظارت دستگاه‌های نظارتی و قضایی، زمینه ساخت چندین بوستان کوهستانی نظیر پارک کوهستانی «دراک» با مساحت ۵۸۰ هکتار، پارک دریایی «آکوادیس» در ارتفاعات برف پوشان با زیربنایی نزدیک به یک هکتار و پروژه گردشگری ارتفاعات دراک با نام دهکده آرامش را فراهم کرده است .

مشاور عالی دبیر کارگروه زیربنایی مجمع مشورتی توسعه استان فارس با تاکید بر اینکه مقدمات و زیرساخت ‌ های این اقدامات مشخصا برخلاف بندهای تفاهمنامه یاد شده بوده است، تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس مسئولیت نهایی این اقدامات را باید بپذیرد.

مختاری همچنین گفت: چنین تفاهمنامه‌ای از پایه نوعی خام اندیشی و ساده انگاری در مدیریت حوزه آبخیز شیراز از سوی اداره کل منابع طبیعی استان فارس بوده است و هرگز نباید چنین عرصه‌های استراتژیک؛ از نظر سیل خیزی؛ را در اختیار دستگاه نامطمئن و مخرب شهرداری قرار می‌دادند.

این کارشناس حوزه مدیریت منابع آبی اعتقاد دارد که قانون تاسیس شهرداری‌ها از بنیان باید برچیده و بار دیگر از مبنا اصلاح شود تا چنین مصیبت ‌ هایی دامنگیر سکونتگاه‌های شهری نشود .

مختاری همچنین گفت: در این میان بقایای چند صد هکتار پهنه‌های باغی درون شهر شیراز، فعلا یکی از برکات و عوامل کنترل شدت سیلاب در این کلانشهر محسوب می‌شود؛ اگرچه کمیسیون ماده پنج مسکن و شهرسازی و شهرداری گام‌های زیربنایی برای نابودی و تخریب این پهنه برداشته اند .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.