سال ۱۳۹۷ را باید سال روزهای سخت اقتصاد ایران به شمار آورد؛ سالی که قدرت خرید مردم کاهش یافت و در کنار آن رشد مداوم قیمت‌ها در بازار، سبب شد تا رفتار دارندگان سرمایه‌های خرد و کلان تغییر کند. در سالی که گذشت تلاش برای تبدیل نقدینگی اولویت بسیاری از افراد تبدیل شد. 

 

برای سال ۹۸ کارشناسان مواردی چون کنترل تورم، حراست از اشتغال، تامین کالاهای اساسی مورد نیاز، برگرداندن ثبات به بازارهای کشور را مطرح می کنند تا شاید روزهای خوش به اقتصاد ایران بازگردد.

 

در نظر خواهی از کاربران پرسیدیم با پشت سر گذاشتن تجربه سخت سال ۱۳۹۷ ، مهمترین خواسته اقتصادی شما در سال ۱۳۹۸ چیست؟

شما نیز مانند همیشه لطف کرده و به این سوال ما پاسخ داد: 

عبدالکریم گفته است:‌ مهم ترین خواسته ما این است که همه سختی ها را تحمل می کنیم کما فی سابق اما از مسئولین هم انتظار داریم که نگذارند این تحمل ها و سختی ها با زیر بار غرب رفتن و زیر بار استکبار رفتن از بین برود. 

یکی از کاربران به نام مجید به این دوست عزیز پاسخ داد است:‌ درباره خودتون صحبت کنید نه کسایی که دارن از جیب می خورن و کف‌گیرشون به ته دیگ خورده است. 

دوست دیگری هم نوشته است: پدر و مادر من ماهی فقط ۸۵۰ هزارتومان درآمد دارند. آقای عبدالکریم اصلا تا حالا فکر کردی امثال پدر من چگونه روزگار می گذرانند؟ تا حالا فکر کردی هفته ای فقط یه وعده گوشت و پروتئین خوردن یعنی چه؟ فکردی شب را با یه لقمه نون و ماست سر کردن یعنی چه؟

خانم حاتمی نیز به نظرخواهی ما پاسخ داده است: مبارزه عملی با رانت و اختلاس و تبعیض و بی عدالتی در پرداختها و... توجه به کارگر، معلم، بازنشسته و...

علی صفاری نیز نوشته است:‌ مهم ترین دغدغه دولت باید ثبات اقتصادی باشد یعنی اولا" کیفیت تولید را بالا ببرد و پس از آن اشتغال پایدار دائم را با تقویت و تشویق تولید کننده افزایش دهد.

مهدی هم نظر داده است: ماشین چاپ اسکناس را خاموش بفرمایید. هر روز میزان نقدینگی را مانند دلار و طلا اعلام کنید. ضریب فزاینده پولی را افزایش بدهید. محل خرج کرد مالیات و عوارضی که از مردم گرفته می شود را روشن کنید. دستمزد و میزان دریافتی مدیران رده میانی و بالایی را کاهش دهید.  

 

رامین هم بیان کرده است:‌ خواسته ۹۵ درصد مردم این است که بودجه کشور از ایران خارج نشود. 

مخاطب دیگری هم گفته است: ایجاد ثبات در اقتصاد ، بهبود فضای تولید و کسب و کار ، البته این وعده ها همیشه در تمام اعصار داده شده و به آن عمل نکرده اند. 

دوست دیگری هم بیان کرده است: پول ما، منابع ما، حاصل دسترنج ما و مالیات ما درست خرج شود. 

میثم هم گفته است: دزدی و اختلاس تموم بشه! یه سال مراقب باشیداختلاس نکنند تا مردم نفس بکشند!

همراه دیگری پاسخ داده است:مهمترین خواسته من از برخی مسئولین این است که کاری به کار اقتصاد نداشته باشند چون تلاش این عزیزان مشکلات را مشکل تر می کند. به عبارتی بگذارند تا ما درد خود را درمان کنیم.  

علی هم نوشته است: پولی که با چندسال کار و زحمت به دست آوردم (همانند بسیاری از مردم)  اکنون ارزشش به یک چهارم کاهش یافته و اگر مسوولان راست می گویند و توان این کار را دارند، در یک سال آینده ارزش پول و دارایی ما را برگردانند.

یک کاربر هم نوشته است: ثبات قیمت ها و کوتاه کردن دست خصولتی ها از اقتصاد.  

دوست دیگر نیز پاسخ داده است: تقاضای افزایش ۱۰برابری یارانه ها برای همه مردم و البته نه فقط برای کمیته و بهزیستی ها و کارمندان دولت و بازنشستگان دولتی برای همه افراد مخصوصا کسانی که تحت هیچ بیمه ای نیستند و بیکارند. اجناس به اندازه کافی گران شده و جایی برای تورم بیشتر باقی نمانده است. 

محمدرضا هم بیان کرده است:‌ مهم ترین خواسته، ثبات اقتصادی است. مثلا اگر دلار ۱۳ هزار تومان است، با تلرانس منطقی، سال ۹۸ در اطراف این عدد بماند تا تمام مردم چه فروشنده چه خریدار بتوانند روی آن برنامه ریزی کنند. اگر سال ۹۸ سال سخت تری نسبت به سال ۹۷ باشد، تنها با برنامه ریزی و ایجاد ثبات می توان از آن عبور کرد!

دوست دیگری هم تاکید کرده است:‌شفاف سازی و اقدامات انقلابی و جهادی. حق این مردم خیلی بیشتر از این موارد است.

مجید هم نظر داده است: مبارزه با فساد مالی، شایسته سالاری دولت و مجلس، الکترونیکی و شفاف سازی عملکردی و مالی آنها، روابط دوستانه با مردم سراسر دنیا، ایجاد سیستمی که ثمره آن ثبات اقتصادی باشد. 

جواد هم تاکید کرده است: واقعا دولت هیچ کاری نکند و بگذارند بازار خودش به تعادل برسد. 

مجید هم بیان کرده است: اخراج همه مدیران بی کفایت و استفاده از نخبگان. 

دوست دیگری هم گفته است: مهمترین خواسته من این است که این میزان یارانه که تاکنون داده اید (از روز اول )  پس بگیرید و  قیمت هارو برگردانید به قبل از دلار و بنزین گرفته تا گوشت و … . 

کاربر دیگری پاسخ داده است: مهمترین خواسته مردم که البته محال است انجام شود این است که دست از سر بخش خصوصی واقعی بردارند و بگذارند مردم کسب کارشان رونق بگیرد کاسبان تحریم هم از اقتصاد بیرون بروند البته محال است! 

همراه دیگری گفته است: بیرون رفتن دولت از اقتصاد، تعطیل کردن بانکهای متخلف، مبارزه شفاف با اختلاس و قاچاق

کاربر دیگری هم نظر داده است:‌ارزش پول به وضعیت قبلی برگردد تا ما قدرت خرید دوباره پیدا کنیم.

دوست دیگری هم عنوان کرده است:شفافیت در معاملات ارزی و تشکیل بورس ارز و آزاد شدن حواله ارزی صرافی ها.

حمید نظر بیان کرده است:  برای گرانفروشی دادستانی وارد میدان شود تابتوانید قیمت ها رو کنترل کنید.در مرزهای شرقی ( پاکستان ) بازارچه ها فعال شود چون اطمینان دارم که حالا که نمی توانیم نفت بفروشیم فروش کالای غیر نفتی به ما کمک خواهد کرد.

محمدرضا هم نوشته است:‌کلی سکه و دلار جمع کردم اصلا طاقت ارزان شدن آنها را ندارم! 

حسن هم نظر داده است: مهمترین خواسته ما به عنوان قشر کارگر این است که جلوی تورم رو بگیرند. من بعنوان یک کارگر با حقوق یک میلیون تومانی فقط تا ده روز پول برای خرج کردن دارم و همیشه شرمنده زن و بچه ام هستم.

کاربری هم بیان کرده است: ثبات قیمتها و مدیریت صحیح و با برنامه در واردات توزیع و نظارت. 

دوست دیگری هم گفته است: دولت ارز را به قیمت سابق برگرداند و از انحصاری کردن ارز دست بردارد تا تورم و گرانی متوقف شود و ارزش پول ملی و دارائی مردم به جایگاه واقعی خودش برگردد .

دوست دیگری هم تاکید کرده است: تا وقتی خود مردم نخواهند دولت هر چه تلاش کند نمی تواند اقتصاد را درست کند زیرا وقتی که خود مردم با طمع به همدیگر رحم نمی کنند دولت چکار می تواند انجام دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.