منصور غلامی در کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری در گیلان با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب رهبری اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در گام اول به خوبی عمل کرد و وجود آمارها و ارقام بیانگر این مطلب است.

وی با بیان اینکه با تمام مشقت‌ها توانستیم در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری در میان کشورهای دیگر که از زیرساخت‌های مادی بالاتری نسبت به ما برخوردار بودند جایگاه و رشد علمی، تحقیقاتی خوبی داشته باشیم، گفت: مقام معظم رهبری نیز در پیام‌شان به رشد علم و تحقیقات اشاره داشتند.

وزیر علوم، تربیت جوانان در حوزه آموزش، تحقیقات و فناوری، توسعه و ارتقا علم و پژوهش، اخلاق و … را از تأکیدات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد و افزود: پیش از انقلاب، در حوزه تربیت نیروی انسانی کارآمد در کشور مشکل داشتیم، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی از نیروی انسانی کارآمد در بخش‌های مختلف برخوردار هستیم.

غلامی با تاکید بر اینکه تحقیقات علمی باید در راستای رفع نیازهای جامعه باشد، یادآورد شد: شاهد کاهش ورود دانشگاه‌ها به این حوزه هستیم و می‌طلبد دانشگاه‌ها به این حوزه بیشتر توجه کنند.

غلامی با بیان اینکه دانشگاه‌ها از پتانسیل قابل قبولی برای ارتباط با صنعت برخوردار هستند، گفت: برای حل مشکلات جامعه نیازمند ارتباط و نزدیکی دانشگاه و صنعت هستیم.

وی با بیان اینکه باید توان تأمین نیازهای خود را داشته باشیم گفت: پایه و بنیان فعالیت اقتصادی را باید چنان محکم کنیم که در مشکلات اقتصادی دچار مشکل نشویم.

وی حرکت و تلاش دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین را مورد تاکید قرار داد و افزود: دانشگاه‌ها با تربیت دانشجویان کارآمد می‌توانند علاوه بر تربیت نیروی ماهر در ایجاد فضای کسب و کار نقش مؤثری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه نباید فاصله‌ای میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و جامعه وجود داشته باشد گفت: دانشگاه‌ها باید یافته‌های جدید را به سمت کارایی در حوزه‌هایی اجتماعی، اقتصادی و … سوق دهند.

غلامی با بیان اینکه گیلان از نگاه وزارت علوم، استانی با عملکرد خوب از لحاظ دانشگاهی است، خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی آموزش عالی کشور طرح ضروری است.

وی اقدامات پارک علم و فناوری گیلان را خوب عنوان کرد و افزود: در آموزش بدنبال آن هستیم که مراکز متعدد را به هم پیوند دهیم و از پراکنده کاری جلوگیری و در راستای ماموریت منطقه، استان و ملی سوق دهیم.

غلامی توسعه تعاملات بین المللی و پذیرش دانشجویان خارجی را از اهداف مهم وزارت علوم عنوان کرد و گفت: درآمدزایی و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم از مزایایی جذب دانشجویان خارجی است.

وزیر علوم، از آماده سازی طرح ساماندهی آموزش عالی خبر داد و گفت: این طرح از سال ۹۸ در استان‌ها اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در گیلان خاطرنشان کرد: آئین نامه منطقه ویژه علم و فناوری در حال تجدید نظر است.

غلامی در ادامه با اشاره به میزبانی گیلان در برگزاری المپیاد ورزشی دانشجویان در سال ۹۹ گفت: امیدواریم تا قبل از برگزاری این المپیاد ورزشی، شاهد پیشرفت مناسبی از دهکده ورزشی باشیم.

وزیر علوم با بیان اینکه خطر بزرگی محیط زیست استان‌های شمالی را مورد تهدید قرار می‌دهد، افزود: باید با تدبیر از خطراتی که محیط زیست این استان را مورد تهدید قرار می‌دهد جلوگیری کنیم.

وی استفاده از ظرفیت دانشگاهیان و سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد را برای ارائه راهکارها و جلوگیری از تهدیدات زیست محیطی در این استان مهم دانست.

به‌دنبال خارج کردن دانشگاه‌ها از پراکندگی هستیم

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه طرح ساماندهی دانشگاه‌ها آماده شده است، گفت: به دنبال خارج کردن دانشگاه‌ها از پراکندگی هستیم تا در ذیل مدیریت واحد قرار گیرند. وزیر علوم همچنین در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان ضمن تقدیر از ایشان اظهار کرد: حضرتعالی نگاه جامع به بحث‌های علمی دارید و این نعمت است.

منصور غلامی گیلان را از استان‌های مرتب در انسجام مراکز دانشگاهی در کشور عنوان کرد و افزود: به دلیل جایگاه خوب دانشگاه گیلان، تلاش می‌کنیم کمک بیشتری به این دانشگاه شود.

وی از متوقف کردن ایجاد دانشگاه توسط وزارتخانه‌های مختلف خبر داد و بیان کرد: هر دستگاهی برای خود دانشگاه علمی کاربردی ایجاد کرده بود و برای کارمندان خود تولید مدرک می‌کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه حمایت از دانشگاه فنی و حرفه ای از برنامه‌های ماست، تصریح کرد: دانشگاه پیام نور را ساماندهی کردیم.

غلامی با بیان اینکه طرح ساماندهی دانشگاه‌ها آماده شده است، خاطرنشان کرد: به دنبال خارج کردن دانشگاه‌ها از پراکندگی هستیم و در ذیل مدیریت واحد قرار گیرند.

وی اضافه کرد: به دنبال مأموریت گرا کردن دانشگاه هستیم ضمن اینکه توصیه‌های مقام معظم رهبری و نقشه جامع علمی کشور ما را به مسیر انسجام و هدفمندتر کردن دانشگاه‌ها می‌کشاند.

وزیر علوم با بیان اینکه طرح ساماندهی دانشگاه‌ها آماده شده است، گفت: به دنبال خارج کردن دانشگاه‌ها از پراکندگی هستیم تا در ذیل مدیریت واحد قرار گیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.