محمدرضا پورابراهیمی در جمع مردم مسجد صاحب الزمان راور به پیام پرمحتوا، مؤثر و جامع رهبر معظم انقلاب اسلامی و ارائه راهکارها برای نسل جوان در ابعاد مختلف پرداخت و گفت: رهبری محورهای مهمی در بیانیه خود جهت استمرار انقلاب اسلامی تبیین کردند که از جمله محورهای آن اقتصاد است.

 

وی افزود: اعتقاد ما بر این است که علی رغم همه گرفتاری‌هایی که داریم و فضاهایی که علیه نظام جمهوری اسلامی به راه انداخته‌اند، بخش عمده موضوعات مربوط به اقتصاد، عوامل درونی است.

 

پورابراهیمی افزود: از اشکالاتی که ما در جایگاه مجلس به دولت می‌گیریم این است که در جنگ اقتصادی باید رویکرد مجاهدانه در دستور کار دولت و اجزای دولت وجود داشته باشد و با ادبیات شرایط عادی نمی‌شود جنگ اقتصادی را اداره کرد.

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس به لزوم اصلاح ساختار اقتصادی اشاره داشت و گفت: ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه مستقیم و غیرمستقیم، نقدی و غیرنقدی داریم که باید برای آن تصمیم گیری شود.

 

پورابراهیمی گفت: فقط ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان قاچاق سوخت در کشور انجام می‌شود، به دلیل سو مدیریت در صدور کارت‌های بازرگانی و عدم نظارت سازمان صنعت و معدن و تجارت در دو سه سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان میزان مالیات و عوارض ورودی به کشور بابت کالاها داشتیم که قابل وصول نیست.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی سالانه در کشور داریم، ابراز داشت: با پیگیری‌هایی که از سوی مجلس انجام شد، ۱۵ هزار میلیارد تومان از مالیات حقه‌ای که باید تبدیل به طرح‌های عمرانی و … شود وصول شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: ساختار نامناسب موجب شده که در وضعیت اداره کشور نگران باشیم با عدم فروش نفت، کسری بودجه را چگونه جبران کنیم.

 

پورابراهیمی اظهار کرد: به راحتی می‌توان در کشور درآمدهای جایگزین نفت داشت، با اصلاح ساختار اقتصادی می‌شود جنس رفتار اقتصادی را تغییر داد، علی رغم وجود تحریم‌ها می‌توانیم کشور را خوب اداره کنیم.

 

وی افزود: اگر اقتصاد کشور را با تحولات ساختاری از درون قوی کنیم در برابر همه تحریم‌ها و دشمنی‌ها می‌توانیم بایستیم، باید رویه‌ها را تغییر دهیم.

 

پورابراهیمی گفت: از جمله تغییرات ساختاری که نام می‌بریم، افزایش اختیارات به استان‌ها در چارچوب ضوابط است، استفاده از ظرفیت بزرگی که در اختیار داریم باید صورت گیرد.

 

وی ادامه داد: دو سال در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال ایجاد تغییر و اصلاح پایه‌های اقتصادی کشور هستیم، تحول نظام بانکی کشور باید صورت گیرد.

 

پورابراهیمی عنوان کرد: به زودی برنامه جامع و کاملی را در مجلس شورای اسلامی در زمینه مسائل اقتصادی مطرح می‌کنیم.

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس همچنین به مسائل شهرستان راور و حضور ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان معین اقتصادی راور پرداخت و گفت: اقدامات خوبی انجام گرفته است اما معین منطقه باید در حوزه خود اشتغال شهرستان راور را تقویت کند، حدود یک هزار نفر شغل در این مدت ایجاد و توسط ستاد پیگیری شده که عمدتاً مشاغل خرد و خانگی است و باید استمرار یابد.

 

پورابراهیمی به فعالیت کارگاه‌های قالیبافی در شهرستان راور و کارآفرینی در این حوزه اشاره داشت و افزود: در حوزه معادن نیز عنوان کردیم که ظرفیت‌های بخش معدنی این شهرستان برای ایجاد دو برابر ظرفیت موجود توانایی دارد.

 

وی تصریح کرد: ورود منابع جدید به شرکت زغال‌سنگ از صندوق فولاد کشور توافق شده که تحول اساسی را ایجاد می‌کند، دو مجموعه جدید در شرکت زغال‌سنگ نهایی شده که در فاز اول ۲۰۰ نفر شاغل خواهند شد.

 

پورابراهیمی گفت: با طرح‌های جدید در حوزه معدن و بازگشایی پهنه‌های جدید و استفاده از معادن موجود بتوان در سال آینده به اندازه هزار نفر اشتغال برنامه ریزی کرد.

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در خصوص جاده اصلی راور گفت: تمام تلاشمان این است که تا تابستان سال آینده ۸۰ درصد از مسیر کرمان – چترود - راور عملیاتی شود و زیر بار ترافیکی برود.

 

وی افزود: ۶۰ تا ۶۵ درصد منازل مسکونی شهری و تا ۹۰ درصد منازل روستایی در شهرستان راور بعد از زلزله‌های اخیر مقاوم سازی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.