به دلیل رقابت شدیدی که کسب و کارها در غالب صنایع با آن روبرو هستند، هیچ گاه اهمیت ساخت یک هویت متمایز برند، تا به این اندازه مهم نبوده است. در حقیقت در کنار اجبار برای ارائه خدمات یا فروش محصولات، یک استراتژی برندینگ، قلب تپنده کسب و کار خواهد بود.

در بیان شفاف، برند ذهنیتی است که مخاطبان درباره کسب و کار در ذهن خود دارند، یک محصول، یک خدمت، یک سازمان، یک دلیل و یا یک ایده! در برندینگ، هدف ساختن این ذهنیت مدیریت شده در ذهن مخاطب است.

در ادامه به بررسی دقیق ۳ مولفه مشترک در برندهای موفق ایران خواهیم پرداخت:

۱. دانش مخاطبان:

بهترین برندها، همیشه دانشی کامل و شفاف درباره مخاطبان هدف خود دارند، اینکه آنها چه چیز دوست دارند و با دنیای اطراف چگونه ارتباط برقرار می کنند. این دانش به اجرای صحیح کمپین های بازاریابی کمک می کند و هویت برند، ارتباط مشخصی را بین مخاطبان و کسب و کار ایجاد می کند.

البته استثناهایی نیز وجود دارد و آن، مجموعه هایی مانند شهروند است که غالب مدلهای شخصیتی را برای خرید گرد هم می آورد.

چرا بسیاری از کسب و کارها این روزها دچار بحران هستن؟ زیرا نشناختن جامعه هدف، باعث شده برند آنها کمرنگ شود و زمانی که طیف مشتریان کاهش می یابند، دیگر کسب و کار قدرت قدیم را نخواهد داشت.

۲. متمایز بودن:

ساخت یک هویت برند، نیازمند چیز متفاوتی است. به عنوان مثال شرکت Apple، به ساخت محصولات نوآورنه با جاذبه زیبایی شناختی شهرت دارد. یا یک تولید کننده کفش، به ازای هر خرید شما یک جفت کفش نیز به یک نیازمند اهدا می کند.

در حقیقت ساخت هر برند، نیازمند یک وجه تمایز بارز است که بتواند کمی بار رقابت مستقیم را کم کند. به محض شناخت این وجهه تمایز ارزشمند برای مشتری، کسب و کار می بایست بر ادامه مسیر حول آن محور متمرکز شود.

شاید بسیاری از برندها را بشناسید که تنها سعی می کنند با تکیه بر شهرت افراد معروف، خدماتشان را به مخاطبان القا کنند که راهکار چندان مطمئنی برای وفادارسازی مشتریان نسبت به برند نخواهد بود.

۳. ثبات عملکرد:

زمانی که یک مشتری، پس از خرید اول مجدداً برای خرید مراجعه می کند، نشانگر این است که مایل است ارزشی دقیقاً مطابق با فروش اول را دریافت کند! رستوران ها و فست فودها، نمود بارز این خصوصیت هستند.

هیچ کس نمیخواهد با کسب و کاری معامله کند که ثبات عملکرد ندارد. در حقیقت دلیل اصلی عدم تکرار خرید در همه صنایع، عدم ثبات و محو شدن ارزشهای مورد ارائه اولیه کسب و کار به مشتریان است.

نمونه بارز این پایبندی به ارزش برند کسب و کار را می توان در یکی از معروفترین فروشگاه های اینترنتی مشاهده نمود. این فروشگاه، در شهرستان ها، خدماتی عیناً معادل خدمات ارائه شده در تهران اجرا می کند که باعث شده است بتواند موفقیت بیشتری در شهرستانها نسبت به رقبا به دست بیاورد.

در یک جمع بندی می‌بایست خاطرنشان کرد که برندهای موفق، در جذب مخاطبین دقت بیشتری دارند، به آن‌ها برای خرید اول ارزش واضح‌تر و ملموس‌تری ارائه می‌کنند و برای نگاه داشتن مشتریان در کنار خود، به قول و عهد خود وفادارتر می‌مانند. این عوامل است که باعث فروش پایدار یک کسب و کار نسبت به رقبای خود می‌شود.

* مشاور برندسازی

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.