آذرماه سال قبل پس از گذشت دوره رکود پنج ساله، تحرکات معاملاتی در بازار مسکن آغاز شد. در سومین ماه از فصل پاییز ۱۳۹۶ معاملات مسکن شهر تهران ۵۰ درصد و قیمت‌ها ۱۴.۹ درصد افزایش یافت که بالاترین نرخ رشد هر دو شاخص در دوره رکود محسوب می‌شد. پس از آن هر ماهه شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم و البته معاملات به همین دلیل شیب نزولی به خود گرفت. تغییرات رشد قیمت مسکن در پایتخت از آذرماه سال قبل تا مهرماه سال جاری به ترتیب  ۱۴.۹، ۱۶.۷، ۲۲.۳، ۲۶.۱، ۲۹.۵، ۳۴.۸، ۴۵.۸، ۵۴.۲، ۶۲.۱، ۷۴.۱، ۸۳.۵ درصد بوده که باتوجه به قیمتهای فعلی، خرید مسکن تقریبا به طور کامل از توان متقاضیان موثر خارج شده است؛ با این حال پس از رشد ۵۰ درصدی معاملات در آذرماه سال قبل، خرید و فروش در مهرماه امسال ۳۲ درصد کاهش یافت.

با توجه به رکود تورمی بازار مسکن، قاعدتا باید در ماه‌های آینده رشد ماهانه قیمت‌ها کاهش پیدا کند، اما با توجه به نوسان متغیرهای موثر بر بازار مسکن از جمله تقاضای سفته بازانه، تقاضای مطلق، قیمت نهاده‌های ساختمانی، روند نرخ ارز و طلا، تحریم‌های اقتصادی و نرخ سود بانکی، پیش‌بینی وضعیت آینده بازار مسکن مقداری دشوار شده است.

افت معاملات در پی تغییر شهردار

برخی واسطه‌های ملکی از کاهش حجم معاملات و نیز صدور پروانه های ساختمانی در هفته های اخیر خبر می‌دهند. مشاوران املاک می‌گویند با توجه به سیاست شهردار جدید مبنی بر توقف روند شهرفروشی که می‌تواند با کاهش بلندمرتبه سازی همراه باشد، ممکن است رکود ساخت و ساز عمیق‌تر شود. بنا بر آمار اتحادیه املاک، از یکم تا بیست و دوم آبان ماه ۵۵۸۲ قرارداد خرید و فروش مسکن در تهران به امضا رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۶۰ درصدی را نشان می دهد.

متقاضیان واقعی خرید کنند

مصطفی خسروی - رییس اتحادیه مشاوران املاک، می‌گوید: بازار مسکن در مدت زمانی کوتاه شاهد دو تغییر بزرگ بوده است؛ اول تغییر وزیر راه و شهرسازی و دوم تغییر شهردار. در نتیجه طبیعی است که وقفه‌ای برای اطلاع یافتن از برنامه‌های این دو مسئول که به طور مستقیم با بخش مسکن در ارتباط هستند، داشته باشد. این نافی خرید و فروش نیست و معتقدم متقاضیان واقعی که پولی برای خرید دارند، دست نگه ندارند و خرید خود را انجام دهند، چرا که حضور سرمایه‌گذاران در این بازار فعلا کاهش یافته و این وضعیت بازار را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که ریزش قیمت دلار و سکه چقدر در کاهش قیمت مسکن موثر است، گفت: گذشته از جو روانی عوامل بنیادین تولید مسکن نیز با رشد قیمت روبرو بوده‌اند. مصالح ساختمانی و آهن آلات و ... همگی گران شده و این گرانی سبب افزایش قیمت تمام شده مسکن می شود. به هر حال به نظر نمی رسد شوک کاهشی در بازار مسکن در راه باشد، اما بی‌تردید تخلیه حباب روانی بازار سکه و ارز بر تخلیه حباب روانی بازار مسکن نیز تاثیرگذار است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.