مکافات دیکتاتور

وکیل بن‌علی در دادگاه/ عکس: نیویورک تایمز

بن‌علی، رییس‌جمهوری پیشین تونس، در دادگاهی محکوم به ۳۵ سال زندان شد احسان ابطحی

دادگاهی در تونس، زین‌العابدین بن‌علی، رییس‌جمهوری پیشین این کشور را شش‌ماه پس از سرنگونی‌اش به طور غیابی به ۳۵سال زندان محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بن علی که سر‌نگونی‌‌اش الهام‌بخش انقلاب مردم مصر و ساقط شدن حسنی مبارک، رییس‌جمهوری سابق این کشور بود و همچنین باعث ایجاد موج خیزش‌های آزادی‌خواهانه در سرتاسر جهان عرب شد، یک روز پس از آن محکوم می‌شود که مجموعه گسترده‌ای از پول نقد و جواهرات در کاخ محل اقامتش کشف شد. بن‌علی پس از سقوط به عربستان سعودی گریخت و همچنان در این کشور زندگی می‌کند.

حکمی مشابه برای لیلا ترابلسی، همسر زین‌العابدین بن‌علی صادر شده‌است. زندگی لیلا ترابلسی که پیش از ازدواجش با بن‌علی یک آرایشگر بود و همچنین خویشاوندان او، به مظهر ولخرجی و اسراف نزد مردم تونس تبدیل شده‌بود.

بن‌علی و همسرش روز چهاردهم ماه ژانویه و پس از تظاهرات گسترده مردم این کشور به عربستان گریختند. رییس‌جمهوری پیشین تونس ۲۳ سال بر این کشور حکومت کرد. این در حالی است که حکومت تونس ماه فوریه از عربستان سعودی خواست تا بن‌علی را به تونس مسترد کند.

دیکتاتور پیشین تونس و خانواده پر‌شمار او در دوران حکومت ۲۳ ساله‌ خود به جمع‌آوری ثروت مشغول بودند و این در حالی بود که نیروهای امنیتی این کشور هر ‌شخصی را که جرات مخالفت و انتقاد داشت بازداشت می‌کردند.

خیزش مردم تونس الهام‌بخش مردم سرتاسر کشورهای جهان عرب بود و باعث شد تا میلیون‌ها نفر از اعراب که با مشکلاتی مشابه از جمله نرخ بیکاری بالا، افزایش قیمت‌ها و دولتی سرکوب‌گر مواجه بودند، به خیابان‌ها بریزند و علیه وضعیت موجود اعتراض کنند. این در حالی است که پرونده بن‌علی با دقت در مصر دنبال می‌شود، کشوری که حسنی‌مبارک، رییس‌جمهوری سابقش به اتهام کشتن مردم در جریان اعتراضات با پرونده‌ای قضایی مواجه است.در بیانیه‌ای که روز دوشنبه توسط وکلای بن‌علی منتشر شد، رییس‌جمهوری پیشین تونس ضمن رد همه این اتهام‌ها اعلام کرد که او قربانی یک توطئه سیاسی است. او همچنین اضافه کرد که بر اساس یک حیله و نیرنگ ناچار به ترک کشورش شده ‌است.مریم، دانشجوی ۲۳ ساله که در میان تعدادی از مردم قرار داشت که بیرون از دادگاه منتظر شنیدن رای دادگاه بودند، گفت: «‌چه لحظه‌ای». او اضافه کرد: «‌پس از ۲۳ سال که او همه دادگاه‌ها را در اختیار خود داشت، اکنون یک دادگاه منصفانه اندکی افتخار برای ما آورده‌است.»

مریم ادامه داد: «‌برادر من به خاطر هیچ در زندان بود... و برادر دیگرم ناچار شد ۹ سال را در تبعید در اروپا بگذراند. حکم دادگاه اندکی آرامش به ما داد.»قاضی دادگاه در کاخ دادگستری شهر تونس، پایتخت تونس، همچنین در حکم خود تاکید کرده‌ است که بن‌علی و برادرش باید جریمه‌ای معادل ۹۱ میلیون دینار معادل ۶/۶۵ میلیون دلار بپردازند.

قاضی دادگاه همچنین اعلام کرد که حکم دادگاه درباره بن‌علی و همسرش را به اتهام نگهداری غیر‌قانونی مواد مخدر و اسلحه در تاریخ ۳۰ ژوئن- پنج‌شنبه ۹ تیر- صادر خواهد کرد.

در جریان استماع، دادستان از قاضی خواست تا «‌برای کسانی که به اعتماد مردم خیانت و ثروت ملت را به نفع خود مصادره کردند، اشد مجازات را صادر کند.» دادستان همچنین اضافه کرد: «‌آنها به مدت ۲۳ سال سرقت را متوقف نکردند.»این در حالی بود که وکلای مدافع بن‌علی پس از صدور حکم از اظهار نظر خودداری کردند. اما عبدالرزاق کیلانی که یک وکیل بلند‌پایه است، گفت که این سنگین‌ترین حکمی است که در چنین پرونده‌هایی صادر می‌شود.

پیش‌تر، وکلای بن‌علی نخستین گزارش جزئیات رویداد‌هایی را که منجر به خروج او از تونس شد ارائه کردند.

در آن زمان، هزاران نفر در مرکز شهر تونس تجمع کردند و خواستار کناره‌گیری بن‌علی از قدرت شد‌ه‌بودند. این تظاهرات نقطه اوج اعتراض‌های مردم تونس بود که سه هفته ادامه داشت و نیروهای امنیتی با گشودن آتش به روی معترضان سعی می‌کردند تا آنان را متفرق کنند.