مناظره به مدت ۱۲۰دقیقه، نگاهی اجمالی به حزب جمهوری‌خواه بدون ترامپ بود. نامزدهای جمهوری‌خواهان برای مدت طولانی و شدید بر سر سیاست و ایدئولوژی با یکدیگر به مجادله پرداختند. جوان با پیر مبارزه کرد. زنی تنها با سخنان پر حرراتش هفت مرد را تنبیه و خود را به‌عنوان بزرگ نشست معرفی کرد. شخصیت آنها در زیر نورهای شدید استودیو می‌درخشید و نقاط قوت یک زمینه تاریخی متنوع را به نمایش می‌گذاشت.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در اولین مناظره مقدماتی رقابت‌های۲۰۲۴، هشت شرکت‌کننده جمهوری‌خواه تلاش کردند یک منطقه بدون ترامپ به‌وجود بیاورند: «یک جهان سیاسی جایگزین که در آن نظرات جمهوری‌خواهان درخصوص مسائل مربوط به نژاد و ایدئولوژی به نمایش درآمد.» حداقل در کوتاه‌مدت، بعید به نظر می‌رسد که عملکرد قدرتمندانه دونالد ترامپ از سوی این نامزدها مورد تهدید قرار گیرد. به گفته ناظران، او احتمالا بهای ناچیزی را برای نادیده گرفتن مناظره خواهد پرداخت، تصمیمی که به او اجازه داد تا از سوالات رک و پوست‌کنده - و چالش‌ها - نه تنها درباره اتهامات کیفری‌اش، بلکه همچنین برخی از وعده‌های شکست‌خورده دولتش درباره مهاجرت و هزینه‌های فدرال اجتناب کند. او همچنان با اختلاف دو رقمی در رقابت جمهوری‌خواهان پیشتاز است.

در مناظره یک نفر هم نتوانست آن‌قدر خوب ظاهر شود که بتواند ترامپ را به چالش بکشد و برای ترامپ یک میدان بدون رقیب باقی گذاشته است. حتی اکثریت کسانی که او را برای این نامزدی به چالش می‌کشیدند گفتند در صورت محکومیت به حمایت از او ادامه خواهند داد. با این حال، غیبت رئیس‌جمهور سابق، گشایشی را برای طیف وسیع‌تری از مواضع محافظه‌کارانه ایجاد کرد. جمهوری‌خواهان مدت‌هاست که درباره این ایده دور از دسترس بحث می‌کنند که ترامپیسم بدون ترامپ چگونه خواهد بود. برای لحظات گذرا در میلواکی، این امکان رویاگونه تقریبا به واقعیت نزدیک شد. مجریان فاکس‌نیوز نزدیک به یک ساعت منتظر ماندند تا در کل مناظره دوساعته درباره ترامپ فقط دو سوال بپرسند، یا به قول برت بایر، یکی از مجریان «فیل در اتاق نیست» در پاسخ به این سوال که آیا در صورت محکومیت رئیس‌جمهور سابق از او حمایت می‌کنند، همه به جز کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی و آسا هاچینسون، فرماندار سابق آرکانزاس نشان دادند که این کار را خواهند کرد.

به نظر می‌رسد که طلسم «حزبِ بدون ترامپ» شکسته شده است. از زمان ظهور مرد مو نارنجی در هشت سال پیش، ترامپ اکسیژن جمهوری‌خواهان را از گردهمایی‌های آنها، از سالن‌های کنگره گرفته تا تجمعات آیووا، مکیده است. به نظر می‌رسد که محیط موجود در مناظره به جمهوری‌خواهان یادآوری می‌کند که از نظر سیاسی، نفس کشیدن در اتاق بدون ترامپ چگونه است. درباره سقط جنین، همه نامزدها خود را «طرفدار زندگی» اعلام کردند. اما آنها درباره جزئیاتش و تعهد در دنیای پیش رو به توافق نرسیدند. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری سابق از ممنوعیت فدرالی حمایت کرد. ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا اشاره کرد که به‌رغم امضای ممنوعیت شش‌هفته‌ای در ایالت خود، باید به ایالت‌ها اجازه داده شود که محدودیت‌های خود را تعیین کنند.

نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی از جمهوری‌خواهان خواست تا «اهریمن‌سازی» درخصوص این موضوع را متوقف کنند و گفت که حزب برای تصویب هر نوع محدودیت فدرالی رای تام ندارد. پرسش‌ها درباره کمک به اوکراین شکاف بین دیدگاه سنتی جنگ‌طلب درباره سیاست خارجی و جناح ضد مداخله‌گرا را برجسته کرد. پنس، هیلی و کریستی از بودجه بیشتر برای عقب راندن حمله روسیه حمایت کردند و پنس، رئیس‌جمهور پوتین را «یک اقتدارگرای بی‌رحم» معرفی کرد. دیسانتیس خواستار پرداخت بیشتر این صورت‌حساب توسط اروپا شد. ویوک راماسوامی، سرمایه‌گذار ۳۸ساله بیوتکنولوژی و تازه‌کار سیاسی، با هرگونه دخالت در آینده مخالفت کرد. راماسوامی بر این باور است که «توهین‌آمیز خواهد بود که سیاستمداران حرفه‌ای به کی‌یف نزد زلنسکی بروند و همچون پاپ او را زیارت کنند اما سری به مائویی در هاوایی یا به جنوب شیکاگو یا کنزیگتون نزنند.»

مناظره نشان داد که فعلا کسی یارای به چالش کشیدن ترامپ را ندارد؛ اما یک داستان فوق‌العاده در آن روز رقم خورد. زمانی که ترامپ خود را آماده می‌کرد تحویل زندان بدهد، هم‌حزبی‌های ترامپ، خود را آماده روزهای بدون ترامپ می‌کردند؛ درحالی‌که ترامپیسم به‌نظر می‌رسد همچنان ادامه پیدا کند.

۲۰دقیقه در زندان بدنام آتلانتا