عمران‌خان بازداشت شد

 فواد چودهری، رهبر PTI در توییتی نوشت که مجتمع دیوان عالی اسلام‌آباد از سوی تکاوران پاکستانی «اشغال شد» و وکلا «در معرض ضرب و جرح قرار گرفتند.» تصاویر ویدئویی نشان می دهد که «خان» با یک خودروی ضد شورش اسکورت‌شده و به مکانی نامعلوم برده شد. حزب «تحریک انصاف پاکستان» در توییتی نوشت که تکاوران وی را «ربودند». این حزب همچنین اعلام کرد: «مردم شجاع پاکستان باید بیرون بیایند و از کشورشان دفاع کنند.» گزارش‌ها حاکی است که «عامر فاروق» رئیس دیوان عالی اسلام‌آباد، به مقام های دولتی دستور داده بود که قبل از دستگیری «خان» در دادگاه حاضر شوند. «عمران خان»، ۷۰ساله آوریل سال گذشته پس از عدم رای اعتماد پارلمان به او از قدرت کناره گرفت. از آن زمان، او خواستار انتخابات ملی زودهنگام شده بود که در اکتبر سال جاری برگزار می‌شود.

«کریستینا گلدبام» و «سلمان مسعود» هم در گزارش ۹مه برای نیویورک تایمز نوشتند، عمران‌خان، نخست‌وزیر مخلوع پاکستان روز سه‌شنبه در یک تشدید بحران سیاسی که چشم‌انداز ناآرامی‌های توده‌ای را از سوی حامیان سرسخت وی افزایش می‌دهد، دستگیر شد. این بحران برای ماه‌ها در حال شکل گیری بود و خان آشکارا ارتش پاکستان و دولت فعلی را برای توطئه علیه خود به چالش کشیده است. به نوشته این گزارشگران «خان» با ده‌ها پرونده قضایی به اتهاماتی از جمله تروریسم و فساد روبه‌رو است. این دستگیری باعث تشدید رویارویی بین دولت فعلی و خان شد که پیش‌تر یک ستاره سابق کریکت بود. حزب او ده‌ها هزار نفر را به راهپیمایی‌های سیاسی در سراسر کشور کشاند. در این راهپیمایی‌‌ها، خان و دیگران خواستار برگزاری انتخابات جدید شدند و تشکیلات نظامی قدرتمند پاکستان را به سازمان‌دهی برکناری او متهم کردند. خان و حامیانش، دولت نخست‌وزیر شهباز شریف و ارتش را به سوءاستفاده از سیستم قضایی برای کنار گذاشتن وی از سیاست متهم کرده‌اند.

رهبران سیاسی و نظامی پاکستان بارها این ادعاها را رد کرده‌اند. تنش‌های سیاسی پیرامون خان در ماه نوامبر، زمانی که نخست‌وزیر سابق در جریان یک گردهمایی سیاسی مورد تیراندازی یک مرد ناشناس قرار گرفت و زخمی شد، به اوج خود رسید؛ چیزی که دستیارانش آن را تلاش برای ترور خواندند. از آن زمان، خان بیشتر در محل سکونت خود در لاهور، دومین شهر بزرگ پاکستان محبوس بود. فواد چودری، یکی از دستیاران ارشد خان پیش از دستگیری گفته بود که به‌دلیل تهدید جان خان، حضور او در دادگاه بسیار مخاطره‌آمیز است. تحلیلگران می‌گویند که چنین نمایشی محبوبیت خان را افزایش داده است. به این ترتیب، این امر بر توانایی منحصربه‌فرد او در پیشی گرفتن از رقابت‌های معمول در پاکستان برای کنار زدن رهبران سیاسی که ارتش از آنها ناامید شده‌ است، تاکید می‌کند. در تابستان، حزب او، در شهر بندری کراچی، پیروزی‌های گسترده‌ای به‌دست آورد.

روزنامه‌نگاران همراه خان هم می‌گویند که توسط مقامات مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. پخش زنده سخنرانی‌های جناب‌خان از شبکه‌های تلویزیونی خبری ممنوع شده است. به نوشته گزارشگران نیویورک تایمز، این بحران فیلم‌نامه خان را تغییر داده است؛ کسی که در زمان انتخاب شدن به نخست‌وزیری در سال۲۰۱۸ از رابطه نزدیک با ارتش سود می‌برد. در آن زمان، رقبای سیاسی او ادعا کردند که مقام‌ها یک کمپین ارعاب را به راه انداخته‌اند که باعث شده هرگونه مخالفت با خان متوقف و موفقیت انتخاباتی وی تضمین شود. با این حال، مقام‌های نظامی این اتهامات را رد کرده و معتقدند که ارتش در بحران سیاسی کنونی موضعی «بی‌طرفانه» اتخاذ کرده است.