متهمی که کنار نمی‌کشد عکس: AFP

این اولین‌باری بود که ترامپ به‌طور علنی درباره نحوه واکنش خود در صورت متهم شدن، صحبت می‌کرد. ترامپ با دو تحقیق ایالتی - یکی در شهر نیویورک و دیگری در شهرستان فولتون - و همچنین دو تحقیق فدرال به رهبری جک اسمیت، دادستان ویژه دست و پنجه نرم می‌کند. اسمیت در حال تحقیق درباره تلاش ترامپ برای خنثی کردن انتقال مسالمت‌آمیز قدرت پس از شکست در انتخابات۲۰۲۰ و همچنین در اختیار داشتن صدها سند طبقه‌بندی‌شده توسط ترامپ در باشگاه خصوصی‌اش، مارالاگو است. وضعیت دقیق تلاش‌ها مشخص نیست؛ اما گمان می‌رود تحقیقات فدرالی در مراحل پیشرفته باشد. ترامپ روز شنبه در پاسخ به این سوال که آیا اگر یکی از دادستان‌ها کیفرخواست ارائه کند، در رقابت‌ها باقی می‌ماند یا خیر، قاطعانه گفت: «اوه بله! من حتی به رفتن فکر هم نمی‌کنم.» او گفت که معتقد است کیفرخواست وضعیت او را در نظرسنجی‌های بهبود می‌بخشد.

غیرمعمول نیست نامزدی که با مشکلات قانونی مواجه است، بدون توجه به اینکه تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد، در رقابت باقی می‌ماند. عمدتا آنها این پرونده‌ها را دارای انگیزه‌های سیاسی می‌دانند. اما برای رئیس‌جمهوری که در نظرسنجی‌های انتخابات مقدماتی پیش است، ورود به عرصه انتخابات پس از ارائه کیفرخواست می‌تواند مانند حضور در یک جزیره ناشناخته باشد که انتهای داستان آن مشخص نیست. چندین نفر از نزدیکان ترامپ گفته‌اند که او معتقد است که کمپین ریاست‌جمهوری‌اش می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای ضربه زدن به دادستان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. ترامپ در اظهارات روز شنبه خود بارها و بدون استناد به هیچ مدرکی، دادستان‌ها را فاسد و دارای انگیزه سیاسی معرفی کرد. او همچون رویه‌های همیشگی‌اش دست به فرافکنی زد و تحقیقات را نه در نتیجه اقدامات خود، بلکه به‌عنوان تلاشی برای خاموش کردن صدای حامیان خود دانست. او گفت: «من جنگجوی شما هستم.

من قاضی شما برای کسانی هستم که مورد ظلم و خیانت قرار گرفته‌اند. من عذاب آنها هستم.» او در ادامه این کمپین را با عباراتی واضح و تقریبا آخرالزمانی توصیف کرد: «دو گزینه بیشتر نداریم، یا آنها پیروز می‌شوند یا ما برنده می‌شویم و اگر آنها پیروز شوند، ما دیگر کشوری نداریم.» ترامپ مدعی شد، از زمانی که به سیاست پیوسته است مدام مورد هدف قرار گرفته است. ترامپ که صدها و صدها بار در دادگاه‌های مدنی شکایت کرده یا مورد شکایت قرار گرفته است، می‌گوید: اولین بار توسط مقامات فدرال در دهه۱۹۷۰ در بروکلین مورد تحقیق قرار گرفت.» او تصریح کرد: «من کلمه احضاریه را نمی‌دانستم.»

ترامپ به صراحت تلاش کرد نامزدی خود را با وضعیت محاکمه احتمالی مرتبط کند. او گفت: «هر بار که در نظرسنجی‌ها بالا و بالاتر می‌رود، دادستان‌ها دیوانه و دیوانه‌تر می‌شوند.» در واقع، شورش ۶ ژانویه، که طی آن حامیان ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند، تاثیر مخربی بر نظرسنجی‌های ترامپ داشت. حمایت از او همچنین پس از جست‌وجوی خانه‌اش در مارالاگو از سوی اف‌بی‌آی در ماه اوت برای بازیابی اسناد مجددا با کاهش روبه‌رو شد. دستیاران ترامپ ادعا کردند که در پاسخ به احضار هیات منصفه، تمام تلاش خود را کرده‌اند که متناسب واکنش نشان دهند. برخی از تحقیقات اف‌بی‌آی نشان داد که سری‌ترین اطلاعاتی در اختیار ترامپ بوده است. اظهارات روز شنبه دونالد ترامپ آخرین تلاش او برای استقبال از شورش کنگره و حامیانش بود که در آن شرکت کردند.

به گفته سه فرد مطلع، در تابستان، دونالد ترامپ با سینتیا هیوز، بنیان‌گذار پروژه آزادی میهن‌پرستان، یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های دفاع قانونی برای افرادی که در ارتباط با حمله ششم ژانویه متهم شده‌اند، ملاقات کرده است. این دیدار منجر به بیانیه ویدئویی حمایت از دونالد ترامپ در مراسمی شد که این گروه در ماه دسامبر در واشنگتن برگزار کرده بود. چندین نفر از افراد مرتبط با پروژه آزادی میهن‌پرستان در نهایت از اینکه ترامپ شخصا تنها ۱۰هزار دلار به این سازمان اهدا کرد، ناامید شدند.