به گزارش الجزیره، ترامپ پنج‌شنبه شب در یک گردهمایی در آیووا با قدرت اعلام کرد که برای ریاست‌جمهوری نامزد خواهد شد. او به حامیان خود گفت: «برای اینکه کشورمان را موفق، امن و با شکوه کنیم، احتمالا دوباره این کار را انجام خواهم داد.» او افزود: «آماده شوید، این تمام چیزی است که به شما می‌گویم. خیلی زود آماده شوید.» روز پنج‌شنبه، اکسیوس، سی‌ان‌ان و نیویورک‌تایمز به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند که اعلام رسمی ریاست‌جمهوری توسط کمپین ترامپ ممکن است در اوایل ۱۴نوامبر منتشر شود. درحالی‌که کشور به سمت انتخابات میان دوره‌ای مهمی می‌رود که تشکیل کنگره را تعیین می‌کند، رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه همچنان به ادعاهای بی‌اساس مبنی بر تقلب در انتخابات۲۰۲۰ ادامه می‌دهد. ترامپ روز پنج‌شنبه در سیوکس‌سیتی، آیووا گفت: «این سالی است که ما مجلس [نمایندگان] را پس خواهیم گرفت. ما سنا را پس خواهیم گرفت.» او ادامه داد: «ما آمریکا را پس خواهیم گرفت و در سال ۲۰۲۴ - مهم‌تر از همه - ما کاخ سفید باشکوه خود را پس خواهیم گرفت.»

به‌عنوان محل برگزاری اولین رقابت اولیه، آیووا محبوب‌ترین مقصد مبارزات انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر ترامپ ۷۶ساله برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود، می‌تواند نامزد جمهوری‌خواهان شود. بنابراین، دیدار مجدد ترامپ و بایدن در سال۲۰۲۴ محتمل است. دیگر نامزدهای بالقوه جمهوری‌خواه برای ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شامل ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا، مایک پنس معاون سابق رئیس‌جمهور ترامپ و نیکی هیلی نماینده سابق سازمان ملل است. بایدنِ ۷۹ ساله گفته است که قصد دارد مجددا انتخاب شود، اگرچه - طبق چندین نظرسنجی - بسیاری از دموکرات‌ها تا حدودی به‌دلیل سن او نامزد دیگری را ترجیح می‌دهند.

انتخابات ریاست‌جمهوری توسط ترامپ در زمانی اتفاق می‌افتد که او با مسائل و تحقیقات حقوقی متعددی از جمله حداقل یک تحقیق مجرمانه که می‌تواند او را متهم کند، مواجه است. ترامپ درگیر یک نبرد قانونی با کمیته کنگره است که سعی دارد سوابق مالیاتی او را به‌دست آورد. به‌طور جداگانه، وزارت دادگستری در حال انجام تحقیقات کیفری درباره سوء‌استفاده احتمالی رئیس‌جمهور سابق با اسناد طبقه‌بندی دولتی است. یک هیات کنگره که درباره حمله مرگبار ۶ژانویه۲۰۲۱ به ساختمان کنگره ایالات متحده توسط حامیان ترامپ تحقیق می‌کند، اخیرا احضاریه‌ای را برای ترامپ صادر کرد تا تحت سوگند در مقابل کمیته شهادت دهد. ترامپ که دو بار به‌عنوان رئیس‌جمهور استیضاح شد، در همه موارد تخلف را رد و ادعا می‌کند که این حملات حملات سیاسی توسط رقبای دموکرات او هستند.

کنگره پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال۲۰۲۰، تحقیقاتی را هم درباره نقش ترامپ درخصوص آشوب ششم ژانویه راه انداخت؛ زمانی‌که عده‌ای از طرفداران ترامپ وارد ساختمان کنگره شدند تا مانع تایید ریاست‌جمهوری جو بایدن شوند. ترامپ متهم است پیش از حمله طرفداران خود را تهییج کرده است که به کنگره حمله کنند؛ نقشی که خود او تاکنون نپذیرفته است. ترامپ مدعی است که دموکرات‌ها قصد دارند تا با راه انداختن دعاوی حقوقی مانع نامزدی مجدد او شوند. تاکنون در کنگره به رهبری دموکرات‌ها پرونده‌های متعددی علیه ترامپ به راه افتاده است؛ از جمله بحث آشوب در کنگره، تخلف مالیاتی و نگهداری اسناد بسیار محرمانه در منزل شخصی‌اش در مارالاگو. با این حال قانون اساسی ایالات متحده، روسای‌جمهور را به دو دوره چهار ساله در کاخ سفید محدود می‌کند. گروور کلیولند تنها رئیس‌جمهور ایالات متحده است که دوره‌های غیر متوالی را در کارنامه خود دارد و برای دومین دوره خود در کاخ سفید در سال۱۸۹۲ انتخاب شد.