مقامات گفتند که عمران‌خانِ ۷۰ساله از ناحیه هر دو پا با اصابت گلوله مواجه شد و برای معالجه به لاهور منتقل شد. فواد چودری، یکی از اعضای ارشد حزب جناب‌خان، تحریک انصاف پاکستان یا P.T.I، تیراندازی را «تلاش صد در صدی برای ترور» خواند. ویدئویی از این حمله نشان می‌‌دهد که جناب‌خان به همراه دستیارانش در کانتینری که بالای کامیونی نصب شده بود، ایستاده و به آرامی در میان جمعیت حامیانش حرکت می‌‌کرد.

همان‌طور که صدای شلیک گلوله بلندتر شد، به نظر می‌‌رسد که عمران‌خان و سایرین در کامیون سر خود را پنهان می‌‌کنند. دکتر فیصل سلطان، وزیر سابق بهداشت که خان را معالجه کرده بود، شامگاه پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که وضعیت عمران‌خان مساعد است. به گفته وقاص ناظر، سخنگوی پلیس پنجاب هفت نفر از جمله عمران‌خان در این حمله زخمی شدند و یک نفر جان باخت.

وی افزود که یک مظنون بازداشت شده است. طغیان خشونت سیاسی در میان تنش‌‌های شدید در پاکستان رخ می‌‌دهد. عمران‌خان در ماه آوریل پس از درگیری با رهبران ارشد نظامی کشور که به‌طور گسترده به‌عنوان دست نامرئی هدایت‌‌کننده سیاست پاکستان در نظر گرفته می‌‌شوند، با رای عدم اعتماد از سمت خود برکنار شد. عمران‌خان ادعا کرد که این رای عدم اعتماد بخشی از توطئه تشکیلات نظامی کشور و مخالفان سیاسی او برای برکناری‌‌اش از قدرت بوده است. در ماه‌های پس از آن، ستاره سابق کریکت که تبدیل به سیاستمدار شد، بازگشتی خیره‌‌کننده داشت و هزاران نفر را در راهپیمایی‌‌های خود در سراسر پاکستان همراه کرد.

 او در سخنرانی‌‌های پرشور، خود را شهید مبارزه با حضور سلطه‌‌جویانه ارتش در سیاست پاکستان و نفوذ موذیانه سیاستمداران فاسد معرفی کرد و از ناامیدی عمیق پاکستانی‌‌ها به‌خاطر مشکلات سیاسی این کشور سخن گفته است. روز پنج‌شنبه، عمران‌خان که بر اثر جراحات گلوله خونی شده بود، آن «شخصیت» را برای صدها هزار نفر از هواداران خود در سراسر کشور زنده کرد.

او اتهامات تیزبینانه‌‌ای را مطرح کرد که تهدیدی برای شعله‌‌ور کردن جعبه سیاه سیاسی پاکستان و فرو بردن این کشور به آشوب است. حتی قبل از شلیک گلوله‌ها، فضای سیاسی کشور مملو از حملات شخصی و گاه خشونت بود. در ماه‌های اخیر، با افزایش محبوبیت عمران‌خان، سرکوب این رهبر پوپولیست و حامیانش که زندانی و مرعوب شده‌‌اند نیز به‌شدت افزایش یافته است. عمران‌خان همچنین با پرونده‌های فزاینده‌‌ای علیه خود در دادگاه مواجه شده است و ماه گذشته، کمیسیون انتخابات پاکستان او را از تکمیل دوره فعلی خود در پارلمان رد صلاحیت کرد. حامیان و بسیاری از تحلیلگران سیاسی پرونده‌های علیه او را بخشی از کمپین هماهنگ مقامات پاکستانی برای کنار گذاشتن او از سیاست می‌‌دانند؛ اتهامی که رهبران نظامی و سیاسی پاکستان بارها آن را رد کرده‌‌اند.

به گفته تحلیلگران، با وجود این، سرکوب تنها محبوبیت او را افزایش داده است و عمران‌خان توانایی منحصر به فردی را در فرار از تله‌های معمول در پاکستان برای به حاشیه راندن رهبران سیاسی نشان داده است. در نمایش قدرت سیاسی، هفته گذشته عمران‌خان و حامیانش راهپیمایی یک روزه را از لاهور به سمت اسلام‌آباد آغاز کردند تا به دولت فشار بیاورند تا انتخابات عمومی را زودتر از اوت، برگزار کند.