اما در میان داستانِ آشنایِ رسوایی در واشنگتن، مهم‌ترین هزینه برای رئیس‌‌‌جمهور ممکن است هزینه فرصت باشد: حتی اگر هیچ نتیجه‌‌‌ای از تحقیقات بازپرس ویژه جدید در مورد سوءاستفاده تیمش از اسناد طبقه‌‌‌بندی نشده به دست نیاید، از نظر سیاسی در عمل بایدن را با رئیس‌‌‌جمهور سابق این کشور دونالد جی. ترامپ، به دلیل نگه داشتن اسناد محرمانه هم‌‌‌تراز کرده است.موارد به‌‌‌طور قابل‌توجهی در جزئیات خود متفاوت هستند، همان‌طور که بارها اشاره شده است؛ بایدن با مقامات همکاری کرده و از آنها برای تفتیش خانه‌‌‌اش دعوت کرده است، در حالی که دونالد ترامپ حتی پس از احضار، از تلاش‌‌‌ها برای بازیابی اسناد سرپیچی کرد و قاضی را واداشت تا حکم بازرسی صادر کند. اما داستان انبار کردن اسناد به اندازه کافی شبیه به هم هستند و به‌‌‌عنوان یک موضوع حساس، دموکرات‌‌‌ها دیگر نمی‌توانند از این موضوع علیه ترامپ استفاده سیاسی کنند و بازرسان ممکن است کار را سخت‌‌‌تر برای پیگرد قضایی علیه رئیس‌‌‌جمهور سابق ادامه دهند.

دیوید اکسلرود، مشاور ارشد سابق باراک اوباما، رئیس‌‌‌جمهوری آمریکا، می‌‌‌گوید: «این احتمال وجود دارد که وقتی تحقیقات تکمیل شد، اعلام شود که پرونده بایدن یکی از اشتباهات ناخواسته باشد: بی‌‌‌احتیاطی، اما نه سرپیچی عمدی از قوانین یا قانون.» او می‌‌‌افزاید: «پرونده ترامپ بسیار متفاوت و جدی‌‌‌تر است. اما در دادگاه افکار عمومی، این خطوط ممکن است اکنون مبهم باشد.» اگر این اطلاعات مخرب که قطره‌‌‌ای از پرونده بایدن منتشر می‌شود، ادامه پیدا کند، ممکن است وضعیت حتی مبهم‌‌‌تر نیز شود. متحدان دموکرات به‌‌‌طور فزاینده‌‌‌ای از کاخ سفید ناامید می‌‌‌شوند که کشف اسناد محرمانه را به مدت دو ماه از مردم پنهان کرده بود و حتی پس از گزارش آن، فقط اطلاعات جزئی ارائه داده‌‌‌اند. اما حالا اعلام می‌شود که جست‌وجوی کامل‌‌‌تری در حال انجام است و ابعاد فراگیرتری پیدا کرده است. این تصور عمومی که همه این کار را انجام می‌دهند، با کشف آخرین اسناد طبقه‌‌‌بندی شده در خانه معاون رئیس‌‌‌جمهور سابق مایک پنس در ایندیانا تقویت می‌شود.

وکیل مایک پنس اعلام کرد که یکسری اسناد با مهر محرمانه به تازگی در منزل این معاون سابق دونالد ترامپ در ایالت ایندیانا آمریکا پیدا و تحویل اف‌‌‌بی‌‌‌آی شده است. «گرگ جیکوب» وکیل «مایک‌پنس» معاون رئیس‌‌‌جمهوری سابق آمریکا در نامه‌‌‌هایی که سه‌‌‌شنبه به دست رویترز رسیده، ‌‌‌این اطلاعات را ارائه کرده است. او در نامه‌‌‌ای مورخ ۱۸ ژانویه خطاب به «آرشیو ملی»، آنها را از وجود این اسناد در خانه معاون سابق دونالد ترامپ، رئیس‌‌‌جمهوری پیشین آمریکا مطلع کرده و در نامه‌‌‌ای دیگر مورخ ۲۲ ژانویه به این نهاد اطلاع داده که اف‌‌‌بی‌‌‌آی برای تحویل گرفتن این اسناد به خانه پنس مراجعه کرده است. شباهت پرونده بایدن و پنس در این است که هر دو مایل به همکاری بوده‌‌‌اند.

با این حال کشف این اسناد در منزل پنس، او را همچون دونالد ترامپ و جو‌بایدن، رئیس‌‌‌جمهوری دموکرات آمریکا که اسنادی با علامت محرمانه در اقامتگاه‌‌‌های آنها پیدا شده، تحت فشار قرار می‌دهد. گرگ جیکوب در نامه مورخ ۱۸ ژانویه به آرشیو ملی آمریکا گفته است: «بعد از انتشار گزارش‌‌‌هایی درباره پیدا شدن اسناد محرمانه در اقامتگاه بایدن، پنس از سر احتیاط اقدام به بررسی مدارکی کرد که در منزلش وجود داشت. مشاور حقوقی، یک تعداد سند را که احتمالا حاوی اطلاعات حساس یا محرمانه هستند، در میان اسناد شناسایی کرد. مایک پنس فورا آنها را به مکان امنی منتقل کرده و برای جابه‌جایی بهتر منتظر نظرات آرشیو ملی شد.

مشاور حقوقی پنس در جریان محتوای این اسناد قرار نگرفته و به محض رویت علامت محرمانه، آنها را جدا کرد.» همچنین در نامه ۲۲ ژانویه وکیل پنس آمده است، وزارت دادگستری ایالات‌متحده «فرآیندهای استاندارد را کنار گذاشته و خواستار دسترسی مستقیم به اسناد اقامتگاه این معاون سابق دونالد ترامپ شد.» با توافق پنس، عوامل اف‌‌‌بی‌‌‌آی شامگاه ۱۹ ژانویه برای جمع‌‌‌آوری این اسناد از گاوصندوق به اقامتگاه مستقر در ایندیانا مراجعه کردند.