بازرس ویژه برای پرونده بایدن

 به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این یک تهدید قانونی جدید برای کاخ سفید ایجاد کرده و مهمات لازم را برای به توپ بستن کاخ سفید از سوی جمهوری‌خواهان فراهم کرده است. انتصاب رابرت کی‌هور دو ماه پس از آن صورت می‌گیرد که دادستان کل یک بازرس ویژه را برای تحقیق درباره سوءاستفاده دونالد جی.ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با مطالب طبقه‌بندی‌شده معرفی کرد. گارلند به رابرت کی.هور، دادستانی کهنه‌کار که در دولت ترامپ کار می‌کرد، ماموریت داد تا «حذف و نگهداری غیرمجاز اسناد طبقه‌بندی‌شده یا سایر سوابق کشف‌شده» را در اتاق فکر بایدن در واشنگتن و اقامتگاه وی در ویلمینگتون بررسی کند.

کاخ سفید قول داد که به‌طور کامل همکاری کند؛ درحالی‌که اصرار دارد که دادستان‌ها فقط باید اشتباهات عمدی را پیدا کنند. منابع آگاه می‌گویند که از پیش با چند تن از دستیاران بایدن مصاحبه شده است. اما تصمیم برای آغاز تحقیقات کامل، رئیس‌جمهور و دادستان کل را همزمان در موقعیت‌های نامناسب قرار داده است. تلاش برای تحقیقات از بایدن، همزمان با انتصاب بازرس ویژه برای پرونده دونالد ترامپ شده است و هم‌اینک کار روی پرونده ترامپ که گفته می‌شود عامدانه از تحویل اسناد طبقه‌بندی‌شده، خودداری کرده است، ادامه دارد. شرایط در پرونده بایدن و ترامپ به‌طور قابل توجهی متفاوت است.

ترامپ حتی پس از احضار، ماه‌ها در برابر درخواست‌ها برای بازگرداندن مدارک مقاومت کرد؛ درحالی‌که تا آنجا که مشخص است، وکلای بایدن بدون اینکه از آنها خواسته شده باشد، اسناد را پیدا کرده و به سرعت آنها را تحویل داده‌اند. اما جمهوری‌خواهان پرونده ترامپ را به‌عنوان یک موضوع سیاسی مطرح می‌کنند و می‌گویند که کاخ سفید و دموکرات‌ها به‌دنبال جلوگیری از حضور رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات سال۲۰۲۴ هستند. در مقابل دموکرات‌ها نیز جمهوری‌خواهان را متهم به گرفتن ماهی آب گل آلود می‌کنند و می‌گویند قصد بهره‌برداری سیاسی از این پرونده دارند.

 رابرت کی.‌هو ر کیست؟

رابرت کی.هور که روز پنج‌شنبه برای نظارت بر تحقیقات درباره پرونده جو بایدن به اسناد طبقه‌بندی شده منصوب شد، دو ویژگی دارد که مناسب این وظیفه است: سال‌ها تجربه دادستانی دارد و درک واضح از خطرات ذاتی تحقیقات مربوط به بازرس ویژه قوی دارد. رابرت هور، ۴۹ساله، منتخب دونالد جی.ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برای اداره دفتر دادستانی ایالات متحده در مریلند بود؛ جایی که او به‌دلیل رسیدگی به جنایات خشونت‌آمیز و پرونده های فساد عمومی مورد تحسین هر دو حزب قرار گرفت. اما یک دوره ۱۱ماهه دارد که او به‌عنوان دستیار ارشد معاون دادستان کل، راد روزنشتاین کار کرد که بسیار مورد انتقاد است.

روزنشتاین بر انتصاب یک بازرس ویژه، به نام رابرت اس.‌مولر سوم، برای تحقیق درباره معاملات ترامپ با روسیه نظارت داشت که ممکن است انتقادی‌ترین عملکرد او باشد. با این حال رابرت هور به این دپارتمان در زمان آشفتگی بزرگ در این بخش کمک شایانی کرد. از اواسط سال۲۰۱۷ تا اواخر سال۲۰۱۸، روزنشتاین تحت فشار بی‌امان سیاسی قرار داشت و در معرض تهدید اخراج شدن از سوی دونالد ترامپ قرار گرفته بود. ترامپ به‌ خاطر تصمیمش برای انتصاب مولر که رئیس‌جمهور آن را خیانت می‌دانست، قصد داشت روزنشتاین را از کار برکنار کند. روزنشتاین در مصاحبه‌ای پس از اعلام انتصاب رابرت هور با توصیف ویژگی‌های شخصیتی او گفت: «ما تحت انتقاد شدید مفسران سیاسی -  و البته رئیس‌جمهور وقت- قرار گرفتیم و راب سرش را پایین نگه داشت و همچنان جلوتر رفت و هرگز حس شوخ طبعی خود را از دست نداد.» روزنشتاین تصریح کرد: «این یک کار بسیار متفاوت از هر کاری است که قبلا انجام داده است. هر بازرسی ویژه با تحسین و ستایش شروع می‌شود؛ اما همه گروه‌ها ممکن است در نهایت به رضایت نرسند.»