بازی الحاقی روسیه در اوکراین

کربی گفت که شواهد فراوانی از تلاش‌‌های روسیه در این زمینه وجود دارد، از جمله ترویج روبل به‌عنوان پول ملی در مناطقی که قصد دارد آن را ضمیمه کند؛ درست مانند آنچه در کریمه رخ داد. او گفت مناطقی که ممکن است در طرح الحاق روسیه باشد شامل خرسون، زاپوریژیا و استان‌های دونتسک و لوهانسک هستند که منطقه دونباس در شرق اوکراین را تشکیل می‌‌دهند. در سال۲۰۱۴، نیروهای روسیه به کریمه وارد شدند و پوتین پس از اینکه مقاماتی را در آنجا منصوب کرد، دست به یک همه‌‌پرسی فوری زد که بر اساس گزارش‌ها ۹۷درصد از رای‌‌دهندگان به الحاق کریمه رای دادند. به گفته منابع مختلف، از جمله وزارت دفاع، روسیه برخی از ساکنان را مجبور به درخواست پاسپورت روسی کرده است. هفته گذشته، آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، مدعی شد که مقامات روسیه به‌عنوان بخشی از عملیات موسوم به «پالایش»، گرفتن پاسپورت‌‌های اوکراینی و صدور گذرنامه‌های روسی را آغاز کرده‌‌اند.

در گزارشی از سازمان امنیت و همکاری اروپا که هفته گذشته منتشر شد، همچنین ادعا شده است که روسیه شهروندان اوکراینی را مجبور به پذیرش پاسپورت‌‌های روسی می‌‌کند. در این گزارش به نقل از منابع رسانه‌های محلی آمده است: «در سرزمین‌‌های تازه تصرف‌شده، روس‌‌ها با اعمال زور یا پرداخت پول، اوکراینی‌‌ها را وادار به گرفتن پاسپورت روسی می‌‌کنند.» کربی گفت که این الگو به‌ویژه در خرسون، اولین شهر بزرگ اوکراین که سقوط کرد با انتصاب سرگئی یلیسیف، افسر اطلاعاتی سابق روسیه که «مطلقا هیچ ارتباطی با اوکراین» نداشت، مشهود بود. با توجه به اینکه شهر تصرف‌شده تحت کنترل سرگئی یلیسیف است، کربی گفت: «روسیه کنترل برج‌های پخش رادیو و تلویزیون را در دست گرفته و در آنجا نیروهای امنیتی وفادار به خود را ایجاد کرده است. همچنین زیرساخت های مخابراتی را تعویض کرده و ساکنان را مجبور کرده است که شهروندی روسیه را درخواست دهند تا برای آنها پاسپورت روسی صادر کنند.»

همچنین کربی درخصوص خرید پهپاد ایرانی از سوی روسیه گفت که هنوز هیچ مدرک متقنی مبنی بر خرید این پهپادها از سوی روسیه وجود ندارد. به ادعای مقامات آمریکایی، روسیه برای قدرتمند شدن خود در جنگ با اوکراین به این پهپادها نیاز دارد. همچنین وی درخصوص کمک‌‌های کشورهای غربی به اوکراین گفت که اوایل هفته بعد احتمالا این کمک‌‌ها به دست کی‌‌یف خواهند رسید.

در تحولی دیگر رئیس‌‌جمهوری روسیه گفت که اوکراین تمایلی به پایان جنگ ندارد. به گزارش ریانووستی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهور روسیه دراظهاراتی در پایان سفر خود به تهران درباره شانس برگزاری مذاکرات بین خود و ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «نیروهای ما، برای ایجاد شرایط، از کی‌‌یف خارج شدند؛ اما مقامات کی‌‌یف از اجرای توافقاتی که تقریبا در مراحل پایانی خود بود، خودداری کردند و تا کنون به آنها عمل نکرده‌‌اند.» وی در این اظهارات به پیشنهاد میانجی‌گری عربستان و امارات اشاره کرد و افزود: «نتیجه نهایی نه به میانجی‌‌ها، بلکه به تمایل طرف‌‌های مذاکره‌کننده برای اجرای توافقات بستگی دارد. امروز می‌بینیم که مقامات کی‌‌یف چنین تمایلی ندارند.» رئیس‌جمهور روسیه همچنین آمادگی کشورش برای تسهیل صادرات غلات اوکراین را به شرط رفع تمام محدودیت‌‌های اعمال‌شده بر صادرات غلات روسیه اعلام کرد. این در حالی است که فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشت که مسکو و کی‌‌یف موافقت کردند که سازوکارهایی را برای ورود و خروج کشتی‌‌ها به بنادر از جمله بندر ادسا طراحی کنند.