هند همچنین سعی می‌کند خود را به‌عنوان صدای کشورهای فقیرتر معرفی کند و استدلال می‌کند که تحریم‌ها بیشترین آسیب را به کشورهای در حال توسعه می‌زند. این کشور از افزایش خرید نفت‌خام روسیه به‌عنوان یک ضرورت در زمان افزایش تورم دفاع کرده است. به نوشته «اشمال- راج»، گزارشگران نیویورک‌تایمز، مودی در جلسه گروه هفت گفت: «همه شما نیز با این موافق هستید که دسترسی به انرژی نباید تنها امتیاز ثروتمندان باشد. یک خانواده فقیر نیز از همان حقوق در زمینه انرژی برخوردار است. امروز که هزینه‌های انرژی به‌دلیل تنش‌‌های ژئوپلیتیک بسیار بالاست، یادآوری این موضوع مهم‌تر است.» درحالی‌که ایالات متحده می‌‌خواهد فشار جهانی علیه روسیه را افزایش دهد؛ اما نمی‌‌تواند خطر بیگانه کردن یا راندن متحدانی مانند هند را نیز با خطر مواجه سازد. این کشور به هند به‌عنوان وزنه تعادل در مسائل دیگر، به‌ویژه استراتژی آمریکا برای مهار چین نیاز دارد.

جان کربی، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی ایالات متحده، پیش از اجلاس سران گروه هفت هند را به‌عنوان «شریک استراتژیک کلیدی در منطقه هند و اقیانوس آرام» توصیف کرد. او گفت که ایالات متحده نمی‌‌خواهد این کشور را به آغوش روسیه بیندازد. در این اجلاس، رئیس‌جمهور آمریکا از یک «صندوق زیرساخت بین‌المللی» ۶۰۰میلیارد دلاری به‌عنوان جایگزینی برای «ابتکار کمربند و جاده» چین خبر داد. هند می‌کوشد از این ابتکار به‌عنوان ابزاری برای ایجاد روابط دیپلماتیک در سراسر جهان استفاده کند. بایدن گفت که هند جزو اولین ذی‌نفعان خواهد بود. «پراتیوش رائو»، مدیر «Control Risks» یک شرکت مشاوره که بر ریسک تجاری و سیاسی تمرکز دارد، گفت: «معماری‌ای که ایالات متحده در تلاش است در آسیا و اقیانوسیه بسازد، بدون هند دوامی نخواهد داشت. من فکر می‌‌کنم هند احساس می‌‌کند که می‌‌تواند مرزها را تا زمانی که آن عنصر در تصویر باقی بماند، جابه‌جا کند.» به نوشته این گزارشگران، نفت در بطن اقدام متوازن‌ساز هند قرار دارد.

در ماه مارس، مقامات آمریکایی از جمله بایدن از هند خواستند که خرید انرژی از روسیه را افزایش ندهد. هند این درخواست را نادیده گرفت و واردات خود را دو برابر کرد. هند در چهار ماه حدود ۷۶میلیون بشکه نفت‌خام روسیه را با ۳۰درصد تخفیف نسبت به قیمت معیار جهانی خریداری کرد. مقامات هندی بارها از این خریدها به‌عنوان ابزاری برای کم‌کردن تاثیر افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت برای جمعیت اکثرا فقیر خود دفاع کرده‌اند. «هاردیپ سینگ پوری» وزیر نفت هند گفت: «ما هنوز از بیماری کووید بهبود نیافته‌ایم.» وی افزود: کشور ما همچنان صدها میلیون نفر را تغذیه می‌کند و برای واکسن یارانه می‌دهد. او تصریح کرد: «ما باید به دنبال منافع خود باشیم.» این یک محاسبه مالی مهم برای بسیاری از کشورها است.

درحالی‌که ایالات متحده و اروپا به دور بعدی تحریم‌های خود برای منزوی کردن روسیه فکر می‌کنند، اما نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که پیامدهای آن به مشکل نگران‌کننده گرسنگی و بحران انرژی دامن زند که به راحتی قابل برگشت نیست. سایر کشورهای جنوب آسیا نیز رویکردی مشابه هند در پیش گرفته و بی‌طرف باقی مانده‌اند؛ اما در عین حال سعی در استفاده از نفت ارزان روسیه دارند. سریلانکا با پایان یافتن منابع انرژی‌اش، دو وزیر را برای مذاکره به روسیه می‌فرستد. غرب به تدریج این موضوع را درک کرده که تحریم‌ها آسیب جدی در سطح جهانی وارد کرده است، بدون اینکه ماشین جنگی کرملین را به‌طور قابل توجهی دچار مشکل کند. قیمت انرژی به‌شدت افزایش یافته و به تقویت درآمدهای نفتی روسیه کمک کرده است. ایالات متحده اکنون در تلاش است تا سقف قیمت نفت روسیه را تعیین کند؛ زیرا به دنبال راه‌های جدیدی برای مجازات مسکو است.