درحالی‌که کشیش جفرس این انتقاد را نابجا خواند، دیگران آن‌قدر مشتاق نبودند که پاسخ مستقیم به ترامپ بدهند، در عوض پیشنهاد کردند که زمان آن رسیده است که ترامپ از مسیر نسل جدید نامزدهای جمهوری‌خواه کنار برود. این درگیری یکی از تنش‌های اصلی درون حزب جمهوری‌خواه است و مسیر آنها را برای انتخابات سال۲۰۲۴، مبهم و سنگلاخی کرده است: «حمایت تزلزل‌ناپذیر از ترامپ در میان رهبران اوانجلیکای کشور که جمعی از آنها برای دهه‌ها یکی از حامیان قدرتمند و اصلی محافظه‌کاران بوده‌اند، دلیل ورود ترامپ به کاخ سفید در سال۲۰۱۶ بود.» اگر این رهبران از ترامپ جدا شوند -و اگر رای‌دهندگان اوانجلیکایی از رهبران‌شان پیروی کنند؛ هرچند که به هیچ وجه قطعی نیست - نتیجه، یک تغییر تکتونیکی در سیاست جمهوری‌خواهان خواهد بود.»

باب واندر پلاتس، یک فعال اوانجلیکایی بانفوذ در آیووا و مدیر اجرایی سازمان خانواده گفت: «وقتی بیانیه او را دیدم، فکر کردم، شما با مقصر اعلام کردن مهم‌ترین پایگاه‌تام و سرزنش کردن دیگران هیچ جذابیتی کسب نخواهید کرد.» واندر پلاتس گفت که درحالی‌که اوانجلیکایی‌ها از ترامپ به‌خاطر انتصابات قضایی فدرال و انتقال سفارت ایالات متحده در اسرائیل به بیتالمقدس سپاسگزار هستند، بسیاری فکر می‌کنند که دیگر این دوره، زمانی نیست که او رهبر حزب باشد و با توجه به سخت‌تر شدن دیدگاه‌های آمریکایی‌ها او دیگر نباید رهبر این جریان باشد.» واندر پلاتس که در گذشته هم از ترامپ انتقاد کرده است، در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ مانند گذشته از حمایت رهبران اوانجلیکایی برخوردار خواهد شد، گفت: «به هیچ وجه.»  در واقع، نظرسنجی‌های اخیر به برخی از نکات منفی ترامپ در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه اشاره دارد. اما این یک سوال تشریحی است نه بله یا خیر که آیا رای‌دهندگان اوانجلیکایی او را جا خواهند گذاشت و از خادمان برجسته مسیحی دیگر در خواست خواهند کرد.

دونالد ترامپ قبلا توانایی جدا کردن انواع گروه‌های رای‌دهندگان محافظه‌کار را از رهبران قدیمی‌شان داشته است، همان‌طور که در پیروزی غیرمنتظره مقدماتی جمهوری‌خواهان در سال۲۰۱۶ انجام داد. در نظرسنجی نیویورک تایمز-کالج سیه‌نا در اکتبر، قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای، تقریبا نیمی از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه گفتند که ترجیح می‌دهند شخصی غیر از ترامپ نامزد ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ این حزب باشد. اما همین نظرسنجی نشان داد که ۵۴درصد از رای‌دهندگان اوانجلیکایی گفته‌اند که قصد دارند از او حمایت کنند. سخنگوی ترامپ از اظهارنظر خودداری کرد.

پائولا وایت، یکی از مجریان اوانجلیکایی تلویزیونی که در زمانی که او رئیس‌جمهور بود، هیات مشاوران اوانجلیکایی ترامپ را رهبری می‌کرد، گفت که حاضر نیست فعلا به سوالات نیویورک‌تایمز پاسخ دهد. ترامپ از اولین مبارزات انتخاباتی خود، جنبش اوانجلیکا را بخش مهمی از حوزه انتخابیه خود می‌دانست. او در دیداری که وکیل و همه‌کاره‌اش در آن زمان، مایکل دی.کوهن، با کشیش جری فال‌وِل جونیور، رئیس وقت دانشگاه لیبرتی داشت، توانست کمک شایانی دریافت کند. ترامپ در سال۲۰۱۶، پنس را به عنوان معاون خود انتخاب کرد تا به اوانجلیکایی‌های محتاط این اطمینان را بدهد که می‌توان به یک تاجر نیویورکی برای عمل به وعده‌های انتخاباتی‌اش اعتماد کرد. بسیاری از اوانجلیکایی‌ها تردید خود را نسبت به رفتار بعضا رسواکننده ترامپ کنار گذاشتند و بر لیست بلندبالایی از تعهدات سیاستی این نامزد تمرکز کردند؛ درحالی‌که این ستاره پیشین تلویزیونی سه‌بار سابقه ازدواج داشته است. ورق برای ترامپ در سال۲۰۱۶ زمانی برگشت که فال‌ول در کنار دیوار برج ترامپ با او عکس یادگاری گرفت.