بیش از ۶/ ۲میلیون نفر که در نزدیکی اقیانوس زندگی می‌کنند - در فلوریدا، جورجیا، کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی - از ساعت ۲ بامداد جمعه به وقت شرقی تحت هشدار توفان قرار داشتند. مقامات ایالتی و فدرال گفته‌‌اند که انتظار می‌‌رود مرگ و میر مرتبط با توفان وجود داشته باشد؛ اما تا اوایل روز جمعه هیچ آمار قطعی از این توفان مشخص نشده است. فرماندار ران دیسانتیس گفت: «ساحل فورت مایرز، در جنوب غربی فلوریدا، به‌شدت آسیب دیده است.» وی ادامه داد: «بعضی از خانه‌ها تخریب شده است. بعضی از آنها از بتن بودند.» با توجه به قطع برق، حدود دو میلیون مشتری هنوز در فلوریدا بدون برق هستند. این در حالی است که در پورتوریکو که در اوایل ماه جاری توسط توفان فیونا آسیب دید، فقط ۲۰۰هزار مشتری برق نداشتند.

سایه وحشت در کارولینا

ایانِ ویرانگر روز جمعه باز به حرکت خود ادامه داد و این‌‌بار کارولینا را هدف آماج حملات خود قرار داد. با وجود اینکه آسمان بخش‌هایی از فلوریدا صاف شده بود، بیش از ۶/ ۲میلیون نفر ساکن در فلوریدا، جورجیا و کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی تا ساعت ۲بامداد به وقت شرقی تحت هشدار توفان قرار داشتند. این یعنی که بیش از نیمی از مردم این ایالت‌‌ها در شرایط هشدار توفان قرار داشتند. در آمریکا دو نوع هشدار وجود دارد؛ یکی «توفان موثر» و دیگری که اثرات مخرب‌‌تر بیشتری دارد، به نام «هشدار توفان» شناخته می‌‌شود. توفان رده یک یا همان توفان موثر تا ساعت ۲بامداد کمتر از ۲۰۰مایلی جنوب-جنوب شرقی چارلستون، یک شهر ساحلی کم ارتفاع با حدود ۱۵۰هزار نفر را دربرگرفت. این نوع توفان به‌طور بالقوه تا ۷فوت (۳۰متر) آب را به مناطق خشک معمولی روانه می‌‌کند.

یکی از مقامات خدمات هواشناسی ملی گفت که ایان اولین توفانی است که پس از توفان متیو در سال۲۰۱۶ به کارولینای جنوبی می‌‌رسد. هنری مک‌‌مستر، فرماندار این ایالت روز چهارشنبه دستور وضعیت اضطراری صادر کرد؛ اما تا اوایل صبح جمعه دستور تخلیه را صادر نکرده بود. استیون تیلور، هواشناس ارشد در دفتر خدمات هواشناسی ملی تصریح کرد: «قبل از اینکه توفان به کارولینای جنوبی برسد، در مسیر از چارلستون گذر کرد.» وی افزود: «هر نوع تلاطم هوایی برای این شهر یک مشکل است.» چارلستون، یک شهر قدیمی با زهکش‌‌های زیادی که مستقیما به دریا می‌‌ریزد، مستعد سیل است. بنابر پیش‌‌بینی‌‌هایی که ارائه شده بود ایان در طول جزر و مد به منطقه چارلستون (که حدود ساعت ۱۱:۳۰صبح جمعه بود) و خشکی آن رسید و موجب شد که اثرات باران شدید و موج توفان بدتر شود. تیلو اما تصریح کرد که تنها توجه به خشکی می‌‌تواند اثرات گمراه‌‌کننده‌‌ای برای مبارزه با ایان داشته باشد. این تا حدودی به این دلیل است که توفان با حرکت به سمت شمال در میان آب‌‌های سردتر نامتقارن‌‌تر می‌شود، این به آن معناست که بادهای این توفان مانند چند روز دیگر متمرکز نیست و بیشتر متفرق می‌‌شود.

جردن بیکر، یک پیش‌‌بینی‌‌کننده آب و هوا در دفتر خدمات هواشناسی در ویلمینگتون گفت: حجم عظیم پیش‌‌بینی بارش برای کارولینای آمریکا نیز می‌‌تواند مشکل‌‌ساز باشد. خط ساحلی که شامل ساحل میرتل بوده، می‌‌تواند بیشتر آسیب ببیند. این شهر کمتر از ۱۶۱کیلومتری شمال شرقی چارلستون قرار دارد. بر اساس گزارش مرکز ملی توفان، انتظار می‌رود تا ۲۰۳میلی‌‌لیتر بارندگی داشته باشد و و مجموع هر دو شهر به حدود ۳۰۵میلی‌‌لیتر برسد. همچنین ۲۰۳میلی‌‌لیتر نیز برای بخش‌هایی از کارولینای شمالی و ویرجینیای جنوبی پیش‌‌بینی شده است.