تصور اینکه هر سال این نوع مناسک را تجربه کنیم دشوار است. بسیاری از ما عزیزانمان را از دست دادیم. زندگی همچون بخاری روی پنجره می‌پرد. با این حال، بدون آتش بازی و شادی‌های آن، هیچ گاه در مراسم خود این‌قدر محدود نبوده‌ایم. نیویورک تایمز در گزارش اول ژانویه ۲۰۲۱ نوشت، این به‌آن معنا نیست که جشن نگیریم. در داخل اتاق‌های روشنمان، کلاه از سر برای فداکاری‌هایی که کارکنان بهداشتی- درمانی برایمان انجام دادند بر می‌داریم و هزاران لطف و مهربانی دیگر از جلوی چشم مان رژه می‌رود و در ذهن خود آن را مرور می‌کنیم.

دقایق قبل از نیمه شب در میدان تایمز، لندن، با سال‌های قبل شباهتی نداشت. امسال به خاطر کرونا ده‌ها نفر- چند ده هزار نفر- به میدان آمده بودند و آن ۱۰ ثانیه تاریخی را شمردند تا سال، نو شود. کاغذهای رنگی همچون باران می‌بارید و هوا چون روز روشن بود. اما این کاغذهای رنگی بر‌خلاف سال‌های قبل بر پیاده روهای خیابان فرود می‌آمد نه بر سر و روی مردمانی شاد که به پایکوبی می‌پرداختند. «الکسیس هرلی» می‌گوید:«امسال بدترین سال زندگی من و بسیاری از دوستانم بود. فقط امیدوار بودیم و هستیم که روزی همه چیز بهتر می‌شود». نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش بلند‌بالای خود به مناسبت سال جدید نوشت، در بحبوحه بیماری همه‌گیر کرونا که زندگی‌ها و اقتصاد جوامع را مختل کرده است، بسیاری از آمریکایی‌ها مراسم عادی سال نو را دور از هم برگزار کردند، درست مانند بیشتر سال ۲۰۲۰ که دور از عزیزان و در محیط‌های مجازی بودند. امسال در بسیاری از فروشگاه ها، مغازه‌ها، رستوران‌ها و... صندلی‌های شام و میزها خالی بود و به جای خوشگذرانی و جشن و پایکوبی، تصاویر خیابان‌های خالی در تصاویر ثبت می‌شد. میدان‌های مهم شهرهای بزرگ جهان خالی از جمعیت بود. این نشان می‌داد که اوضاع چقدر تغییر کرده است.

کرونا البته فقط مردم را زمین‌گیر نکرد. این بیماری همه‌گیر بر عالم سیاست و سیاستمداران هم تاثیر گذاشت. یکی از جدیدترین تحولاتی که با آغاز سال ۲۰۲۱ رخ داد، روند جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا بود. اگرچه برگزیت در داخل این کشور موافقانی دارد اما مخالفان آن هم قوی هستند. نیکولا استورجن، سروزیر اسکاتلند که بر استقلال آن از بریتانیا تاکید دارد، در توییتی نوشت:‌ «اروپا، اسکاتلند به زودی بر می‌گردد». از سوی دیگر، «ماتئو جی. باروز» و «رابرت ای. مانینگ» در مطلبی برای «شورای آتلانتیک» سال ۲۰۲۰ را «سال جهنمی» نامیدند که در آن اختلافات سیاسی و ملی عمیق‌تر شد. صدراعظم آلمان در سخنرانی سال نوی میلادی که احتمال می‌رود آخرین سخنرانی‌اش باشد، به شهروندان کشور تاکید کرد تا به قوانین مربوط به مقابله با ویروس کرونا احترام بگذارند. این در حالی است که آلمانی‌ها از روند کند و آهسته واکسیناسیون خشمگین هستند. مرکل پس از ۱۵ سال صدراعظمی آلمان در انتخابات سپتامبر ۲۰۲۱ از سمتش کناره‌گیری می‌کند. رئیس‌جمهوری چین در پیامی به مناسبت سال نوی میلادی گفت: چین در مقابله با کرونا و دستاوردهای عمده‌ای در زمینه هماهنگی کنترل اپیدمی با توسعه اقتصادی و اجتماعی، «حماسه» آفریده است. «شی‌جین پینگ» از ۱۷ سال متوالی برداشت از تولید غلات، موفقیت‌های بزرگ علمی از جمله ماموریت مریخ و کاوشگر ماه و موفقیت آن در متوقف کردن سیلاب‌های شدید استقبال کرد و افزود: چین یک موفقیت بزرگ تاریخی برای ساختن یک جامعه متوسط و مرفه از همه لحاظ و یک پیروزی قاطع در ریشه‌کنی فقر به‌دست آورده است.