کمپین خانوادگی بوریس

این همچنین موجب عصبانیت «راشل»، خواهر بوریس، شده است به‌گونه‌ای‌که قبیله متحد جانسون که جایی میان خانواده کندی‌ها و خانواده کارداشیان‌ها قرار گرفته را نگران کرده است. «سارا لیال» در گزارش ۲۱ ژوئیه برای نیویورک تایمز نوشت راشل جانسون نیز همچون برادرش بوریس و پدرشان – که از مخالفان کینه توز برگزیت هستند (و هر دو هم مواضع خود را تغییر داده‌اند) – یک عملیات سخت را برای نامزدی برادرش به راه انداخته است. بنابراین، به همین دلیل، بسیاری از سیاستمداران محافظه‌کاری که روزگاری در کمپ «هرگز بوریس» بودند طی هفته‌های اخیر حول فلسفه «فقط بوریس» جمع شده‌اند. شاید در جمع خانوادگی هم این مساله به مساله‌ای دشوار تبدیل شده باشد. خواه به‌دلیل وفاداری خواهر- برادری‌شان، خواه به‌دلیل اینکه به آنها در مورد رفتارشان هشدار داده شده و خواه به این دلیل که می‌خواهند «برند» خانوادگی را در راستای رساندن بوریس به قدرت «جلا دهند»، به‌نظر می‌رسد که خانواده جانسون رویکرد «خون مهم‌تر از عقیده سیاسی» است را انتخاب کرده است. در همین راستا، راشل به مساله «اول زبان انگلیسی» هم راستا با برادرش واکنش نشان داده است. انگار نه انگار که او روزگاری در مخالفت با برگزیت برهنه شد. راشل که اکنون در کنار برادرش بوریس ایستاده می‌خواهد نشان دهد که مخالفت‌های سیاسی در فضای عمومی می‌تواند در حریم خصوصی به «جوک‌های خانوادگی» تبدیل شود. این روش نشان می‌دهد که جانسون‌ها چقدر «رقیق» هستند و چقدر از من و شما متفاوتند زیرا آنها تحصیلات کلاسیک دارند و بسیار باهوش هستند. راشل در توییتی، ظاهرا اغراق‌آمیز، نوشت: «ما در خانه به زبان یونان باستان حرف می‌زنیم» اگرچه بوریس در مواقعی لطیفه‌ها و شوخی‌های لاتینی و یونانی بیان می‌کند که «من واقعا نمی‌فهمم چه می‌گوید.» ریاست جمهوری دونالد ترامپ، جانسون‌ها را به نوعی در بطن سیاست و زندگی عمومی آمریکایی‌ها هم قرار داد. خانواده جانسون به‌دلیل سابقه‌ای که در فضای سیاسی-رسانه‌ای لندن دارند سلبریتی‌های اقلیت در بریتانیا هستند. اگر همه چیز خوب پیش رود و بوریس به نخست‌وزیری برسد، این خانواده مجبور خواهد بود که خود را با واقعیت منطبق سازد؛ واقعیتی که در آن یک عضو خانواده به بالاترین پست رسیده است.

راشل ۵۳ ساله - ستون‌نویس، رمان نویس، دبیر سابق یک مجله، مجری talk-show، ستاره تلویزیونی که همین بهار در اردوگاه حامیان ماندن در اروپا فعالیت داشت و تلاش ناموفقی برای کسب کرسی در پارلمان اروپا انجام داد- تنها عضو فعال خانواده بوریس نیست. «استنلی»، بزرگ خانواده که ۷۸ ساله است و مدت‌ها حامی اروپا بود اما اکنون مدافع برگزیت است، هم نامش به چشم می‌خورد. همچنین «جو»، ۴۷ ساله، برادر کوچک‌تر و عضو محافظه‌کار پارلمان که رای به ماندن در اروپا داد و بعد موضع خود را عوض کرد و در زمره موافقان برگزیت درآمد نیز قابل ذکر است. جالب این است که خانواده همگی بوریس را «ال» صدا می‌زنند؛ «ال» کوتاه شده «الکساندر» است که نام واقعی بوریس است. نام کامل او «الکساندر بوریس دو ففل جانسون» است. «رابرت هریس»، رمان نویس و مفسر سیاسی، می‌گوید: «بوریس نامی است که بسیار به آن ارجاع می‌شود اما این نام واقعا کسالت آور شده است.»

سومین برادر که «لئو» نام دارد ۵۱ ساله است که تنها مو خرمایی در این خانواده «بورِ خیره‌کننده» است. او کارشناس رادیو بی‌بی‌سی است که یک‌بار گفته بود: «بوریس را به‌عنوان برادر دوست دارم اما نمی‌خواهم در مورد روزهای شغلی‌اش با او صحبت کنم.» همچنین دو برادر و خواهر ناتنی هم از ازدواج دوم استنلی دارد. در حریم خصوصی، بحث برگزیت موجب دشواری‌هایی برای این خانواده شده است. «سونیا پورنل»، نویسنده بیوگرافی «فقط بوریس»، می‌گوید: «تنش‌های زیادی در جریان است. روشن است که جو و راشل کاملا موافق ماندن در اروپا هستند و از آنچه برادرشان انجام می‌دهد واقعا نگران و ناراحت هستند اما شاید اندکی از او می‌ترسند مخصوصا راشل. همچنین این حس تاریخی وجود دارد که باید مثل بچه‌ها از یکدیگر محافظت کنند و بنابراین آنها پیوندی ناگسستنی دارند.» فعلا موضع خانواده این است که برای بوریس هیچ چیز بهتر از رسیدن به این پست (نخست‌وزیری) نیست.

استنلی در مصاحبه‌ای می‌گفت: «به‌عنوان پدر خوشحالم و افتخار می‌کنم.» او که پیش از این نویسنده، خبرنگار، فعال محیط‌زیستی و سابقا حامی ماندن در اروپا بود نیز موهایش ترکیبی از سفید و بور است و می‌گوید حس خوبی نسبت به این فرزندش ندارد؛ فرزند مشهوری که شرور و بی نظم است. «یان هیسلاپ»، دبیر مجله هجوآمیز Private Eye جانسون را «نسخه‌ای فکاهی از خانواده کندی‌ها» می‌نامد و هرکسی که در سایه بوریس باشد یا کار کند حس ناخوشایندی نسبت به او دارد. در سال‌های اخیر استنلی در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی چنان رفتار کرده که گویی فرزندی به نام بوریس ندارد. استنلی می‌گوید: «البته این لحظه‌ای تلخ برای من است با توجه به اینکه ۲۰ سال را در اروپا گذراندم: هم به‌عنوان عضو پارلمان اروپا و هم مقام ارشد کمیسیون اروپایی.» در واقع، زمانی که بوریس کمپین خروج از اتحادیه را دنبال می‌کرد، استنلی کمپین ماندن را دنبال می‌کرد و یکی از پایه‌گذاران «حامیان محیط‌زیست برای اروپا» بود.

استنلی می‌گوید: «اما ما باختیم.» در سال ۲۰۱۷ استنلی هم تغییر موضع داد و از حامیان درجه یک برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا تبدیل شد. او سوار بر واگن بوریس شد. استنلی و راشل – که سه سال گذشته را صرف تاسف خوردن برای دیدگاه‌های سیاسی برادرشان کرده بودند- در کنفرانس اخیر حزب محافظه‌کار دیده شدند و درحال تشویق بوریس که داشت سخنرانی می‌کرد بودند. پدر می‌گوید: «به گمانم بوریس احتمالا تنها کسی است که از قابلیت بیرون بردن کشور از افتضاح برگزیت برخوردار است.» با این حال، پدر می‌گوید به نمایندگی از فرزندانش سخن نمی‌گوید. «جو» می‌گوید برگزیت آن‌قدر بد مدیریت شده که تنها راه برای حل آن برگزاری یک رفراندوم دیگر است. او معتقد است: «برگزیت کشور را دو پاره کرده است. احزاب را دو پاره کرده است و خانواده‌ها را همچنین.»