رویای تگزافرنیا

این درحالی است که کالیفرنیا پس از آلمان پنجمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود. درحالی‌که ایالت تگزاس حامی توقف مالیات‌ها و برخی از مقررات است، مردم کالیفرنیا بیشترین مالیات را برای کمک به دولت فدرال در راستای مقابله با چالش‌هایی نظیر تغییرات آب‌و‌هوایی می‌پردازند. در نهایت می‌توان گفت این تگزاس و کالیفرنیا هستند که آینده آمریکا را تعیین می‌کنند. به‌گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، هفته‌نامه انگلیسی اکونومیست در جدیدترین شماره خود دو سرمقاله منتشر کرده است. در یک مطلب موضوع حساس انتخاب نخست‌وزیر جدید بریتانیا مورد بررسی قرار می‌گیرد که به نوعی تعیین‌کننده آینده روابط این کشور با اتحادیه‌اروپا خواهد بود. اکونومیست در سرمقاله دیگر خود تفاوت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دو ایالت مطرح تگزاس و کالیفرنیا و نیز نقش هریک از آن دو در آینده آمریکا را بررسی کرد و نوشت: در آمریکا بسیاری از تصمیمات سیاسی عمده نه در واشنگتن بلکه توسط ایالت‌ها، به‌ویژه دو ایالت اتخاذ می‌شوند. تگزاس و کالیفرنیا بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین ایالت‌هایی هستند که در زمان‌های متعددی سرنوشت‌ساز بوده‌اند. در چند دهه گذشته اما مسیر این دو ایالت در نقطه مقابل یکدیگر ادامه داشته و به این ‌ترتیب کارزاری ایجاد شده است که تگزاس خواستار تبدیل آمریکا به یک کشور با مالیات اندک و محدودیت وضع قوانین نظارتی است. اما در سوی دیگر این نبرد، کالیفرنیا حضور دارد که مایل به دریافت مالیات‌های سنگین‌تر برای کمک به دولت فدرال در مبارزه با چالش‌هایی نظیر تغییرات آب‌و‌هوایی است. باتوجه به عملکرد نامناسب واشنگتن در عرصه سیاسی، یکی از این دو ایالت هستند که نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت آمریکا و پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ ایفا می‌کنند. از هر پنج آمریکایی، یک نفر در تگزاس یا کالیفرنیا سکونت دارد. تا سال ۲۰۵۰ نیز این رقم به یک نفر در چهار آمریکایی بدل می‌شود. دو ایالت همچنین میزبان بزرگترین اقتصاد‌ها در بین ایالت‌های دیگر هستند و حتی با قدرت‌های اقتصادی دیگر کشورها نیز به تنهایی رقابت می‌کنند. برای نمونه، براساس تولید ناخالص داخلی، تگزاس بالاتر از کانادا و در رتبه دهمین اقتصاد برتر جهان قرار می‌گیرد، از سوی دیگر کالیفرنیا نیز عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ را پس از آلمان به خود اختصاص داده است. اسپانیایی‌زبانان حدود ۴۰ درصد از جمعیت دو ایالت را تشکیل می‌دهند که این میزان دو برابر بیشتر از نرخ میانگین در آمریکا است. کالیفرنیا و تگزاس همچنین میزبان ۲۵ درصد از دانشجویان آمریکا هستند که اکثریت آنان را دانشجویان فقیر یا غیرانگلیسی زبان به خود اختصاص داده‌اند.

در دید نخست دو ایالت تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر دارند. کالیفرنیا در عمل به ایالتی تک‌حزبی به سود دموکرات‌ها بدل شده است. در تگزاس نیز جمهوری‌خواهان تمامی نهاد‌های ایالتی قانون‌گذاری و مراکز اجرایی را در اختیار دارند. برای ۲۰ سال گذشته، هیچ دموکراتی نتوانسته است در رقابت‌های انتخاباتی در سطح ایالت تگزاس پیروز شود. همچنین از زمان آخرین رئیس‌جمهور دموکراتی که توانست در تگزاس پیروز شود ۴۰ سال می‌گذرد. در تگزاس قانون مالیات بر درآمدها اجرا نمی‌شود درحالی‌که این مالیات در کالیفرنیا ۱۳ درصد است که بیشترین میزان در میان ایالت‌های دیگر به حساب می‌آید.

درحالی‌که مقررات کاهش آلایندگی برای مردم تگزاس به ندرت اجرا می‌شود اما کالیفرنیا به‌سختی در تلاش است تا با استفاده از اهرم قدرت اقتصادی خود دیگر بخش‌های کشور را به اجرای استاندارد‌های سرسختانه برای کاهش آلایندگی‌ها وادار کند. اما درصورت بررسی دقیق‌تر می‌توان لقب کالیفرنیای نوجوان را به تگزاس داد. جمعیت تگزاس به‌تازگی به میزان جمعیت کالیفرنیا در دهه ۸۰ میلادی رسید. کالیفرنیا نیز در گذشته یک ایالت حامی جمهوری‌خواهان و کاهش مالیات بود. جمهوری‌خواهان آستین (مرکز تگزاس) که شاهد نخستین نشانه‌ها از رقابت دموکرات‌ها در تگزاس هستند، تمرکز خود را بر کمبود امکانات در زمینه‌های مختلف ازجمله آموزش معطوف ساخته‌اند. این موضوع بسیار اهمیت دارد چراکه مدارس تگزاس مانند کالیفرنیا عملکرد ضعیفی دارند و دانشگاه‌های آن نیز قابل قیاس با دانشگاه‌های ممتاز آمریکایی نیستند. در نشست اخیر قانون‌گذاری تگزاس، مقامات تمرکز خود را به‌جای مسائل دیگر به مدارس عمومی اختصاص دادند. اگر درصد بیشتری از افراد در تگزاس به پای صندوق‌های رای بیایند ممکن است سیاستمداران آن به بهبود سیستم خدمات درمانی محدود در این ایالت تشویق شوند.

ازسوی دیگر میزان درآمد در تگزاس نسبت به کالیفرنیا کمتر است و همچنین نرخ بیکاری در تگزاس سر به فلک می‌کشد. کالیفرنیا خود را دژ مستحکم درحال پیشرفت می‌داند درحالی‌که بیشترین درصد فقر را در تمام آمریکا داراست. یکی از دلایل آن وجود مقررات سرسختانه برای ساخت مسکن و درنتیجه افزایش هزینه آن است. در مقابل تگزاس به مردم خود اجازه می‌دهد که تا هر میزان مایل باشند به توسعه شهرها ادامه دهند. در این زمینه تگزاس ایالتی لیبرال و کالیفرنیا محافظه‌کار‌تر است. درصد آمریکایی‌هایی که به‌دنبال مسکن ارزان‌تر و مالیات کمتر هستند و از این رو به تگزاس نقل مکان می‌کنند درحال افزایش است. در سیستم فدرالی آمریکا، هیچ ایالتی را نمی‌توان به‌عنوان الگوی برتر درنظر گرفت اما با این حال هر یک نکات آموزنده‌ای برای دیگر ایالت‌ها دارند. تگزاس به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت در آمریکا، منحصربه‌فرد است. در مقابل، کالیفرنیا با وجود برخی مشکلات، مهم‌ترین قطب جذب جوانان تحصیلکرده و ایده‌های نوآورانه است که نتیجه آن نیز میزبانی از مقر اصلی شرکت‌هایی نظیر فیس‌بوک، گوگل، تسلا، نت‌فلیکس و اوبر است. حتی با وجود گسترش روحیه سوسیالیستی در این ایالت، هنوز غول‌های تجاری و هالیوود در کالیفرنیا هستند. آمریکا می‌تواند از هر دو ایالت نکات مثبتی را بیاموزد. در زمان‌هایی که دولت فدرال قادر به تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری نیست، توانایی آنها برای تعیین سرنوشت خود بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

تصور ادغامی از این دو ایالت مهم با ترکیب نکات مثبت غیرممکن است؛ رویای دوستدار آزادی که در آن دولت در زندگی مردم دخالت نکند، میزبانی مناسب برای تجارت و فراهم‌کننده فرصت‌ها و در عین حال نیز دغدغه مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی را داشته باشد. کالیفرنیا می‌تواند سیاست‌های تگزاس را در راستای آزادی بیشتر برای ساخت مسکن فراگیرد. از سوی دیگر تگزاس نیز می‌تواند از تجربیات کالیفرنیا در سرمایه‌گذاری برای توسعه سیستم آموزشی و دانشگاه‌ها حداکثر استفاده را ببرد. می‌توان به این ایالت خیالی عنوان «تگزافرنیا» را داد.