به گزارش گروه اقتصاد بین‌ا‌لملل روزنامه «دنیای اقتصاد» در این مطلب آمده‌ است: بوریس جانسون که به تازگی در ضیافت شام موسسه امریکن اینترپرایز با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر از حامیان بازار آزاد، محدود شدن اختیارات دولت و اولویت قرار دادن ارزش‌های آمریکایی حضور یافت با طرح یک سوال از سوی رئیس این موسسه مواجه شد. پرسشی که برای جانسون، شهردار پیشین لندن و وزیر خارجه سابق بریتانیا مطرح شد بسیار ساده بود؛ بزرگ‌ترین اشتباهی که تاکنون مرتکب شده‌اید چه بوده‌ است؟ او با نگاهی به آرتور بروک، رئیس موسسه امریکن انترپرایز و با برقی که در چشمان خود بود که اغلب به معنای گزافه‌گویی و پاسخ بی‌ارتباط اوست پاسخ داد: «استراتژی من آن است تا شخصیت حرفه‌ای خود را با اشتباهات مکرر احاطه کنم تا کسی نتواند تشخیص دهد به دلیل کدام اشتباهم به من حمله کند. ممکن است در چند دقیقه گذشته نیز اظهارنظری کرده ‌باشم که ازسوی رسانه‌های انگلیسی شنیع دانسته شود درحالی‌که من نسبت به آن آگاه نباشم.» نکته‌ای که جانسون آن را مطرح نکرد احاطه زندگی شخصی او (طلاق از همسر) و زندگی سیاسی‌اش (تلاش برای برکنار کردن ترزا‌ می) توسط فضای دسیسه‌چینی و فریبکاری است.

جانسون با فصاحت کلام و شخصیت کاریزماتیکی که دارد یکی از محبوب‌ترین رهبران حزب محافظه‌کار است که این روزها با اختلافات داخلی مهمی روبه‌رو شده ‌است. او همچنین یکی از معدود سیاستمداران انگلیسی است که برای افکار عمومی خارج از کشور خود نیز چهره‌ای آشنا محسوب می‌شود. به همراه نایجل فاراژ، سیاستمدار افراطی و ضداتحادیه ‌اروپا، جانسون را می‌توان از آن دسته رهبرانی دانست که مورد رضایت دونالد ترامپ خواهند بود. فاراژ که زمانی در انگلیس او را به تمسخر می‌گرفتند، اکنون در پیام توییتری ترامپ کسی معرفی می‌شود که باید سفیر انگلیس در آمریکا باشد.

ترامپ در جریان سفر خود در تابستان سال‌جاری به انگلیس از بوریس جانسون به‌عنوان فردی یاد کرد که می‌تواند در قامت یک نخست‌وزیر مناسب برای این کشور قرار بگیرد و دلیل آن را نیز قابلیت‌های وی برای تصدی پست نخست‌وزیری برشمرد. در طرف مقابل نیز جانسون که زمانی به‌طور مشخص ترامپ را «دیوانه» و «نامناسب برای ریاست‌جمهوری» دانسته بود با تغییر دیدگاه خود به تمجید‌های ترامپ پاسخ داد. وزیرخارجه پیشین انگلیس اکنون معتقد است: «من هر روز بیش از گذشته به این نتیجه می‌رسم که او برای آنچه که ما به‌عنوان جنون می‌بینیم یک استراتژی مشخص را دنبال می‌کند.»

اما بوریس جانسون در انگلیس به‌عنوان سیاستمداری جاه‌طلب شناخته می‌شود؛ فردی که جدیت و هدف خود را زیر لایه‌ای از شوخ‌طبعی و بی‌تفاوتی پنهان می‌کند. ‌مانند بسیاری از جمهوری‌خواهان ترامپیست، جانسون نیز با به‌کارگیری لحنی پوپولیستی در مورد مسائل مهاجرت، فرهنگ و برگزیت خواستار خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا شده ‌است.

محافظه‌کاران میانه‌رو او را با القاب مرموز و خطرناک خطاب می‌کنند. یک روزنامه‌نگار پوپولیست انگلیسی به تازگی با انتشار مطلبی خواستار آن شده ‌است تا جاه‌طلبی جانسون به‌شدت جدی گرفته شود. این درحالی است که هیچ‌یک از این موضوعات زمانی که بوریس جانسون ۵۴ ساله برای دریافت جایزه آیروینگ کریستول به واشنگتن سفر کرده بود در جریان این مراسم ذکر نشد. این جایزه به افرادی اعطا می‌شود که سهم عملی و تئوریک بسزایی در ارتقای سیاست‌های دولت، رفاه اجتماعی و فهم سیاسی داشته‌اند. از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و پل رایان، سخنگوی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا اشاره کرد.

جانسون در زمان حضورش در این مراسم و در پاسخ به پرسشی از سوی بروکز مبنی بر معنای روابط ویژه، از نگرش او در مورد موضوعاتی همچون روسیه، اروپا، وینستون چرچیل و امپراتوری روم سخن گفت. از نظر جانسون بهترین گزینه برای متحد شدن جامعه انگلیس در دوره‌ای که موضوع برگزیت باعث چنددستگی در آن شده ‌است پیروزی تیم فوتبال کشورش بر فرانسه در جریان مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸ بوده ‌است. همچنین در رابطه با سیر تحول دیدگاه سیاسی خود به این موضوع اشاره کرد که جدل‌های او با دانش‌آموزانی که از طبقه بورژوا بودند و خود را با تظاهر، وفادار به اندیشه چپ معرفی می‌کردند موجب شد تا اندیشه‌های او نیز در واکنش به این موضوع به راست متمایل شود چراکه از میزان تظاهر این افراد به خشم آمده ‌بود. وی با تاکید بر لزوم خروج سخت از اتحادیه ‌اروپا بدون اعطا کردن هیچ امتیازی از پاسخ به سوالی درمورد دست‌و‌پنجه نرم کردن با چالش‌هایی که در انگلیس برای او ایجاد شده ‌است خودداری کرد. جانسون در ماه جولای درپی مخالفت با موضع سازشکارانه ترزا می در قبال اتحادیه‌ اروپا از سمت خود استعفا کرد. از آن زمان وی در چند مورد اقدامات تحریک‌آمیزی را علیه نخست‌وزیر انجام داده‌ است درحالی‌که خود را حتی بیش از گذشته به‌عنوان فردی معرفی می‌کند که حامی مردم است و می‌خواهد مسائل را آن‌گونه که هست به مردم بگوید.

او با انتقاد از دموکراسی‌های اروپایی که زنان را از پوشیدن برقع منع می‌کنند با اعلام این موضوع که البته زنان آزاد هستند هرچه که مایلند بپوشند، زنان برقع‌پوش را به «سارقان بانک» تشبیه کرد. وی همچنین گفت: «این مسخره است که زنان انتخاب کنند تا طوری لباس بپوشند که شبیه به صندوق‌های پست شوند.» این اظهارات جانسون با مخالفت شدید ترزا می مواجه شد. می در واکنش به این سخن جانسون گفت: «این بسیار واضح است که لحن استفاده شده از سوی بوریس جانسون برای تعریف ظاهر مردم نوعی توهین است. استفاده از چنین لحنی اشتباه بود.»

جانسون در اظهارنظر جنجالی دیگری در رابطه با مایکل بارنیر، مذاکره‌کننده ارشد انگلیس درموضوع برگزیت گفت: «این اقدام ‌مانند آن است که ما یک جلیقه انفجاری را بر تن قانون اساسی انگلیس پوشانده‌ایم و فتیله آن را نیز در اختیار مایکل بارنیر گذاشته‌ایم.» این اظهارنظر جانسون این بار علاوه بر ترزا می موجب خشم بسیار از سیاستمداران انگلیسی شد.

آلن دانکن، یک از اعضای محافظه‌کار پارلمان انگلیس در واکنش به این جمله آن را یکی از شنیع‌ترین لحظات تاریخ سیاست در انگلیس دانست. جانسون که به گفت‌و‌گو با خبرنگار نیورک‌تایمز نشسته‌ بود پس از آنکه دفترچه یادداشت خبرنگار را دید با تکان دادن دست خود و با همان موهای عجیب طلایی که به‌نظر می‌رسد این موها بدون داشتن هیچ برنامه‌ای و به‌طور ناگهانی بر سر و صورت او قرار گرفته‌اند، گفت: «آن را کنار بگذار.» او ادامه داد: «نمی‌خواهم ترامپ را عصبی کنم.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نام بردن او از روسیه به‌عنوان رژیمی که نمی‌توان به آن اعتماد کرد به چالش‌کشیدن دیدگاه ترامپ است، گفت: «ا‌ین‌طور نیست.» این درحالی است که با وجود همه مشکلاتی که او در انگلیس دارد برخی نیز او را فوق‌العاده توصیف می‌کنند. برای مثال پس از اظهارنظر او در رابطه با برقع‌پوش‌ها کمپینی تحت عنوان «بگذارید جانسون واقعیت را بگوید» به‌راه افتاد.