درحالی‌که چنین تاثیرات غیرنظامی به‌شدت به چین ضربه می‌زند، اما می‌تواند به اقتصاد آمریکا و توانایی آمریکا برای تحقق کانال‌های امنیتی در تمام جهان هم به‌شدت ضربه بزند. 

خسارت‌های چین

* جنگنده‌های نسل بعد آمریکا آماده خواهند بود.

* هواپیماهای جدیدتر چینی به پیوندهای داده‌ای و شبکه‌ای مجهز خواهند بود که به اشتراک‌گذاری اطلاعات را بهبود بخشیده و خسارت‌های احتمالی را کاهش می‌دهد.

* چین به نسبت ۲۰۱۵، بسته به میزان تولید هواپیماهای جدید، احتمالا ذخیره بیشتری از هواپیماهای جدید خواهد داشت بنابراین اتکای کمتری به هواپیماهای قدیمی و از رده خارج خواهد داشت.

* چین همچنان فاقد تجربه مدرن حفظ و انجام عملیات هوایی در بازه‌ای طولانی خواهد بود.

* با این حال، چین همچنان دارای مکان‌های بسیاری برای پنهان کردن هواپیماهای خود خواهد بود مانند پایگاه‌های درون‌زمینی، تونل‌ها و ممکن است با این کار زدن هواپیماهایش کاهش یابد؛ یا ممکن است آنها را در پایگاه‌های بیرونی که به‌خوبی محافظت می‌شود قرار دهد. تا سال ۲۰۲۵، چین ۲ یا ۳ ناو هواپیمابر یا ابزارهای هوایی دیگر خواهد داشت که می‌تواند فلج شود یا از میان برود.

۲- کشتی‌های سطحی

خسارت‌های آمریکا

* احتمال زیادی هست که چین به ناو(های) هواپیمابر آمریکا آسیب‌زده یا آنها را غرق کند.

* ایالات‌متحده احتمالا نیروهای قابل‌توجهی را در گام اول در منطقه در نتیجه حملات هواپیماهای چینی، قوای موشکی و احتمالا تکنیک‌های تهاجمی ارتش آزادیبخش خلق و کشتی‌های غیرنظامی از دست می‌دهد.

* پایگاه‌های دریایی منطقه‌ای آمریکا هم مورد حمله قرار خواهند گرفت.

 خسارت‌های چین

* همچنان محتمل است که ایالات‌متحده ناوهای هواپیمابر چینی را غرق کند.

 * چین احتمالا برخی نقاط ضعف «جنگ ضدزیردریایی» را مرتفع ساخته. بنابراین، کشتی‌های سطحی چین در برابر زیردریایی‌های آمریکا آسیب‌پذیری کمتری دارد.

* پایگاه‌های دریایی چین هم آسیب‌پذیر هستند چراکه همگی نسبتا نزدیک به محل بالقوه درگیری هستند اما کشتی‌ها می‌توانند در بنادر خارجی از نو بارگیری کنند.

* با این حال، ایالات‌متحده می‌تواند با توجه به برتری نظامی جهانی‌اش کشتی‌های چینی را در «موقعیت دیگری » - یعنی در منطقه‌ای غیر از پاسیفیک- زمینگیر کند.

* چین ممکن است برای افزایش تولید کشتی مجهزتر باشد اما چند کشتی جدیدی که پس از مدتی به میدان خواهند آمد مدت زمانی طول می‌کشد تا بتواند تاثیر خود را بر جا بگذارد.

۳- زیردریایی‌ها

خسارت‌های آمریکا

* هدف‌گیری و زدن زیردریایی‌های آمریکایی به‌دلیل بی‌صدا بودنشان برای سیستم‌های ضدزیردریایی چینی دشوار است.

 خسارت‌های چین

* جدیدترین زیردریایی کلاس چینی بسیار بی‌صداتر خواهد بود اما از هر کلاس فقط تعداد معدودی خواهد بود و زیردریایی‌های قدیمی‌تر همچنان قابل شناسایی خواهند بود.

* موشک‌های این زیردریایی‌های کلاس جدید برد بلندتری خواهد داشت. بنابراین، این زیردریایی‌ها قابلیت مشارکت در نبردهای دوردست را خواهند داشت. زیردریایی‌های جدید چینی به خوبی دوام و بقا خواهند یافت اما شکار و از رده خارج کردن زیردریایی‌های قدیمی همچنان آسان است.

۴- موشک‌ها

خسارت‌های آمریکا و استفاده از ذخایر موشکی

* ایالات‌متحده مقادیر معتنابهی از انواع متفاوت موشک‌ها و انواع نسبتا متفاوتی از سکوها برای پرتاب موشک‌ها را دارد به استثنای موشک‌های زمین‌پایه.

* با این حال، در نتیجه حملات به پایگاه‌های منطقه‌ای آمریکا، این کشور با خسارت‌های اولیه و البته طولانی‌مدت و شدیدتری مواجه می‌شود.

* ایالات‌متحده نمی‌تواند ضربه تاکتیکی را وارد کند یا نمی‌تواند ISR را بیابد و پرتابگرهای چینی را هدف قرار دهد و بنابراین، قابلیت بقای آمریکا یک مشکل خواهد بود.

* موشک‌های زمین‌پایه آمریکا از ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر با معاهده INF ممنوع شده درحالی‌که موشک‌های چینی دچار منع نشده و به‌ این دلیل به این کشور مزیت چشمگیری می‌دهد.

* موشک‌های برد بلند چینی MLRS دارای دامنه‌ها یا بردهایی هستند که برابر با موشک‌های زمین‌پایه آمریکاست. MLRSهای چینی آن‌قدر برد ندارد که مفید باشد.

 خسارت‌های چین و استفاده از ذخایر موشکی

* چین در سال ۲۰۲۵ موشک‌ها و پرتابگرهای بیشتری خواهد داشت.

* ذخایر موشکی چین دوام بیشتری خواهد داشت اما چین سرانجام بر موشک‌های قدیمی اتکا خواهد داشت که برد کمتر و قابلیت محدودتری خواهد داشت. پرتابگرهای چینی وقتی در تونل‌ها پنهان شوند قابل بقاتر خواهند بود و ناتوان کردن آنها دشوار اما همچنان اهدافی ملموس طی درگیری‌های رو زمینی خواهند بود.