این بخش معتقد است که اگر خودروساز بنایی بر افزایش کیفیت و ایمنی ندارد  چرا قیمت خودرو در کارخانه هر چند وقت یکبار رشد می کند. مصرف کنندگان همچنین تاکید دارند که کیفیت و ایمنی خودروها به هیچ عنوان با قیمت های اعلامی شرکت های خودروساز متناسب نیست.در همین حین خودروسازان نیز تاکید دارندکه در حال حاضر نه تنها از تولید و فروش محصولات خود سودی برداشت نمی کنند که در تولید محصولات پرتیراژ زیان نیز می کنند. خودروسازان مهم‌ترین عامل در این زمینه را حضور نهادی مانند شورای رقابت در فرآیند قیمت گذاری خودرو می دانند که بدون توجه به هزینه های تحمیلی و همچنین قیمت تمام شده خودرو صرفاً بر اساس فرمول خود اقدام به قیمت‌گذاری خودرو می کند.خودروسازان نبود کیفیت در محصولات تولیدی را هم به بحث تحریم ها گره می زنند و معتقدند در شرایط تحریمی تامین قطعات با کیفیت (به‌خصوص قطعات وارداتی ) با چالش های مختلفی همراه است و آنها مجبورند قطعات خود را از منابع درجه دو و سه تهیه کنند.اما هستند در این میان افرادی که استدلال های خودروسازان را نمی پذیرند و معتقدند مشکل صنعت خودروی کشور بحث حضور شورای رقابت در پروسه قیمت گذاری و همچنین تحریم ها نیست.از جمله این افراد امیررضا شاهانی معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس است.

این مقام مسوول در مرکز پژوهش های مجلس در گفت و گو با «خبرگزاری مهر» تاکید کرده که در حال حاضر صنعت خودرو از ۵ مشکل عمده رنج می برد و ریشه تمام این مشکلات در داخل است و ربطی به تحریم ها و سیاست قیمت گذاری دستوری ندارد.شاهانی اولین مشکل صنعت خودرو را سوء مدیریت عنوان می کند.

این عضو بازوی پژوهشی مجلس مشکل دوم را مربوط به بحث مالکیت در صنعت خودرو می داند. به اعتقاد وی در حال حاضر خودروسازی کشور به معنی واقعی کلمه خصوصی نشده و دولت به عنوان سیاست گذار ارشد در این صنعت دخالت کرده و به اعمال نظر می پردازد. همین مساله منجر می شود تا مدیران ارشد خودروسازی توسط سیاست گذار تعیین شوند و این شرکت ها به نوعی دچار سوء مدیریت شده و نتوانند آن طور که باید و شاید به خوبی مدیریت شوند.او مشکل سوم صنعت خودرو را در نبود بهره وری مناسب در این صنعت می داند و معتقد است خودروسازان داخلی از بهره وری مناسبی در خطوط تولید خود بر خوردار نیستند. شاهانی تاکید می کند خودروسازان باید بتوانند با افزایش ضریب بهره‌وری خود با هزینه ای مشخص تولید خود را افزایش دهند.

اما چالش چهارم از نظر معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس متناسب نبودن تعداد نیروی کار شاغل در شرکت های خودروساز با میزان تولید این شرکت ها است.آخرین چالشی نیز که خودروسازان با آن روبه‌رو هستند نداشتن یک استراتژی برای توسعه است. به نظر شاهانی خودروسازان به دلیل نبود استراتژی مشخص در بخش توسعه ای خود به نوعی سردر گم هستند و نمی دانند باید در چه مسیری به حرکت خود ادامه دهند.این عضو بازوی پژوهشی مجلس می گوید حُسن داشتن یک استراتژی برای توسعه  این است که هم شاخص‌های مهم و محل تأمین مالی تعیین خواهد شد، هم مأموریت صنایع در وضعیت و میزان تولید مشخص می‌شود. شاهانی معتقد است ما خودروی باکیفیت و با قیمت مناسب نمی‌توانیم تولید کنیم مگر اینکه تیراژ تولید را بالا ببریم.