بهبود تولید با طعم خودروهای جدید

بهبود تیراژ محصولات سواری در ۹ ماه امسال اما توام با تولید خودروهای جدید بوده است. هم ایران‌خودرو و هم سایپا، تولید محصولات جدید خود را آغاز کرده‌اند، هرچند تیراژ آنها بسیار پایین است.

بنا بر آمار منتشره در سایت کدال سه غول خودروساز داخلی (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) طی ۹ ماه امسال در مجموع ۶۲۸ هزار و ۵۴۷ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته بیش از هفت درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند.

در این بین ایران‌خودرویی‌ها صاحب بیشترین تیراژ هستند، چه آنکه توانسته‌اند ۳۴۲ هزار و ۱۷۳ دستگاه محصول سواری را تا پایان آذر ماه به تولید برسانند.

این آمار نشان می‌دهد تولید بزرگ‌ترین خودروساز ایران در مقایسه با ۹ ماه مشابه سال گذشته ۴/ ۳۴ درصد رشد کرده است. از سایپا اما خبر می‌رسد این شرکت ۹ ماه امسال را با روندی نزولی نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ پشت سر گذاشته است.

طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، دومین خودروساز بزرگ کشور ۲۵۶ هزار و ۱۸۵ دستگاه محصول را طی ۹ ماه سال جاری تولید کرده و بنابراین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۶/ ۱۶ درصدی را به خود می‌بیند.

در نهایت اما پارس‌خودرویی‌ها توانسته‌اند تیراژ ۹ ماه امسال خود را در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته افزایش دهند.

سومین خودروساز بزرگ ایران تا پایان آذر امسال ۷۲ هزار و ۷۴۰ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده که در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته تنها ۵۹ دستگاه بیشتر بوده است.

غول‌های جاده مخصوص اما در آذر ماه و نسبت به آبان با افزایش تولید مواجه شده‌اند. طبق آمار اعلامی، در نهمین ماه امسال ۸۴ هزار و ۵۲۲ دستگاه محصول توسط سه خودروساز بزرگ کشور به تولید رسیده که در مقایسه با آبان رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. در این بین، سایپایی‌ها طی آذر امسال ۲۲ هزار و ۵۵۰ دستگاه محصول را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با آبان، ۴/ ۱۸ درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند.

از آن سو ایران‌خودرو با توجه به تیراژ ۵۵ هزار و ۲۴۹ دستگاهی‌اش طی آذر ماه، نزدیک به ۲/ ۳۵ درصد افزایش تولید را نسبت به آبان تجربه کرده است.

از پارس‌خودرو اما خبر می‌رسد این شرکت در نهمین ماه امسال شش هزار و ۷۲۳دستگاه محصول را به تولید رسانده است. مقایسه این آمار با تیراژ آبان امسال نشان می‌دهد سومین خودروساز بزرگ ایران ۸/ ۱۳ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است.

بهبود تجمیعی و ماهانه تولید خودروهای سواری در کشور اما در شرایطی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان خواسته تیراژشان را طی سال جاری و در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد افزایش دهند.

با توجه به اینکه سال گذشته حدود ۸۶۰ هزار دستگاه محصول سواری در کشور تولید شد، تحقق هدف رشد ۵۰ درصدی تیراژ، نیاز به ثبت تولید حدودا یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاهی دارد. با در نظر گرفتن تیراژ کمتر از ۶۳۰ هزار دستگاهی خودروسازان طی ۹ ماه امسال، آنها برای تحقق هدف رشد ۵۰ درصدی، نیاز به تولید بالغ بر ۶۵۰ هزار دستگاه محصول طی سه ماه باقی‌مانده از سال دارند. بنابراین آنها باید به طور متوسط در هر ماه بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه تولید داشته باشند که رخ دادن آن بسیار بعید به‌نظر می‌رسد.

خودروسازی کشور در حال حاضر گرفتار تحریم‌ها است، ضمن آنکه با چالش نرخ‌گذاری دستوری و کمبود نقدینگی هم دست و پنجه نرم می‌کند، بنابراین تولید بالغ بر ۶۵۰ هزار دستگاه محصول در عرض سه ماه، به هیچ وجه با شرایط و واقعیت‌های موجود همخوانی ندارد. در واقع نمی‌توان انتظار داشت خودروسازانی که در طول ۹ ماه، کمتر از ۶۳۰ هزار دستگاه تولید داشته اند، در یک سوم از این بازه زمانی، بیش از ۱۰۰ درصد رشد تیراژ را (نسبت به ۹ ماه گذشته از سال) به ثبت برسانند.

   آغاز تولید تارا

اما نگاهی به جزئیات آمار تولید خودروهای سواری در ۹ ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود غول‌های جاده مخصوص چه افت و خیزی در این بازه زمانی داشته‌اند. طبق آمار استخراج‌شده از صورت‌های مالی ایران‌خودرو، این شرکت تولید محصول جدید خود به نام تارا را آغاز کرده است.

بر این اساس، طی ماه گذشته، ۳۳ دستگاه تارا در ایران‌خودرو به تولید رسیده تا این محصول رسما به سبد تولیدات آبی‌های جاده مخصوص اضافه شود.

تارا در واقع همان پژو ۳۰۱ است که قرار بود در قالب قرارداد مشترک ایران‌خودرو و پژو در دوران پسابرجام تولید شود، اما تحریم مانع آن شد. در نهایت ایران‌خودرویی‌ها تصمیم گرفتند با ایجاد تغییراتی در پژو ۳۰۱ و به تلافی لغو یک طرفه قرارداد مشترک از سوی خودروساز فرانسوی، این محصول را با نامی داخلی به تولید برسانند. احتمال می‌رود تارا در انتهای امسال یا اوایل سال آینده روانه بازار شود.

از تارا که بگذریم، گروه پژو ایران‌خودرو (به جز پژو ۲۰۰۸) تیراژی ۲۴۸ هزار و ۷۵۱ دستگاهی طی ۹ ماه امسال داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. رشد تیراژ خانواده پژو اما در حالی است که به‌نظر می‌رسد تولید مدل ۲۰۰۸ در این شرکت سرانجام به پایان رسیده است. بنابر آمار، ایران‌خودرو در آذر امسال پژو ۲۰۰۸ تولید نکرده و این موضوع می‌تواند به معنای پایان عمر این محصول پسابرجامی در کشور باشد. طبق آمار‌های ایران‌خودرو، این شرکت در تولید سمند با افزایش تولید مواجه شده است. بنا بر آمار منتشره، ایران‌خودرو طی ۹ ماه امسال، ۴۰ هزار و ۸۷۱ دستگاه سمند را به تولید رسانده و این آمار سبب افزایش ۳/ ۱۲ درصدی تولید محصول موردنظر نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ شده است. ایران‌خودرویی‌ها در ۹ ماه امسال ۴۰ هزار و ۴۸۴ دستگاه دنا را به تولید رسانده‌اند تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۹ درصد رشد تولید را به خود ببینند.

دنا در مدل‌های مختلف شامل معمولی و پلاس و توربو به تولید می‌رسد. افزایش تولید شامل دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی رانا نیز شده است.

طبق گزارش ارائه شده به بورس، در ۹ ماه امسال ۸ هزار و ۵۷۶ دستگاه رانا در ایران‌خودرو به تولید رسیده که رشد حدودا ۳/ ۶۳ درصدی را نشان می‌دهد. اما دیگر محصول ایران‌خودرو به نام ‌هایما که چینی است و ایران‌خودرویی‌ها خبر از توقف مونتاژ آن دادند، تیراژی ۳ هزار و ۱۹۶ دستگاهی از خود به جا گذاشته است. با توجه به این آمار،‌هایما در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته افت ۶/ ۲۹ درصدی را به خود می‌بیند.

   شاهین هم آمد

به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی ۹ ماه امسال به جا گذاشته است.

 بنابر آمار ارائه شده به بورس، سایپایی‌ها نیز مانند ایران‌خودرو تولید محصول جدیدشان به نام شاهین را آغاز کرده اند. طبق آمار منتشره، ۴۵ دستگاه شاهین در سایپا به تولید رسیده است، خودرویی که پیش فروش نیز شده و به احتمال فراوان تا قبل از سال آینده راهی بازار خواهد شد.

دومین خودروساز بزرگ ایران در تولید تیبا تیراژی ۱۶۲ هزار و ۹۴۳ دستگاهی را طی ۹ ماه امسال از خود به جا گذاشته‌ است. این آمار نشان می‌دهد تولید خودروی موردنظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدودا ۸/ ۳۴ درصد رشد کرده است.

تیبا و شاهین تنها محصولات سواری تولید سایپا در آذرماه نبوده اند، چه آنکه این شرکت دو خودروی چینی شامل آریو و چانگان را هم در سبد تولیدات خود طی ماه گذشته داشته است. طبق آمار، چانگان که طی سال جاری و تا قبل از آذر هیچ تولیدی نداشت، در آخرین ماه پاییز به سایپا بازگشته و تیراژی البته محدود (۴۰ دستگاهی) را از خود به جا گذاشته است.

 آریو نیز که تا قبل از آذر فقط ۱۳ دستگاه تیراژ داشت، طی ماه گذشته تولیدی ۱۱۱ دستگاهی را به نام خود ثبت کرده است. اگر مونتاژ چانگان و آریو ادامه داشته باشد و تولید شاهین هم رونق بگیرد، سایپا پس از یک دوره چند ماهه فقر محصول، تنوع تولید را به خود خواهد دید.

سری هم به پارس خودرو بزنیم، شرکت زیرمجموعه سایپا که البته بیشتر محصولات تولیدی آن در ۹ ماه امسال، به نوعی قرضی از شرکت مادر بوده‌اند.

طبق آمار، پارس‌خودرو در ۹ ماه امسال ۳‌هزار و ۲۸۳ دستگاه برلیانس را مونتاژ کرده تا این خودروی چینی باز هم حضور نسبتا پررنگی در خطوط تولید گروه خودروسازی سایپا داشته باشد. تولید این تعداد برلیانس در حالی است که طی ۹ ماه سال گذشته تیراژ محصول مورد نظر فقط ۱۹۳ دستگاه بود. با توجه به آمار موردنظر، تولید برلیانس در بازه زمانی تحت بررسی بیش از ۱۷ برابر شده است.

طبق آمار ارائه شده به بورس، پارس خودرویی‌ها تولید کوئیک و ساینا را نیز در آذر ماه ادامه داده‌اند. در این بین تیراژ گروه خودروهای Q۲۰۰  در ۹ ماه امسال به ۳۲ هزار و ۱۴۷ دستگاه رسیده است. این در حالی است که پارس خودرو طی ۹ ماه سال گذشته تنها هزار و ۷۷۱ دستگاه از این گروه خودرویی را تولید کرده بود.

صورت‌های مالی پارس خودرو همچنین نشان می‌دهد ساینا در ۹ ماه امسال تیراژی ۴ هزار و ۸۳۲ دستگاهی از خود به جا گذاشته است. طی ۹ ماه سال گذشته تنها ۱۶ دستگاه از این محصول در پارس خودرو تولید شده بود. در صورت‌های مالی پارس‌خودرو آمار کوئیک معمولی جدا از خانواده Q۲۰۰ منتشر شده که طبق آن، ۵ هزار و ۸۷۱ دستگاه از خودروی موردنظر تا پایان آذر امسال به تولید رسیده است.

Untitled-1