سه تصمیم مهم در بازار خودرو/ قیمت‌ها کاهش می‌یابد؟

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده شرط پلاک فعال خانوار برای حضور در قرعه کشی‌های اعلامی سایپا و ایران خودرو حذف شده است از این رو برخی فعالان بازار می‌گویند این اقدام می‌تواند بخشی از کسانی که با هدف سرمایه‌گذاری قصد حضور در بازار خودرو را دارند، از این بازار خارج کند و در نتیجه فاز تقاضا بر بازار دستخوش کاهش شود.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش مهمی از خریداران خودرو در بازار را نه مصرف‌کنندگان واقعی بلکه کسانی تشکیل می‌دهند که با هدف پیشگیری از کاهش ارز پول خود و به امید بالا رفتن بیشر قیمت خودرو، اقدام به خرید می‌کنند از این رو حذف محدودیت‌هایی نظیر ممانعت از حضور کسانی که در خانواده آنها پلاک فعال وجود دارد، می‌تواند تا حدی به آرامش بازار و بالار رفتن شانس خرید از کارحانه منجر شود.

 قیمت خودرو در سال جاری افزایشی قابل توجه را تجربه کرده است. رشد بهای دلار و همچنین عدم توازن عرضه و تقاضا سبب شده است که قیمت خودرو افزایشی محسوس و قابل توجه را تجربه کند به صورتی که بازار از خریداران واقعی خالی شود و به گفته فعالان بازار بیش از ۹۰ درصد خریداران را سرمایه گذاران تشکیل دهند.حال اما تغییراتی در وضعیت پیش فروش‌ها ایجاد شده است.

 جدا از حذف این محدودیت، موضوع دیگری نیز برای خریداران در نظر گرفته شده است. سرپرست وزارت صمت می گوید با هدف ایجاد شرایطی برای حضور مصرف کنندگان واقعی در بازار، پیش بینی شده است ۱۰ درصد از قیمت خودرو در حسابی واسطه‌ای در زمان شرکت رد پیش فروش واریز شود و سپس در صورتی که فرد برنده قرعه کشی باشد، مابقی پول پرداخت گردد.

 به گفته سرقینی این کار با هدف ثبت‌نام کسانی که واقعاً نیاز به خرید خودرو دارند صورت می‌گیرد و در واقع می‌خواهیم از این که برخی افراد، می‌خواهند شانس خود را برای دریافت خودرو امتحان کنند جلوگیری کنیم.

 بیشتر بخوانید: شرط نداشتن پلاک فعال خانوار برای ثبت‌نام خودرو برداشته شد

خودرو

چند خودرو در نیمه دوم سال پیش‌فروش می‌شود؟

  مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفته است: طرح فروش ویژه خودروسازان هر ۲ هفته یک بار تا پایان امسال برگزار می‌شود که در آن در مجموع حدود ۱۵۲ هزار خودرو واگذار شده و ۱۰‌درصد قیمت رسمی خودرو هنگام ثبت‌نام دریافت خواهد شد.

به گفته سهیل معمارباشی افزایش فروش فوق‌العاده یکی از برنامه‌ها برای کمک به تثبیت آرامش در بازار خودرو است که به همین منظور با دستور سرپرست وزارت صنعت و تصویب کمیته خودرو مقرر شد عرضه خودروها در قالب فروش فوق‌العاده افزایش یابد.

این تصمیمات در حالی اتخاذ شده است که بسیاری ازفعالان بازار زمان کنونی را زمانی نامناسب برای خرید خودرو ازبازار می دانند. رشد لجام گسیخته قیمت ها در بازار حتی از سوی فعالان بازار تایید شده است از این رو بسیاری معتقدند باید برای خرید خودرو منتظر مشخص شدن تاثیر سیاست های جدید اتخاذ شده بر بازار خودرو بود.

 بیشتر بخوانید: خبر مهم سرپرست وزارت صمت برای متقاضیان/ شیوه ثبت‌نام خودرو تغییر کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.