وی ادامه‌داد: ‌اگر به‌طور متوسط بیش از ۹۰ درصد قطعات تولیدی خودروها داخلی‌سازی شود، آن‌گاه تحریم‌کنندگان صنعت خودروی کشور هیچ توفیقی نخواهند داشت. نجفی‌منش تا‌کیدکرد: نکته مهم این است که در صورت گشایش‌های احتمالی سیاسی و برداشته شدن تحریم‌ها، نباید اشتباه تا‌ریخی یاد شده دوباره تکرار شود. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر قطعه‌سازی از همکاری آحاد جامعه و متخصصان برای توسعه ساخت داخل قطعات استقبال می‌کند، همچنان‌که تا‌کنون همکاری با نظامی‌ها منجر به تولید انبوه برخی قطعات با فناوری بالا شده است.

نجفی منش با بیان اینکه به دلیل توسعه برنامه‌های داخلی‌سازی، نیاز به مواد اولیه بیش از پیش افزایش یافته است، گفت: با این حال در توزیع برخی از این مواد مشکل وجود دارد. این مقام صنفی با اشاره به افزایش ۷۰ درصدی قیمت برخی مواد اولیه، یادآورشد: در گذشته در برخی مواد اولیه اساسی مثل ورق‌های فولادی، عرضه به صورت مچینگ انجام می‌شد.

مچینگ معاملاتی است که تولیدکننده، کالاهای خود را براساس کشف نرخ بورس به خریداران در کارخانه تحویل می‌دهد. نجفی‌منش ادامه‌داد: ‌این در حالی است که تا‌مین مواد اولیه در بورس مستلزم پیش‌پرداخت بوده و تحویل مواد تا‌ چند ماه به طول می‌انجامد و از سوی دیگر شاهد جولان دلالان در بورس هستیم که مواد را با ۴۰ تا‌ ۵۰ درصد افزایش قیمت به تولیدکنندگان می‌فروشند. وی با بیان اینکه همواره با افزایش قیمت‌ها، نوک‌پیکان حمله به سمت قطعه‌سازان است، ادامه‌داد: قطعه‌سازان بین دو سنگ آسیاب خودروسازان و تا‌مین‌کنندگان بزرگ مواد اولیه مثل فولادسازان، تولیدکنندگان مس، پتروشیمی‌ها و... گرفتار شده‌اند.