توسعه فناوری‌ها؛ افزایش فراخوان‌ها

گاه ارتقای استانداردهای کیفی خودروها سبب می‌شود خودروسازان تولیدات قدیمی‌تر خود را برای بهبود عملکرد فرا بخوانند تا دارندگان این خودروها ناچار به تعویض وسیله نقلیه خود نشوند و گاه خودروساز براساس بررسی‌های خود یا در پی ثبت شکایت خریداران، تولیدات خود را برای رفع نقایص فنی فرا می‌خواند تا از جریمه‌های احتمالی و شکایات و غرامت‌های بعدی در امان بماند. ممکن است اعلام فراخوان به معنای وجود نقص در تولیدات خودروساز تلقی شود، اما در سال‌های اخیر خودروسازانی که پس از کشف نقص فنی بلافاصله فراخوانی برای برطرف ساختن آن اعلام می‌کنند، توانسته‌اند اطمینان خریداران را بیش از سایر رقبا جلب کنند. اعلام فراخوان‌ها که در گذشته نیز در خودروسازی بسیار معمول نشان دهنده تعهد خودروسازان به مشتریان خود بود، در سال‌های اخیر با روند پیشرفت فناوری‌ها و امکانات خودروها سیر صعودی داشته است. خودروسازان پیشرو تازه‌ترین فناوری‌ها را در محصولات خود ارائه می‌کنند و در صورت بروز اشکالات پیش‌بینی نشده مشتریان خود را تنها نمی‌گذارند و با اعلام فراخوان سطح کیفی تولیدات خود را ارتقا می‌دهند.

در سال‌های اخیر توسعه فناوری‌ها و پیچیدگی روزافزون سامانه‌های نرم‌افزاری سبب بهبود ایمنی و افزایش امکانات خودروها شده است، اما از سوی دیگر موجب شده است شمار فراخوان‌ها نیز افزایش یابد. به گزارش نشریه فایننشال تایمز در ۲۰ سال گذشته تعداد خودروهایی که درآمریکا برای رفع نقایص فنی فراخوانده شده‌اند از ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۹۹۶ به ۵۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۶ رسیده است. به این ترتیب ۲۰ درصد از کلیه خودروهایی که در سطح جاده‌های آمریکا تردد می‌کنند در ۳سال اخیر لااقل یک بار فراخوانده شده‌اند. البته بخشی از این آمار فزاینده، ناشی از اشکال موجود در کیسه‌های هوای برند تاکاتا است که در سراسر دنیا خودروسازان را به دردسر انداخت و موجب شد صدها میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان برای حفظ جان سرنشینان ردیف جلو فراخوانده شوند.

دلایل افزایش فراخوان‌ها

نخست آنکه خودروها بیش از پیش الکترونیکی شده‌اند، به این ترتیب خطاهای نرم‌افزاری تنها یکسری خودروی تولیدی یک کارخانه خاص را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهند، بلکه میلیون‌ها خودرو در سراسر دنیا را متأثر می‌سازند. شمار فراخوان‌هایی که بر اثر نقایص الکترونیکی انجام می‌شوند از سال ۲۰۱۲ تاکنون سالانه ۳۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ نرخ رشد این فراخوان‌ها سالانه تنها ۵ درصد بود.

دیگر دلیل افزایش فراخوان‌ها فراگیر شدن سیاست‌های صرفه‌جویی در میان خودروسازان است. موسسه تحقیقاتی الیکس‌پارتنر اعلام کرده است تمامی خودروسازان جهانی بیش از یک سوم نیروی انسانی خود را پس از بروز بحران مالی ۲۰۰۸ تعدیل کرده‌اند که نیمی از افراد شاغل در بخش کنترل کیفیت نیز در میان این تعدیل‌‌شدگان بودند. این کارکنان در سال‌های پس از رکود و بازگشت رونق به صنعت خودرو، به طور کامل جایگزین نشدند، زیرا اغلب خودروسازان ترجیح می‌دهند هزینه این نیروی انسانی را در جهت توسعه فناوری‌های نوین نظیر خودروهای برقی و خودران صرف کنند.برخی فراخوان‌ها بیشتر جنبه متظاهرانه دارند. لامبورگینی خودروی سنتناریو محصول یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون پوندی خود را فراخواند؛ زیرا برچسب حداکثر وزن قابل تحمل خودرو، عدد درست را نشان نمی‌داد؛ اما بسیاری از فراخوان‌ها حیاتی هستند. به عنوان نمونه فراخوان یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاهی فورد به دلیل شل شدن و حتی کنده شدن فرمان در این خودروها صورت گرفت.

فرآیند اعلام فراخوان

هنگامی که خودروسازان از طریق شبکه‌های اجتماعی، نمایندگان فروش خود یا روش‌های دیگر متوجه وجود نقصی در تولیدات خود می‌شوند، در شرایط تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند. خودروسازان در ابتدا تناوب بروز این نقص را در تولیداتشان بررسی و خطرات احتمالی ناشی از این نقص را نیز به دقت پیش‌بینی می‌کنند. سپس هزینه فراخوان و تعمیر خودروها تخمین زده می‌شود. البته اهمیت فراخوان‌ها هرگز نباید تحت‌تاثیر بار مالی آن برای خودروسازان قرار بگیرد. سال گذشته هنگامی که دادگاهی در انگلستان تشخیص داد قصور بی‌ام‌و در فراخواندن یک مدل از تولیداتش موجب بروز تصادف و مرگ راننده شده است، این شرکت محکوم به پرداخت جریمه‌ای سنگین شد و فراخوان مربوطه نیز به سرعت برنامه‌ریزی و اعلام شد.مراجع قانونی و نظارتی در هر کشور اهرم فشاری هستند که خودروسازان را ناچار می‌سازند در اعلام فراخوان‌ها ملاحظات مالی را در نظر نگیرند و منافع خریداران را در اولویت قرار دهند. خودروسازان نیز آگاهند که اعلام فراخوان در بسیاری موارد به حسن شهرت تولید کننده و بهبود آمار فروش منتهی خواهد شد. یک بررسی در آمریکا نشان داده‌است آمار اعلام فراخوان‌ها با سطح اعتماد و رضایت خریداران رابطه مستقیم دارد و دارندگان خودروها پذیرفته‌اند که احتمال بروز نقص فنی در خودروها وجود دارد، اما خودروسازی که با اعلام فراخوان مسوولیت تولیدات خود را می‌پذیرد و از مشتریان خود حمایت می‌کند، شایسته اعتماد می‌یابند.