انفجار مجدد در خط لوله گاز صادراتی ایران به ترکیه

مشترکان پرمصرف گاز در زمستان جریمه خواهند شد منابع خبری از انفجار تازه‌ای در خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه خبر داده‌اند که پنج‌شنبه شب در ساعت ۲۵/۱۰ به وقت تهران در نزدیکی مرز بازرگان در داخل خاک ایران به وقوع پیوسته است. این انفجار که باعث انهدام حدود ۲۵متر از خط لوله شده، مجددا برای دومین‌بار در طول دو ماه اخیر صادرات گاز ایران به ترکیه را متوقف کرد. خبرگزاری آناتولی ترکیه لحظاتی بعد از این انفجار گزارش کرد که صدای انفجار فوق در حدود یک‌کیلومتری شرق مرز گوربولاک شنیده شده است. همچنین خبرگزاری دوگان ترکیه نیز خبر انفجار مزبور را منتشر کرده و خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از این منابع انفجار خط لوله گاز صادراتی ایران به ترکیه را مخابره کرده است.

ساعاتی بعد از انتشار این خبر «خبرگزاری مهر» در تهران به نقل از مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران احتمال خرابکاری در خط لوله فوق را مطرح کرد و نوشت که این انفجار طبیعی نبوده است.

سید‌رضا کسایی‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر‌، گفت‌: طبیعی یا خرابکاری بودن انفجار در خط لوله صادراتی ایران به ترکیه که موجب قطع جریان گاز شده در حال بررسی است اما آثار و علائم اولیه نشان از خرابکاری دارد‌.

وی تاکید کرد‌: انفجار در این خط لوله برای اولین بار است که در مرزهای ایران رخ می‌دهد و دفعات قبلی در مرزهای ترکیه بود و به ما ارتباطی نداشت. مدیر‌عامل شرکت ملی گاز ایران درباره وسعت این انفجار گفت‌: در حدود ۲۵ تا ۲۶‌متر از این خط لوله کلا از بین رفته و احتمالا ۶۰ تا ۷۰ متر از این خط لوله باید تعویض شود‌. به گفته وی‌، پیش‌بینی می‌شود طی ۲ یا ۳ روز آینده جریان گاز به ترکیه دوباره وصل شود و ایران هیچ‌گونه مشکلی در ترمیم لوله ندارد و تمام تلاش خود را برای سرعت بخشیدن به عملیات ترمیم خط لوله می‌کند‌.

وی افزود‌: بر طبق قرارداد ایران با ترکیه، این عامل از موارد اضطراری محسوب می‌شود و در نتیجه هیچ اشکالی پیش نمی‌آید‌. وی حجم صادرات گاز ایران به ترکیه را ۲۰میلیون‌متر مکعب در روز عنوان کرد.

مشترکان پر مصرف گاز، زمستان جریمه می‌شوند

مدیر‌عامل شرکت ملی گاز دیروز تصریح کرد که اگر مصرف گاز کنترل نشود، زمستان قطعی گاز خواهیم داشت، برهمین اساس و با توجه به قانون مصوب مجلس مشترکانی که زمستان بیشتر از میزان الگو، گاز مصرف ‌کنند، جریمه خواهند شد.

سیدرضا کسایی‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: طبق پیش‌بینی در ماه‌های سرد زمستان امسال، میزان مصرف به ۴۷۰ تا ۴۸۰میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وی گفت: بر این اساس، میزان اوج مصرف گاز در روزهای سرد نیز به ۵۲۰‌میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید. روند چندماه گذشته‌ نشان می‌دهد رشد مصرف گاز، غیرقابل پیش‌بینی بوده به گونه‌ای که در یک ماه گذشته ۱۲‌درصد رشد را نشان می‌دهد. معاون وزیر نفت یادآور شد: متاسفانه باسرد شدن هوا بحث بهینه مصرف کردن انرژی و خصوصا گاز کمرنگ می‌شود که نتیجه آن افزایش بی‌رویه مصرف و هدر روی انرژی است که جای نگرانی دارد. وی افزود: البته طبق روال هر سال تمهیداتی نیز برای تامین گاز مورد نیاز در زمستان اندیشیده‌ شده که از جمله آن می‌توان به راه‌اندازی فازهای بعدی پالایشگاه پارسیان به منظور افزایش ۶۰میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت گاز کشور اشاره کرد که طبق برنامه‌ریزی، این پالایشگاه در آذر یا دی ماه سال‌جاری در سرویس قرار خواهد گرفت. به گفته وی‌، رفع مشکل کمبود گاز در زمستان منوط به مصرف بهینه گاز توسط کلیه مشترکان از یک سو و عدم برودت شدید هوا است.

مدیر‌عامل شرکت ملی گاز در ادامه گفت: انتظار داریم مردم به اهمیت مصرف بهینه و ضرورت آن واقف شوند‌. دمای استاندارد مناسب و استاندارد برای محیط خانه حدود ۳/۱۸درجه سانتی‌گراد است، ولی عملا در ایران حتی به ۲۷‌درجه نیز می‌رسد که منجر به باز شدن پنجره‌ها به جای کاهش دمای محیط می‌شود‌.

کسایی‌زاده افزود: شدت انرژی در کشور ما ۷/۱ است‌. این رقم در کشور ژاپن ۱/۰‌، مالزی ۵/۰، چین ۸/۰ و کشورهای اروپایی در حدود ۲/۰ است که نشان‌دهنده وضعیت نامناسب بوده و باید به سمت اعمال مدیریت مصرف حرکت کرد. وی یادآور شد: بر‌اساس قانون مصوب مجلس، برای مشترکینی که بیشتر از میزان الگوی مصرف، انرژی مصرف می‌کنند، جرایمی برای زمستان امسال در نظر گرفته شده که این طرح در دولت مطرح است و منتظریم تا مقادیر آن مشخص شود‌.